Workshop Onderzoeksvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Nul Energie Huis Workshop offerte.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Onderzoeksvaardigheden & Brainstormen
Het maken van een presentatie
Tim Versluijs Leerdoelen.
PO Aërosolen en vuile lucht
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Debriefing 24 januari 2012.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 2 © R. Buisman.
Medmec04 – Engagement Les 5
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
PRESENTEREN.
Academische vaardigheden - C1.5
Natuurwetenschappelijk verslag
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Workshop Fondsen werven
CanDo Coaching.
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Onderzoek doen een methodische aanpak
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Module Communicatie 3de dag
Onderzoek doen een methodische aanpak
Visie & Strategie.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Samenwerken.
voor familie en vrienden van
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
PSO. Praktisch school onderzoek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Oic even weken..
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoeksvaardigheden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Observeren Les 3.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
SET schrijfvaardigheid H5
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Een vergadering organiseren
Een beschouwing schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Betoog.
Transcript van de presentatie:

Workshop Onderzoeksvaardigheden 10 december 2009

Agenda Waarom een onderzoeksplan? Inhoud van een onderzoeksplan Voorbeeld onderzoeksplan Aan de slag

Waarom een onderzoeksplan? Geen plan  niet doen Een plan vergroot de kans dat je gaat doen Plannen  meer duidelijkheid Je hebt resources nodig om te onderzoek, dus een plan helpt bij organisatie van deze resources Boeken, databases, observatie, interviewen, enquêtes, etc.

Het onderzoeksplan De onderdelen van een onderzoeksplan: Contextbeschrijving Probleemschets Probleemstelling Vraagstelling Doelstelling Deelvragen Methoden Middelen Planning

Contextbeschrijving Beschrijf de context waarbinnen je onderzoek plaatsvindt. Elk onderzoek heeft een aanleiding, een opdrachtgever en vindt plaats in een bepaalde situatie. Geef hiervan een beschrijving zodat het de lezer duidelijk wordt wat de kaders van het onderzoeksrapport zijn. De contextbeschrijving vormt ook de opstap voor het opstellen van de probleemschets.

Probleemschets Binnen de context van het onderzoek is er een situatie waarin duidelijk moet worden wat het onderwerp van onderzoek wordt. Het onderwerp van onderzoek kan ook gegeven worden vanuit de opdrachtgever De probleemschets is tevens de opstap voor het formuleren van de probleemstelling

Probleemstelling In een korte en bondige zin/ stelling omschreven wat het onderwerp van onderzoek is. De probleemstelling is niet hetzelfde als de vraagstelling. De probleemstelling eindigt dan ook nooit met een vraagteken. De probleemstelling is de opstap voor de vraagstelling

Vraagstelling Ook wel centrale vraagstelling genoemd. Het antwoord op de vraagstelling geeft oplossingsmogelijkheden voor de probleemsituatie. Het moeilijkste gedeelte van het gehele onderzoek; een goede vraagstelling De vraagstelling en het vinden van het antwoord is de kern van het onderzoek. De meeste vraagstellingen zijn te breed, hebben een toekomstvraag, zijn ja/ nee vragen of hebben onduidelijk taalgebruik. Voorkom deze valkuilen. De vraagstelling komt voort uit de probleemstelling. Je vraagt je als het ware af hoe het probleem opgelost of aangepakt dient te worden.

Doelstelling In dit deel van het onderzoeksplan geef je het doel weer wat je wilt bereiken door antwoord te geven op de vraagstelling. Er zijn meerdere doelen mogelijk.

Deelvragen Om de vraagstelling stapsgewijs te kunnen beantwoorden en zodoende toe te kunnen werken naar de eindconclusie, is het verstandig de vraagstelling in delen te onderzoeken. Deelvragen zijn nooit nieuwe vraagstellingen. Denk hierbij aan een taart. Een hele taart eten is vaak teveel. Echter telkens een stukje taart eten maakt het een stuk gemakkelijker. Het is echter nog steeds dezelfde taart en je snijdt geen nieuwe taart aan. Gebruik +/- 5 deelvragen

Methoden Welke methode gebruik je om een deelvraag te kunnen beantwoorden? Om een deelvraag te kunnen beantwoorden heb je informatie nodig. De methode om aan die informatie te komen is gebonden aan regels en wordt ook wel onderzoeksmethode genoemd. Het kan best zo zijn dat er tijdens een onderzoek meerdere methoden worden ingezet om aan informatie te komen. Niet elke deelvraag is hetzelfde en heeft zijn eigen manier van informatie te verzamelen. LET OP: De Deelvraag of vraagstelling bepaalt ten alle tijden de methode van onderzoek. In de propedeuse voorgeschreven methoden zijn interviewen en observeren. Deze moeten dus minimaal aanwezig zijn in het onderzoek. Bedenk echter dat de deelvragen hiertoe wel moeten leiden.

Middelen In dit gedeelte is ruimte om te beschrijven welke resources je tot je beschikking hebt en hoe je die denkt in te zetten tijdens je onderzoek. Denk aan contacten, financiele middelen, je netwerk, etc etc etc.

Planning Een juist onderzoeksplan heeft een planning welke weergeeft wanneer bepaalde taken binnen het onderzoek moeten worden uitgevoerd. Bij het plannen van het onderzoek reken je altijd vanuit de deadline. Bij een onderzoek in teamverband zal de planning ook weergeven wat de taken van de verschillende teamleden zijn. Geprobeerd moet worden de taken zo efficient mogelijk in te delen en te plannen.

Aan de slag Work through the onderzoeksplan items: Contextbeschrijving Probleemschets Probleemstelling Vraagstelling Doelstelling Deelvragen Make a flip-over of your Probleemstelling, Vraagstelling & Deelvragen

Homework Use the feedback from the presentations to improve your plan Finish all the other items in the plan Methoden Middelen Planning Bring the plan to your coach next week