Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Samen werken aan een duurzame civil society
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Onderzoek naar veranderingsprocessen Huibert de Man BABES colloquium Leren van adviseren.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Jgz binnen de wijkteams en vraaggericht werken
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Jongvolwassene (Adolescent)
Welzijn Nieuwe Stijl De Leeuwarder aanpak
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Rudy Stroink. De andere aanpak van de verkoop van een omvangrijke hoeveelheid Rijksgebouwen en wat je anders kunt doen als je eigenlijk het verlies al.
moderniseren van het curriculum.
Met taal versta je elkaar
TOE AAN RUST ? ER IS STORM OP KOMST ! ontwikkelingen in het hoger onderwijs Frits Benjamins Storm in het Hoger Onderwijs KIB
Honoursonderwijs in HBO
Van onderwijzen naar leren
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Voor àlle kinderen ……. IKC en ondersteuningstructuur
Albert Meijer 23 april 2015 Positionering van Sociale Innovatie Introductie op innovation challenge Albert Meijer.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Leerstijlen KOLB SJM.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Social work Week 2.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Mondzorg - persoonsgericht
Resultaatgericht Samenwerken
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Integraal sociaal werk
Richtlijnen voor professionele begeleiders
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Begeleiding bij Werkplekleren
OpenBoek Donderdag 20 april 2017
De nieuwe HEA Werkbespreking raad 1 juni april 2018
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Informatiebijeenkomst
Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten – welke met elkaar verknoopt zijn Disciplines zijn silo’s met verschillende frames op het probleem Interdisciplinaire aanpak geeft zicht op de verschillende frames en kan deze verbinden Wicked problems kun je niet oplossen, je kunt wel slim gereedschap maken om een bijdrage te leveren aan oplossingen, verbeteringen van welzijn of reparaties.

Leeromgeving Honors program is een bijzondere, experimentele leeromgeving in het onderwijs, een Lab Werken aan een urgente, actuele vraag, gekoppeld aan Center of Expertise ( Urban Vitality) Casus wordt ingebracht door lectoraat ( kenniscentrum, onderzoek) Ontwerpgerichte methodiek, onderzoek leidt tot concrete prototypes, producten.

Learning community model,hoe leer je? wat betekent dit voor de rollen van de studenten, docenten en gasten? Je leert van elkaar – interdisciplinair; kennis, ervaring, methodes, mentaal Je leert van de stad, op alle schaalniveau’s ( van de bestuurder tot de burger) Je krijgt input en feedback van de begeleiders, professionals De coaches helpen je door de fases van het proces De studenten hebben het initiatief, zijn (mede)vormgevers van het proces.

Meta doelen van het Honors programma 21st century skills Leren is veel meer dan feitenkennis kennis = informatie+ ervaring ( empathie) generalist+ specialist Kritische, authentieke blik, die het vakgebied overstijgt Interdisciplinair kunnen werken, meerdere perspectieven kunnen zien en verbinden Omgaan met permanente verandering ( agile processes) ( snel kunnen schakelen tussen abstract denken en concreet handelen)