De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

OpenBoek Donderdag 20 april 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "OpenBoek Donderdag 20 april 2017"— Transcript van de presentatie:

1 OpenBoek Donderdag 20 april 2017
Jonge urban runner vs Rodenbach Nieuwe ondergrondse parking vs stedelijk erfgoed Anima sana in corpore sano (turnen vs poëzie en polyfonie) Videokunst Cocreatie OpenBoek Donderdag 20 april 2017

2 de bibliotheek van de toekomst is die van (eer)gisteren
2300 j geleden Alexandrië - Egypte Consolidatie van kennis Nieuwste technologie Kennis- en leercentrum (wetenschappers zoals Euclides en Archimedes; studenten) Ontmoetingsruimten Collegezalen

3 Proximity Trust Quality
De bibliotheek heeft unieke USP’s, die niet altijd als zodanig door burgers en overheden benoemd / herkend worden. Proximity  belang van antennes (2 functies: ontvangen en uitzenden); samenwerking met onderwijs (als meest democratische instituut) Trust  relatie met privacy Quality vs fake news

4 Network Technology Knowledge Sharing
De bibliotheek heeft unieke USP’s, die niet altijd als zodanig door burgers en overheden benoemd / herkend worden. Proximity  belang van antennes (2 functies: ontvangen en uitzenden); samenwerking met onderwijs (als meest democratische instituut) Trust  relatie met privacy Quality vs fake news

5 bibliotheken doen aan boeken denken
Te nauwe invulling van het begrip “bibliotheek” door het te uitsluitend met “boeken” te verbinden Alhoewel veel initiatieven genomen worden om andere connotaties te maken Burger, overheden en bedrijven associëren bibliotheken bijna uitsluitend met boeken en auteurs en literatuur = verengende visie Ook het onderwijs heeft vaak nog een enge visie op wat een bibliotheek is/kan zijn; cfr. ook welke stagiairs naar ARhus komen

6 kenniscentra doen aan geletterdheid denken
De kernopdracht van een bibliotheek is niet om boeken te distribueren of te bewaren, maar om de mensen met alle mogelijke middelen en dragers kennis en vaardigheden, geletterdheid in de breedste zin van het woord bij te brengen.

7 bibliotheken doen aan cultuur en vrije tijd denken
De associatie met cultuur en vrije tijd werkt ook beperkend t.a.v. een keuze voor een bredere invulling – cfr. ook de mandaten die men van bedrijven en overheden krijgt, of de vragen die gesteld worden door instanties (cfr. voor stageplaatsen, …)

8 kenniscentra doen aan mens en maatschappij denken
Deze positionering zorgt er heel concreet voor dat ARhus nu reeds als een kennispartner beschouwd wordt door verschillende instanties: bedrijven, hogere onderwijsinstellingen, stedelijke instellingen, zorgbedrijven, ziekenhuizen, … Positionering is dus een zeer belangrijk is. Zijn zowel virtuele als fysieke knooppunten tussen sectoren. Verbindend

9 voor bibliotheken is een wereld in verandering een bedreiging
Zullen er nog boeken zijn? Moeten we nu allemaal e-boeken lezen? Wat met de afschaffing van de verplichting om bibliotheken te organiseren? Zullen de grote de kleine niet opslorpen? Hoe kunnen we gelijke tred houden met de technologische evoluties? Hoe kunnen we relevant blijven voor het onderwijs zonder ons op te dringen?

10 voor kenniscentra is een wereld in verandering een opportuniteit
Snelle technologische evolutie is relatief  oneliner “uit informatica gestapt omdat het te traag ging” Vertrekken van het lokale DNA Vertrekken van de kernopdracht in breedste zin LITERACY Vertrekken van de USPs proximity, trust en quality Uitbouwen van peer-to-peer netwerken Activeren van kennisdeling

11 bibliotheken delen boeken met elkaar
Basiscollectie wordt uitgebouwd ifv beschikbaar budget (iedereen doet hetzelfde) Er wordt weliswaar kennis gedeeld, maar het meest structureel is IBL = zwaktebod Er zouden een tiental kenniscentra kunnen zijn die vertrekkende van het lokale DNA en netwerk expertise uitbouwen die voor iedereen toegankelijk is Samenwerken om internationaal sterker door te wegen

12 kenniscentra wisselen kennis uit met iedereen

13 when digital becomes human…
Steven van Belleghem – hebben we nog mensen nodig indien alles over 30 jaar door computers kan/zal gebeuren?

14 …we need 21st century skills
Bepaalt expertise die moet worden uitgebouwd, nl. sociale vaardigheden om te verbinden Innoveren <> uitvinden Innvoeren = nieuwe verbindingen leggen Bepaalt HR-beleid Bepaalt functie van kenniscentrum als neutrale verbindende partner

15 Feitenkennis of vaardigheden  cfr. Denemarken Cesso.DK

16 bedankt voor uw aandacht
ARhus als verbindende actor middenin de stad Hier voorbeeld van samenwerking met publieke en private spelers voor organisatie van de summerspot


Download ppt "OpenBoek Donderdag 20 april 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google