Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Suïcide en schizofrenie, risicofactoren en implicaties voor behandeling M. De Hert & J. Peuskes.
Advertisements

Behandeling en begeleiding
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Criteria Indicatietraject LWOO en Pro
Sociale Agenda Presentatie van Krijn van Beek voor de Actuele Tafel NGB en ROI, 18 oktober 2006.
Gedragsproblemen
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
De grote sprong! VO PO.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Jong geleerd, fout gedaan?
Klinische psychologie
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Onderwijspsychologie
Een begaanbaar PAD voor agressieve jongeren
Angst en angststoornissen
KORTE SYNTHESE sarah mestdagh
‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Leerlingvolgsysteem  Webapplicatie (6 modulen)  Zorgteam / ZBO’s  Psychosociale gezondheid.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Dr. G.H.W. Verrips Waarom, wat en hoe Kwaliteit van Leven.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
30 minuten Wat is (het probleem met) CLRE?
Classificatie van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren: een vergelijking tussen CBCL en DSM-4 H. Grietens.
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Autisme en Verstandelijke beperkingen
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Culturele problemen? Welke factoren spelen een rol bij het ontstaan van Diabetes Mellitus bij Indiase mensen? Inleiding India wordt tegenwoordig ook wel.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Rode vlaggen voor wervelfracturen in ouderen met rugklachten
Verpleegkundig redeneren
Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
DOWNSYNDROOM Janne Lefebvre
Ruben De Clercq.  Mytylscholen  Ontwikkelen van programma  Controle groep  16 maanden Ruben De Clercq.
Anke Meester-Delver, kinderrevalidatiearts, afdeling revalidatie, AMC Jonge kinderen met beperkingen: wat is hun toekomst? Het Capaciteitenprofiel Het.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Gedragsproblemen en stoornissen
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Naam school Datum Logo van de school
Doubleren.
Doubleren.
Prader Willi en schoolkeuze
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en Gedragsproblemen en emotionele problemen bij kinderen in Mytyl- en Tyltylonderwijs

Inhoud onderzoek naar gedragsproblematiek in de Myltyl- en Tyltylscholen => aanleiding: steeds meer gedragsproblemen en emotionele problemen ontdekt bij de leerlingen Kinderen met chronisch ziekten en handicaps lopen 2 keer zoveel risico op een slechte psycosociale aanpak als normalen kinderen

Inhoud ¼ heeft sociale emotionele problemen Kinderen met een handicap Beoordelen zich slechter op intellectuele en sociale vaardigheden Worden moeilijker gevonden door hun ouders Psychosociale problemen vooral groot bij kinderen met chronische lichamelijke aandoening

Methode => proefpersonen Alle ouders, verzorgers en leerkrachten van leerlingen tussen 4 en 18 jaar 5 subgroepen door medische diagnose: Cerebrale parese Spina bifida Spierziekten Algemene coördinatiestoornis Andere medische diagnoses

Methode => meetinstrumenten meest recente versie van de Child Behavior Checklist (cbcl) en de leerkrachtenversie van de cbcl, de Teacher's Report Form (trf) gestandaardiseerde, (inter)nationaal veelgebruikte instrumenten om probleemgedrag van kinderen te beschrijven De verkregen gegevens werden gerelateerd aan het al of niet aanwezig zijn van een verstandelijke handicap, aan de medische diagnose, en socioculturele factoren (sociaal-economische klasse en culturele achtergrond)

Methode => procedure Lijst werd aan ouders toegestuurd Niet-Nederlandstalige ouders => vertaalde versie 1/3 werd mondeling afgenomen (ev. Met tolk) Mentoren van kinderen uit gezinsvervangend tehuis werden ook ondervraagd

Methode => statistische analyse De gegevens werden verwerkt met het gecombineerde computerscoringsprogramma van de cbcl en verwante instrumenten Op basis van de voorlopige Nederlandse normen zijn deviatiescores berekend

Resultaten

Discussie meer gedragsproblemen en emotionele problemen te vertonen dan leeftijdsgenoten in de normale populatie. Ouders/verzorgers en leerkrachten zien bij 20 tot 25 procent van de kinderen gedragsproblemen en emotionele problemen die in de klinische range vallen. Op grond van deze resultaten kan voorspeld worden dat bij kinderen in dit type speciaal onderwijs een ongeveer twee keer zo groot risico op afwijkend gedrag bestaat als bij leeftijdsgenoten in de normale populatie.

Bedankt voor uw aandacht Liesbeth Haghebaert