DE FUNCTIONEEL- NOTIONELE METHODE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica in balans.
Advertisements

Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
….een korte presentatie
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Verschillen in de taalontwikkeling…
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Geletterdheid….. Wat is dat?
Het Europees Referentiekader zin of onzin?. 25 stellingen.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Observeren en rapporteren
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Van begrijpen naar begeleiden
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Academische vaardigheden - C1.5
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Transactionele analyse
Autisme in de dagelijkse praktijk
Competentiegericht leren vmbo
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
CAMBRIDGE ENGELS.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Communicatie met ouders
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Dossier Empowerment.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
27 maart 2015TALEN LEREN BUITEN DE KLAS P 1 TALEN LEREN BUITEN DE KLAS 1 lesuur (= 50’) – 5’ verplaatsingen – 5’ administratieve formaliteiten – 20’ à.
Communicatie en dementie
Evaluatie Leerlijnen.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Workshop evalueren Dcp
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
Naar een duurzaam HRM beleid
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Curriculum gespreksvaardigheid
De juiste route naar het juiste doel
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Gepersonaliseerd leren
Posters voor in het geschiedenislokaal
Introductie in de filosofie van ACT
De betogende voordracht
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

DE FUNCTIONEEL- NOTIONELE METHODE

De functioneel-notionele methode 1. INLEIDING

INLEIDING Twee belangrijke vragen als linguistisch vertrekpunt Twee antwoorden volgens de notioneel-functionele methode

Twee belangrijke vragen als linguistisch vertrekpunt Wat is een taal? Hoe leert iemand een vreemde taal?

Antwoorden volgens de functioneel-notionele methode VRAAG 1 : WAT IS EEN TAAL? taal bestaat uit ‘noties’ (= inhoud) en ‘functies’ (=doelstellingen) taal is een middel om binnen een bepaalde (sociale) context te communiceren en ‘doelstellingen’ te bereiken GEVOLG: taal en context zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Antwoorden volgens de functioneel-notionele methode VRAAG 2: HOE LEERT IEMAND EEN VREEMDE TAAL? Taal en context zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden  Gevolg voor ‘vreemde taal’: aanleren vanuit een concrete en ‘levensechte’ context

De functioneel-notionele methode 2. WAT BETEKENT DIT?

De functioneel-notionele methode 1. Noties 2. Functies 3. Basisidee 4. Componenten 5. Kenmerken

NOTIES Een concept, idee, welke boodschap/betekenis wil men overbrengen Algemene noties : tijd, verleden, hoeveelheid, duur Onderwerp gerelateerd, woordenschat ( bijvoorbeeld huis, hond,…)

FUNCTIES Het persoonlijke gedrag: gedachten en gevoelens verwoorden Het interpersoonlijke gedrag: iemand begroeten, voorstellen,… Het directe gedrag: proberen acties van anderen te beïnvloeden, iemand overtuigen van het tegenovergestelde Het verwijzende gedrag: rapporteren van feiten uit het verleden, heden of toekomst Het fantasierijke gedrag: creatieve en artistieke discussies en uitdrukkingen naar aanleiding van een gedicht, een toneelstuk, een schilderij, een TV-programma, een film, …

BASISIDEE ‘Noties’ en ‘functies’ aanbrengen via concrete context

Componenten Componenten van concrete context: 1. Fysieke context (bv. In de apotheek, in de stad, ...) 2. Het communicatiekanaal (geschreven vs gesproken) 3. Taalactiviteit (productief vs receptief) 4. Het aantal en karakter van de deelnemers 5. De onderlinge relaties en de soort activiteit

KENMERKEN Eerst mondeling en dan schriftelijk aanbrengen Grammatica is steeds inductief Generalisering Leerders kunnen gemakkelijk de leerstof uit de lessen in de praktijk brengen De situatie waarin de taal wordt gebruikt en niet de grammatica

KENMERKEN De volgorde waarin noties worden aangeboden is gebaseerd op dagdagelijks taalgebruik Behoefte van de leerder staat centraal Eerste actie : het in kaart brengen van de noden van de leerder via b.v. een portfolio, op basis van die analyse doelstellingen, leerinhouden, manier van evalueren De evaluatie richt zich op het vermogen van de leerder om de taal in te schakelen en te reageren in een omgeving

De functioneel-notionele methode 3. DE VOORDELEN VAN DE NOTIONEEL-FUNCTIONELE METHODE

DE VOORDELEN Motivatie door levensechte omstandigheden: onmiddelijk toepasbaar in echte leven Betekenis (en niet grammatica of een situatie) is de basis. Men maakt op voorhand een analyse van de noden van de leerder en die analyse reflecteert zich vervolgens in de doelstellingen, leerinhouden en manier van leren.

DE VOORDELEN Taalleerders leren authentiek taalgebruik De leerder staat centraal   Evaluatie richt zich op het vermogen van de leerder de taal te gebruiken zodat hij/zij kan reageren en opereren in een omgeving . (sociale context is belangrijk)

De functioneel-notionele methode 4. DE NADELEN VAN DE FUNCTIONEEL-NOTIONELE METHODE

DE NADELEN minder resultaat op langere termijn, beter voor kortere termijn spoedcursus voor mensen die een korte periode in het buitenland gaan werken het aanleren van grammatica in een context kan leiden tot ‘artificiële’ dialogen en conversaties

DE NADELEN moeilijkheden voor de cursist om de in de klas ingeoefende leerstof (in zeer concrete omgeving) toe te passen in gelijkaardige situaties buiten de klas verschillende verwachtingspatronen van de cursisten (de jongen met het Spaanse lief tov de germanist) ontstaan van frustraties bij de cursisten die een meer analystische benadering wensen

DE NADELEN voor elke functie is er een groot aanbod aan grammaticale structuren – > overload te grote aandacht voor de functies waardoor de grammatical genegeerd wordt welke volgorde van te behandelen functies ? welke functies leren we eerst aan ? wat doen we met de hogere niveau’s ? Meer complexe uitingen leren voor basisfuncties of meer complexere functies aanleren ?

De functioneel-notionele methode 5. DE VERSCHILLEN MET ANDERE METHODES

DE VERSCHILLEN Verschil met grammaticale methode F/N-methode legt nadruk niet op grammatica, maar wel op communicatie Verschil met audiolinguale methode F/N-methode heeft geen ‘pattern drills’ of eindeloos herhalen van patronen F/N-methode legt wel nadruk op ‘spontane’ conversaties

DE VERSCHILLEN Verschil met receptieve methode N/F legt nadruk op productie en zelfredzaamheid

De functioneel-notionele methode 6. HET EUROPEES REFERENTIEKADER

De functioneel-notionele methode Taalniveaus Verband ERK en N/F-methode Waarom ERK?

TAALNIVEAUS Het ERK onderscheidt 6 taalcompententieniveaus: van beginner tot near-native. NIVEAU A: Basisgebruiker (A1 & A2) NIVEAU B: Onafhankelijke gebruiker (B1 & B2) NIVEAU C: Vaardige gebruiker (C1 & C2)

VERBAND ERK EN F/N-METHODE Uitgangspunt bij het bepalen van een niveau is wat men kan in de betreffende taal, omschreven in descriptoren die zijn uitgewerkt in can do-statements (in het Nederlands: ik-kan stellingen). Het ERK beschrijft vaardigheidsniveaus van taalbeheersing, in termen van: - taalomvang: wat moet je kunnen, in welke contexten en voor welke doelen? - taalcomplexiteit en mate van correctheid : hoe goed moet je het kunnen?

VERBAND ERK EN F/N-METHODE Het ERK is actiegericht: taalleerders zijn ‘sociale wezens’: taalhandelingen treden op binnen taalactiviteiten die op hun beurt deel uitmaken van een bredere sociale context Het is uitsluitend deze context die de volle betekenis van die activiteiten bepaalt. zelfde opvatting als F/N-methode

WAAROM ERK? Internationaal vergelijkbare taalniveaus Vervolgstudie of werk in het buitenland: Mogelijkheid tot zelfbeoordeling via can do-statements Mogelijkheid tot zelfplanning Levensecht leren Inzicht in beheersingsniveaus van deelcompetenties

WAAROM ERK? Mogelijkheid om te differentiëren: leerlingen kunnen werken aan die aspecten van taal waar zij (meer) training in nodig hebben Internationale examens: de school kan ervoor kiezen om een internationaal erkend certificaat te laten behalen (zoals Cambridge, Goethe, DELF, DELE), dat ook gekoppeld is aan het ERK