Joop van der Schee. De ulo tussen wetenschap en beroepspraktijk ULO Mogelijkheden en beperkingen van onderwijskundig onderzoek door studenten in de huidige.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Advertisements

De deelnemers over 16 stellingen
Open dag TU Lerarenopleiding
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Masterproef en Onderzoek voor Psychologie en Onderwijskunde
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
Master their talent! Voorlichting Educatieve Master Master LVHO
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Opleiding Aardwetenschappen Voorlichting jaar 1 26 juni 2002 Jan-Willem de Blok Invoering bachelor-master.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Filosofie, Theologie, Religiestudies, Islam en Arabisch
Biologie Medische Biologie Milieu-Natuurwetenschappen
Centrale voorlichtingsdag RuG,
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Masters afstudeerbijeenkomst juni 2012 sc Eindhoven, 9 juni 2012.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Belangenbehartiging door de VELON
Gerrit Beunk Gerrit Heino Piet Murre
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
EHvA model opleiden in de school
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Introductie workshop 1.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Opleiden in school 22 juni 2004
Taal en rekenen Joke van Balen.
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Veronique van de Reijt Teamleider masteropleidingen FLOT 5 April 2017
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
EHvA Consumptieve technieken
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication 3TU Master, track scheikunde Fer Coenders, vakdidacticus scheikunde.
Informatiekunde “Ik wil ‘iets’ (relevants) met computers…” Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Welkom bij de UT lerarenopleidingen
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
College of Child Development & Education
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Rollen binnen het werkplekleren
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Schooltalenprojecten UU
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Master of Science Education & Communication
Grenspraktijken Opleiders en onderzoekers in ontwikkeling Vraagstuk
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Masterclass voor lerarenopleiders
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Leraar worden aan de universiteit? Het kan!
Niemand vergeet een goede leraar
Educatie en Communicatie in de Bètawetenschappen
Universitaire Pabo van Amsterdam
Transcript van de presentatie:

Joop van der Schee

De ulo tussen wetenschap en beroepspraktijk ULO Mogelijkheden en beperkingen van onderwijskundig onderzoek door studenten in de huidige opzet van de universitaire lerarenopleidingen

postgraduate master  Bachelor  Educatieve minor  Master Vakdidactische verdieping  Onderzoek 0 15  TOTAAL

 Flexibiliteit: “Niet behaalde elementen kunnen ook later worden behaald”.  “Startbekwame academische leraar moet op vakdidactisch niveau leerlingenonderzoek kunnen begeleiden”.

 Startbekwame academische leraren hebben minimaal een bachelor en voor het VHO minimaal een master.  Ervaren academische leraren hebben een zich ook bekwaamd in onderzoek en kunnen innovaties uitvoeren.  Meer ervaren academische leraren kunnen leiding geven aan onderzoek.

1. Meer EC’s voor onderzoek 2. Nauwe relatie met onderwijspraktijk. 3. Past bij universitair onderzoeksprogramma’s. 4. Zo mogelijk aansluiting bij onderzoeksprogramma van academische opleidingsscholen.

1. Onderzoeksgroepen van universitaire onderzoekers, lio’s en leraren. 2. Onderzoeksvragen rond vakdidactische en en onderwijskundige praktijkvraagstukken. 3. Parallel en complementair onderzoek binnen de groep.