Pedagogisch werkplan KMN Kind & Co Tussenschoolse Opvang (TSO)
Pedagogisch hoofddoel Creëren van een sfeer van geborgenheid, veiligheid en vertrouwen. Gericht op de ontwikkeling van: Respect voor zichzelf en anderen Positief in maatschappij staan Zelfstandigheid Sociale vaardigheid
Visie op de ontwikkeling van het kind Kinderen krijgen de vrijheid en ruimte om hun eigen mogelijkheden en onmogelijkheden te ontdekken.
Visie op de rol van de TSO-coördinator en TSO-vrijwilliger Opvoeder Respect en acceptatie Blik op individuele kind binnen de groep Ontwikkeling vaardigheden door werkwijze
Dat betekent in de praktijk: Goed persoonlijk contact met kind onderhouden Een voorbeeld zijn, positief benaderen, luisteren, gesprekjes voeren, begrenzen, helpen, stimuleren en samen spelen.
Uitvoering TSO binnen een kader van waarden, normen, grenzen en regels Veiligheid Structuur Hygiëne Houvast In overleg met school en elkaar.
Omgangsregels TSO Koningin Julianaschool We hebben respect voor elkaar. We accepteren de ander en discrimineren niet. We blijven van een ander en de spullen van de ander af. We helpen anderen om zich aan deze afspraken te houden. We luisteren naar elkaar. We letten op ons taalgebruik, niet alles is acceptabel en je wordt er op aangesproken als je over de grens gaat. We praten eventuele ruzies samen of met hulp van een TSO-vrijwilliger uit. Op ongewenst gedrag word je aangesproken en dit heeft bij herhaling consequenties. Onder ongewenst gedrag valt bijvoorbeeld: schelden, uitlachen, roddelen, zogenaamde “geintjes”, duwen, trekken, schoppen etc. We praten op rustig geluidsniveau.
Grenzen en regels in de praktijk: Belonen Waarschuwen Corrigeren van gedrag Time-out Gesprek, Conflictoplossing Ik-boodschap Overleg leerkracht Overleg directeur
Een uurtje TSO bij de kleuters: Welkom en overdracht leerkracht Presentielijst wordt ingevuld Buiten spelen 12.30 uur: opruimen en naar binnen Handen wassen Momentje stilte voor gebedje of liedje Eten en drinken Klaar? >>> kleuren, spelletje doen, boekje lezen of samen een liedje zingen Overdracht
Een uurtje TSO bij groep 3 t/m 8: Welkom, overdracht van leerkracht Handen wassen, tas pakken Presentielijst wordt ingevuld Momentje stilte voor gebed of gedicht Eten en drinken Vanaf 12.30 uur buiten spelen 13.00 uur: opruimen en naar binnen Controle en overdracht naar leerkracht
Keuzedag! Dinsdag of donderdag + vrijdag. Naast buiten spelen kiezen uit: gezelschapsspelletje doen computeren knutselen
Het TSO-Team TSO-coördinatoren: TSO-vrijwilligers: Odilia Zorgman en Loes Migchielsen TSO-vrijwilligers: Groep ½: Ingrid van Tellingen, Mila Lucrecia en Corrie Smedema Groep 3: Koesma Sardjoe en Ingeborg Verkerk. Groep 4: Cynthia Kamta en Joke van den Berg. Groep 5 t/m 8: Sindy Esschoten, Christel de Vries, Petra Lamme, Nashima Karri, Marga Lavet, Anneke van Barneveld en Caroline Smits. Inval: Yvonne de Gooijer, Joke van den Linden, Marjan Weerdenburg en Ilham El Gouy.
Taken TSO-coördinator Verantwoordelijkheid Aanspreekpunt Coach Administratie Organisatie Informatieverstrekking Communicatie ‘Problem solver’
Overleg TSO-vergaderingen Locatieoverleg Overleg schooldirectie en TSO-coördinatoren. Overleg bouw-coördinatoren en TSO-coördinatoren Interview met kinderen Evaluatie: directeur, TSO-coördinatoren en clustermanager
Contact met ouders Nieuwsbrief Website Presentatie op school Persoonlijk contact ouders
Pedagogisch werkplan TSO Koningin Julianaschool Nieuwegein Mei 2012