Joop van der Schee
De ulo tussen wetenschap en beroepspraktijk ULO Mogelijkheden en beperkingen van onderwijskundig onderzoek door studenten in de huidige opzet van de universitaire lerarenopleidingen
postgraduate master Bachelor Educatieve minor Master Vakdidactische verdieping Onderzoek 0 15 TOTAAL
Flexibiliteit: “Niet behaalde elementen kunnen ook later worden behaald”. “Startbekwame academische leraar moet op vakdidactisch niveau leerlingenonderzoek kunnen begeleiden”.
Startbekwame academische leraren hebben minimaal een bachelor en voor het VHO minimaal een master. Ervaren academische leraren hebben een zich ook bekwaamd in onderzoek en kunnen innovaties uitvoeren. Meer ervaren academische leraren kunnen leiding geven aan onderzoek.
1. Meer EC’s voor onderzoek 2. Nauwe relatie met onderwijspraktijk. 3. Past bij universitair onderzoeksprogramma’s. 4. Zo mogelijk aansluiting bij onderzoeksprogramma van academische opleidingsscholen.
1. Onderzoeksgroepen van universitaire onderzoekers, lio’s en leraren. 2. Onderzoeksvragen rond vakdidactische en en onderwijskundige praktijkvraagstukken. 3. Parallel en complementair onderzoek binnen de groep.