Ontwikkeling van het denken over het leven Het onderzoek komt op gang
Wat is leven? Houdt mens al heel lang bezig Religie belangrijke rol Tot renaissance: onderzoek levensverschijnselen door bestudering van geschriften over leven Grieken o.a. Aristoteles Romeinen o.a. Galenus vanuit schriftelijke bron verder redeneren
Galenus arts in Rome
Toen onderzoek op gang kwam: zintuigen schieten tekort Er bestaan levende wezens die we niet kunnen waarnemen met ogen wel met apparatuur. Dieren en planten produceren en registreren geuren, kleuren, geluiden die wij niet waarnemen. Feromonen ( insecten, zoogdieren) Infrarood (vlo) Ultraviolet (insecten) Ultrasoon (walvissen en vleermuizen)
Belangrijke personen in de Renaissance
Descartes, Pascal Descartes(1596-1650): levend wezen is ingewikkelde soort machine ( zoals wiskunde) Regels waaruit men natuurverschijnselen , levende wezens kan afleiden = deductie Pascal (1623-1662) natuurverschijnselen benaderen vanuit waarnemingen en het experiment tot wetmatigheden komen = inductie http://www.youtube.com/watch?v=6IDuexhuMHA Natuur niet door redeneren te begrijpen: altijd feiten die niet in ons denkkader passen Elke wetmatigheid is voorlopig, tot door feiten wordt tegengesproken natuurwetenschap blijft in beweging Belangrijk dat experimenten en metingen door iemand anders kan worden herhaald (objectief)reproduceerbaar
What ‘s life 1944 Erwin Schrödinger (1887-1961) Oostenrijkse natuurkundige levende wezens onderscheiden zich van de levenloze natuur doordat zij zich succesvol verzetten tegen het streven naar chaos Levend wezen is “in orde” en handhaaft orde tot dood Succes door mogelijkheid om van buitenaf energie op te nemen stabiele inwendige omgeving Wat is leven nu eigenlijk?
Schrödingers kat http://www.youtube.com/watch?v=IOYyCHGW Jq4 Wat observeer ik en wat is mijn relatie tot hetgeen ik observeer. Heb ik een invloed op hetgeen ik observeer