CURVE STOPPEN LEREN INCIDENTEEL PESTEN STRUCTUREEL PESTEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ouders en Kinderen Centraal
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
In samenwerking met 13 maart 2014.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Definitie Huiselijk Geweld is geweld in de relationele sfeer
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
ADHD bij kinderen.
Welkom MAS
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Presentatie Aanpak van geweld in Afhankelijkheidsrelatie in het Sociale domein Bijeenkomst 30 oktober Kenniscafe Movisie Marike de Boer 0.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Informatiebijeenkomst
Welkom bij onze PBS reis
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
WELKOM OP DE INFORMATIEAVOND VAN BS PRINS BERNHARD Maandag 14 september 2015.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Ontwikkeling en de basisschool
Ouderavond pesten Welkom
Veiligezorg® Fase 1 Organisatorische voorbereiding.
IKC Klarendal.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Zilverwijzer groepssessies Ook in uw woonzorgcentrum? © 2015, VIGeZ vzw.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
Pesten op het werk.
Sociale Veiligheid? Hoezo? Een gezamenlijke verkenning van sociale veiligheid Math Hoogakker en Marieke Kouwenhoven.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Ouderavond over pesten op de basisschool
Mediawijsheid competentie:
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Informatieavond september 2016
Hartelijk Welkom!.
Coping.
Mediawijsheid competentie:
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
welkom op onze Koffieochtend Plagen & Pesten
Voorlichting leerplicht
Schoolverandering Workshop.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Geïntegreerd breed onthaal
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Algemene ouderavond schooljaar
Onze school is een KiVa-school!.
JEUGDzorg - voor wie?.
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Geweld hoort nergens thuis
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Transcript van de presentatie:

CURVE STOPPEN LEREN INCIDENTEEL PESTEN STRUCTUREEL PESTEN SOCIALE VAARDIGHEID SOCIALE VEILIGHEID FRUSTRATIE PESTEN IMPULS PESTERS constructief destructief emoties uiten reactieve agressie openlijk gesloten EXPERIMENTEEL PESTEN veilig ? zwarte schaap onveilig PESTERS MEE grenzen verkennen proactieve agressie ONMOGELIJK MAKEN MOGELIJK MAKEN helpers BOTSEN PLAGEN krachten meten LEREN STOPPEN HOOFD PESTERS proactieve agressie leiders OPGROEIGEDRAG WANGEDRAG sdfsdf 80% = INCIDENTEEL PESTEN 20% STRUCTUREEL PESTEN DE GRENS 1000 uur per jaar in de klas 3600 vrije situaties p/j

M5 Traject Inhoud Kernbegrippen Doel 1 Voortraject 2 presentatie M5 visie, aanpak en middelen informatiebijeenkomsten afspraken maken en stuurgroep instellen voorlichting nieuwe inzichten/aanpak geen verliezers en schuldigen duurzaam oplossen breed draagvlak bij bestuur, leiding en team kiezen, go no go 2 Implementatietraject klassenrondes 3x start - midden -eind deskundigheidsbevordering thema ouderavond MeldBox (pest-meldsysteem) activeren kinderen informeren en motiveren ouders engageren en geruststellen hulpmiddelen installeren melden opstarten en blijven stimuleren sluitende aanpak mogelijk maken onzichtbare zichtbaar maken motivatie versterken door de feiten ingrijpen mogelijk maken 3 Hersteltraject structurele pesters onderscheiden alle veel-pesters kennen en stoppen extra hulp notoire pesters/slachtoffers structurele pesters vroeg signaleren doorpesten onmogelijk maken hulp en maatregelen op maat sociale veiligheid in orde maken structureel pesten onmogelijk maken recht doen aan onrecht 4 Borgingstraject gestopte pesters re-integreren in de groep 100% pakkans handhaven, geen vrij veld meer doorpakken op notoire veelpesters iedereen hoort erbij en mag er zijn acceptatie onderlinge verschillen grens trekken en ook handhaven schoolsysteem veilig houden samen - leven - samen - leren samen - vallen - samen - opstaan 5 Nazorg eenmaal per jaar bespreking stand van zaken briefing nieuwe mensen, personeel opname in M5 schoolregister melden actief en levend houden aanpak vitaal houden beloftes aan de kinderen nakomen sociale veiligheid waarborgen betere burgerschapsvorming betere schoolprestaties