Leidinggeven/ Medezeggenschap EN mAAKBAARHEID

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Module B: De ‘Whole School Approach’
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Risicomanagement en Sociale Technologie
Welkom The Future State of Lean
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Kwaliteitsverbetering in een Organisatie Achtergronden van
Integreren van onderzoek in onderwijs
Levensecht leren is dialogisch leren
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
27 januari 2011.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ? e-HR, Pistes voor de.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Content Management Organisatie voor Eenduidige Communicatie Frido Tactor 28 november, 2006.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Berichten uit Groningen Kenniskring OOG Apeldoorn, 16 september 2013.
IIM Information Infrastructure Management
Purchasing Excellence”
Opleiden van medewerkers
Schitterende Organisaties®
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
Wereldburgerschap en honours
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
© de vries business consultancy, 2008
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Halfslachtigheid als grootste bedreiging Arnoud W.A. Boot Universiteit van Amsterdam Amsterdam, 6 november 2009 Amsterdam, 6 november 2009 Arnoud W.A.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Strategische communciatie in organisaties
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Dossier Empowerment.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Welkom Informatiebijeenkomst voor medewerkers over AFS 4 juli 2013.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Major/Minor Personeel en Organisatie 18 maart. Thema’s HRM o Hoe kan de inhoud van HRM afgestemd worden op de bedrijfsstrategie? o Welke methoden van.
Docent: Anco R.O. Ringeling
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Connected Company & The Digital WorkSpace Roland Hameeteman 29 april 2015.
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Keuzevrijheid: lust of last?
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
the digital workspace Connected Company & The Digital WorkSpace
SHEQ SHQ.
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Jannes Huisman Senior coach
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Roundtable Diversiteitsbeleid: Hoe werkt het wèl?
Transcript van de presentatie:

Leidinggeven/ Medezeggenschap EN mAAKBAARHEID Een Visie vanuit Complexiteit Nieuwe vormen van organiseren van medezeggenschap – ©Nol Groot – 4 maart 2010

Denken over Complexe Processen Het denken in termen van complexe responsieve processen kan beschouwd worden als een reactie op tekortkomingen in het systeemdenken (Stacey, Griffin en Shaw, 2000). Organisaties en samenleving worden beschouwd als tijdelijke lokale interactiepatronen die op basis van intenties leiden tot nieuwe globale processen. Globale uitkomsten beïnvloeden vervolgens weer lokale proces. Er is volgens deze benadering geen sprake meer van maakbare implementatie van ideeën of strategieën. Nieuwe vormen van organiseren van medezeggenschap - © Nol Groot – 4 maart 2010

Order Chaos Complexity Nieuwe vormen van organiseren van medezeggenschap - © Nol Groot – 4 maart 2010

ADAPTIEF PROCES Hemelrijk, C. K., Universiteit Groningen Nieuwe vormen van organiseren van medezeggenschap - © Nol Groot – 4 maart 2010

Inzicht in Complexe Processen Zelforganiserende interactie (Zuijderhoudt, 2007; Stacey, 2007, 2010). Identiteitsontwikkeling op basis van sociale interactie en conflict (Swieringa en Jansen, 2005; Mead, 1934; Trist and Bamforth, 1951). Veranderingen in persoonlijkheidsstructuur en in de sociale structuur komen voort uit ontwikkelingen in sociale dynamiek (Elias, 1939; Wouters, 2007). Waarden, normen en ideologie zijn de basis van macht. Macht, ideologie en identiteit zijn de leidende aspecten in organisaties (Stacey, 2005). Nieuwe vormen van organiseren van medezeggenschap - © Nol Groot – 4 maart 2010

Wat betekent deze visie voor Leiders en medezeggenschap Leiders en medezeggenschap participeren in processen binnen organisaties, vanuit een paradoxale relatie met medewerkers en hebben geen maakbare invloed op de organisatie als geheel (Groot en Blokland, 2008). Leiders en medezeggenschap kunnen door directe participatie invloed nemen bij de ontwikkeling van lokale patronen (Groot, 2009). Leiders en medezeggenschap hebben geen directe invloed op de identiteitsontwikkeling van medewerkers in de organisatie waar ze verantwoordelijk voor zijn, indirect echter wel (Van der Jagt, 2005). Nieuwe vormen van organiseren van medezeggenschap - © Nol Groot – 4 maart 2010

Traditioneel Organisatie-Schema NS Groep Nieuwe vormen van organiseren van medezeggenschap - © Nol Groot – 4 maart 2010

Organisatie en Conversatie Reis- info Plan- ning P&O Serie Man. Kennis, opleiding OR Veilig- heid Klant en Cal. KLANT MSO Contr. Pers.Z Man S&V kwaliteit personeel Tickets en Service Optimale lokale planning PbT/ veiligheid Medewerker VOS PM Kwaliteit van het product trein(serie) ) Opvang klanten en medewerkers bij verstoringen PM SM OM Medew. 15 Med. 15 p gr. Medew. 15 Medew. 15 Medew. 15 Medew. 15 Nieuwe vormen van organiseren van medezeggenschap - © Nol Groot – 4 maart 2010

Perspectief voor ontwikkeling Reflectie op Maakbaarheid en Controle Transformatie van Identiteit is doorslaggevend met sterke rol voor HRM in communicatie en leren als inter-afhankelijk proces. Paradoxaal Leiderschap en medezeggenschap: ‘being in control and not in control at the same time’ door beïnvloeden zelforganiserende processen (Streatfield, 2001). Nieuwe vormen van organiseren van medezeggenschap - © Nol Groot – 4 maart 2010

Literatuur Elias, N. (1939) [2000] The Civilizing Process, Oxford: Blackwell Publishing. Groot, N en Blokland, C (2008) 'Leiderschap en Sociale Ontwikkeling: Twee visies op partiële- en paradoxale maakbaarheid in één organisatie', Management en Organisatie, No. 3/4, mei/augustus, pp. 153-169. Groot, N. (2009) ‘Senior Executives and the Emergence of Local Responsibilities: a complexity approach to identity development and performance improvement’, Int. J. Learning and Change, Vol. 3, No. 3, pp. 264-280. Mead, G. H. (1934) [1967] Mind, Self, & Society, London: The University of Chicago Press. Stacey, R. D. (2007) Strategic Management and Organisational Dynamics (5th edn), Harlow, England: Pearson Education Limited. Stacey, R. D. (2005) Organisational Identity: The paradox of continuity and potential transformation at the same time, London: 29th S. H. Foulkes Annual Lecture to Group Analytic Society. Stacey, R. D., Griffin, D. and Shaw, P. (2000) Complexity and Management: Fad or radical challenge of systems thinking?, London: Routledge. Nieuwe vormen van organiseren van medezeggenschap - © Nol Groot – 4 maart 2010

Literatuur Streatfield, P. J. (2001) The Paradox of Control in Organizations, London: Routledge. Swieringa, J. and Jansen, J. (2005) Gedoe komt er toch: Zin en onzin over organisatie-verandering, Scriptum Management, www.scriptum.nl. Trist, E. L. and Bamforth K. W. (1951) ‘Some social and psychological consequences of the long wall method of coal getting: An Examination of the Psychological Situation and Defences of a Work Group in relation to the Social Structure and Technological Content of the Work System’, Human Relations, Vol. 5, pp. 2-24. van der Jagt, R. (2005) ‘Senior Business Executives See Communication and Reputation as a Crucial Part of their Leadership Role’, Corporate Reputation Review, Vol. 8, No. 3, pp. 179-186. Wouters, C. (2007) Informalisering: Manieren en emoties sinds 1890, Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker. Zuijderhoudt, R. (2007) Op zoek naar Synergie: omgaan met onoplosbare problemen, Meppel: Krips, Rob Zuijderhoudt organisatieadviseur. Nieuwe vormen van organiseren van medezeggenschap - © Nol Groot – 4 maart 2010

Wie is Nol Groot? Nol Groot heeft een lange ervaring als senior manager in verschillende dienstverlenende organisaties in Europa en het Midden-Oosten. De laatste 10 jaar is hij in de NS-organisatie o.a. directeur geweest van het horeca- en retailbedrijf Servex, directievoorzitter van NS-Stations, lid van de NS-Groepsraad en leider van de CAO onderhandelingsdelegatie in 2005. Hij maakte vanaf 2006 deel uit van het directieteam van NS-Reizigers, waarin hij verantwoordelijk was voor de dagelijkse operatie van de trein- en serviceorganisatie. Binnen dit organisatieonderdeel werken ruim 8000 mensen die een belangrijke rol spelen in een omvangrijk transformatieproces, ingegeven door de noodzaak tot verdere verhoging van klanttevredenheid. Hij combineerde zijn dagelijkse managementverantwoordelijkheden met academisch onderzoek naar leiderschap en organisatieontwikkeling vanuit een complexiteits benadering. In 2007 is hem de titel 'Doctor of Management' verleend door de Universiteit van Hertfordshire (UK). In december 2009 is hij benoemd tot Bijzonder hoogleraar management-wetenschappen in het bijzonder management in complexiteit, aan de Open Universiteit, een leerstoel mede gefinancierd door NS. Nieuwe vormen van organiseren van medezeggenschap - © Nol Groot – 4 maart 2010