Onderzoek de school in Welke samenwerkingsvorm past bij mijn project?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Advertisements

Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Industriële Chemie VWO 6
Kandinsky College Malderburchtstraat
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
First ID project Bindelmeer College
Het opleidingsprofiel:
ELO Informatie Communicatie Administratie Multimedia
Een project van de Korengroep
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
moderniseren van het curriculum.
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Leren in de beroepspraktijk
Lesgeven in en over diversiteit
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Geïntegreerde schoolverbetering
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Netwerkmiddag vier….. Welkom.
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Transcript van de presentatie:

Onderzoek de school in Welke samenwerkingsvorm past bij mijn project? Monique Volman – Universiteit van Amsterdam Wouter Schenke – Kohnstamm Instituut, UvA Maartje Smeets – VO-raad Oogstconferentie 2012

Onderzoek de school in

Opzet workshop Samenwerken in R&D-projecten Vier projecten stellen zich voor In groepen uiteen Plenaire afsluiting

Onderzoek de school in Praktijkgericht onderzoek de school in Evidence based onderwijs De onderzoekende docent Beleid voeren op basis van gefundeerde argumenten

Onderzoek de school in Invulling\ achtergrond Voorkomen van onverantwoorde vernieuwingen Professionele ontwikkeling leraren Kloof theorie-praktijk overbruggen Evidence-based werken 1. Toepassen van kennis over leren 2. Kennisnemen van beschikbare kennis 3. Blijft probleem Onderzoekende scholen/ leraren 4. Ontwerpen en kritisch evalueren van eigen praktijk 5. Leren door innoveren en onderzoeken 6. Voortbouwen op beschikbare kennis in eigen onderzoek en praktijk Samenwerking onderzoekers met scholen/ leraren 7. Kritisch monitoren van lokale vernieuwingen 8. Leren, innoveren en bijdragen aan nieuwe kennis door participeren in onderzoeksactiviteiten 9. Samen onderzoeken: nieuwe kennis en onderbouwde onderwijspraktijken M. Volman, Van de ‘school onderzocht’ naar de ‘onderzoekende school’ 2007

SLOA projecten R&D-projecten ontwikkeling en onderzoek gaan hand in hand Vraaggestuurd 75 aanvragen in 2010 -> 12 gehonoreerd 73 aanvragen in 2011 -> 20 gehonoreerd Looptijd 1, 2 of 3 jaar Subsidie vanuit VO-raad voor onderzoeksdeel, school investeert zelf in ontwikkeling Overkoepelend onderzoek

SLOA projecten 32 R&D-projecten die gefinancierd worden/zijn uit SLOA-regelingen VO-raad www.vo-raad.nl/ projecten/sloa-regeling

SLOA projecten Welke partijen spelen een rol in R&D-projecten? Schoolleiding: rector, teamleider, stafmedewerker onderwijskwaliteit Docenten: onderzoekende docent? -> training, maar soms ook niet -> gefaciliteerd, maar soms ook niet Externe onderzoeker en/of een externe adviseur universiteiten, hogescholen (lectoren), lerarenopleidingen, pedagogische en onderwijskundige centra, onderzoeksbureaus

SLOA projecten Partijen werken samen aan een R&D project ieder heeft zijn of haar eigen inbreng

Creatief spanningsveld “… useful new ideas can arise from the combination of very different viewpoints into a creative tension.” Amabile et al, 2001, p. 420

Negatief spanningsveld “However, differences between collaborative team members can also cause negative process conflict.” Amabile et al, 2001, p. 420

Expeditie Durven Delen Doen Drie belangrijke condities voor onderzoek de school in: Communicatie tussen onderzoekers en school Neem de tijd om elkaar te leren kennen, maak afspraken, stem doelen af 2. Eigenaarschap van docenten Zorg voor draagvlak, geloof in eigen kunnen, ontwikkel een onderzoekende houding 3. Sturende rol van schoolleiders Draag visie uit, geef positie en belang van onderzoek aan F. Geijsel & E. van Eck: Duurzaam vernieuwen, 2011

Expeditie Durven Delen Doen Welke rol hadden de externe onderzoekers? Drie rollen: als inhoudelijke expert als expert op het gebied van terrein van onderzoek als betrokken buitenstaander F. Geijsel & E. van Eck: Duurzaam vernieuwen, 2011

Vier presentaties Opdracht 1. Wie heeft de opzet van het onderzoek bepaald? school onderzoeker   2. Wie voert het onderzoek uit?

SG Huizermaat Bart Smoors – docent/onderzoeker/projectleider Doel van het project Samen met docenten effectief en passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen aanbieden Samenwerking met: Wilfried Admiraal – professor Universiteit Leiden Onderzoeker

Bataafs Lyceum Benno Hams – teamleider/projectleider Doel van het project Met behulp van datateam het exacte onderwijs (Na, Sk, Bi en Wi) verbeteren door toepassing van creatieve technieken Samenwerking met: Kim Schildkamp – docent/onderzoeker Universiteit Twente Begeleider datateam en onderzoeker

UniC Ruben Koeweiden – teamleider/projectleider Doel van het project Effecten meten van de inzet van games, die leerlingen inzicht geven in natuurkundige misconcepties Samenwerking met: Ineke Verheul – zelfstandig onderzoeker GameOn Onderzoeker Martijn Koops – docent/onderzoeker Hogeschool Utrecht Ontwerp game en onderzoeker

Farel College Dirk Wakker – rector Doel van het project Beter zicht op rendement leerwegondersteunend onderwijs dankzij vorming projectteam en opstellen verbeteragenda Samenwerking met: Suzanne Beek – onderzoeker/adviseur KPC Groep Onderzoeker/adviseur

In groepen uiteen Kies een van de aanwezige scholen/projecten om meer informatie te verkrijgen - Stel vragen over de samenwerking in het project tussen de school en de onderzoeker Na 20 minuten plenaire afsluiting

Typen samenwerking School aan het roer, onderzoeker ondersteunt Integratie van onderzoeks- en schoolbelangen en rollen Inbreng van eigen expertise vanuit school en onderzoeker Onderzoeker neemt de leiding, school ondersteunt School heeft de leiding Praktijkgerichte onderzoeker heeft de leiding

SLOA projecten School aan het roer Voorbeeld SG Huizermaat School is sturend in onderzoek en ontwikkeling Interne onderzoekers voeren onderzoek uit; ondersteuning van externe onderzoekers

SLOA projecten Integratie onderzoek en school Voorbeeld Bataafs Lyceum School en onderzoeker zijn beide sturend in onderzoek en ontwikkeling Externe en interne onderzoekers voeren onderzoek uit

SLOA projecten Ieder brengt zijn expertise in Voorbeeld UniC Onderzoeker is sturend in onderzoek School is sturend in ontwikkeling Externe en interne onderzoekers voeren onderzoek uit

SLOA projecten Onderzoeker leidt onderzoek en stuurt ontwikkeling Voorbeeld Farel College Onderzoeker is sturend in onderzoek en in ontwikkeling Externe onderzoekers voeren onderzoek uit; ondersteuning van interne onderzoekers

SLOA projecten Onderzoek gaat door… Opbrengsten staan op: www.vo-raad.nl/projecten/sloa-regeling