NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Menno Karres Lead Auditor
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Ben de Reu: gedeputeerde Economie en Milieu, Provincie Zeeland Agro meets chemistry Symposium Chemie voor de Toekomst, 8 december 2011 kansen voor een.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
HoekscheWaardDuurzaam
Martijn van den Berg Speciality Dairy
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Landelijke onderwijsdag Productschap Zuivel
Zorgorganisaties & vastgoed
OR-platform 15 november.
Oplossingsgericht coachen
Duurzame & Gezonde Inzetbaarheid
Economie, Beleid en Duurzaamheid
T(h)ree Sustainability
de werkgever van de toekomst
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
© de vries business consultancy, 2008
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
Armoede en Klimaatverandering: Geen oplossing of geen probleem?
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Coöperatieve energietransitie van niet duurzaam centraal naar duurzaam decentraal Schijndel 23 mei
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Gezondheid   1. We willen bewuster leven. 2.
Naar een duurzamer wereld? Prof. dr. Jacqueline Cramer, Directeur USI
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
Ster van Succes.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
Workshop nieuwe business modellen en Groene marketing 10 mei 2012.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 OCF 20 mei 2011 Willem Lageweg.
Roel Schutten directeur AgriFood Capital BV i.o.
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
De Klimaatneutrale Gemeente Een onderzoek naar ambities Milieu 2010, 13 oktober 2010 Wim Nooijen.
INTERREG IVA 2 Mers Seas Zeeën Crossborder Cooperation Programme Part-financed by the European Regional Development Fund (ERDF) Green: Going.
 A-94 A-94.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Toekomstige veranderingen:
Tropische bossen in de circulaire economie
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Milieuplatform Zorgsector vereniging van en voor de zorg Green Deal: Nederland op weg naar een duurzame Zorg landelijke en regionale samenwerking met.
Duurzaam ondernemen.
Platform Duurzaamheid VGN Trippple-aanpak
Naar een nieuw economisch systeem
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie

Twee vragen wie heeft het nu beter dan zijn/haar ouders toen zij net zo oud waren als u nu? Wie verwacht dat zijn/haar kinderen het straks net zo goed zullen hebben als U?

Het probleem is onze footprint DPA Frugi Venta 6 maart 2012

H2O voetafdruk (watergebruik) 1 kg rundvlees 1 liter melk 1 kop koffie 1 glas bier 1 boterham 16.000 liter water 1000 liter water 140 liter water 75 liter water 40 liter water

1 miljard mensen hebben obesitas 1 miljard mensen hebben dagelijks honger

Wat heeft dit met mvo te maken? Andere titel? Wat wordt hier gezegd? Verband emo / ratio? Ander beeld zou zijn: iets waarbij dat heel goed samenkmt.. Maar kan even niks bedenken

MVO gaat over geld en gevoel +

PeoPle + PLANET = pROFIT/prosperity

Feike Sijbesma (CEO DSM) Mvo 2.0 Feike Sijbesma (CEO DSM) “Wereldvraagstukken zoals klimaat-verandering, gezondheid en biodiversiteit bepalen onze strategische agenda” Animatie: tekstblokken verschijnen 1 voor 1: na klik “Als DSM deze ‘people and planet’ problemen helpt oplossen dan maken wij winst (profit)”

HARVARD 2011 WAARDEONTWIKKELING ´MVO BEDRIJVEN´

Harvard: waardeontwikkeling $1 (1993-2010) High Sustainability Companies presteren jaarlijks 4,8% beter dan Low Sustainability Companies High Sustainability companies $ 22,6 Low Sustainability companies $ 15,4

Enkele belangrijke trends MVO als kostenpost verleden tijd Sterke stijging MVO in B2B-markt door duurzaam inkopen Consument wil duurzaam maar wordt kritischer Energiebesparing ,CO2 reductie scoort hoog Footprint reductie, circulaire economie Transparantie en communicatie worden belangrijker (keurmerken, ISO 26000) Meer focus op factor mens (leiderschap, diversiteit, sociale innovatie, HNW) Samenwerking en nieuwe coalities

Hoe ver zijn we al opweg met MVO Ondanks de toegenomen aandacht voor MVO staan we pas aan begin van veranderingscurve In 1971 voor het eerst aandacht voor rol bedrijfsleven bij oplossen maatschappelijke problemen

MVO = een integrale benadering visie & missie normen & waarden strategie communicatie- beleid investerings- en financieel beleid producten/diensten distributie- interne bedrijfsvoering personeelsbeleid inkoopbeleid MVO in de praktijk

Mvo Strategieën Kansen Omzetgroei, innovatie & merkwaarde Kostenreductie & efficiency Risicomanagement & compliance Risico’s Ambitie MVO Drechtsteden 8 maart 2012

Aan de slag met MVO (strategie) Bepaal wat MVO voor uw bedrijf betekent Formuleer een visie op MVO in uw bedrijf Stel haalbare doelen met ambitie Creëer draagvlak binnen uw bedrijf MVO in alle bedrijfsprocessen in uw bedrijf Communiceer over behaalde resultaten Evalueer de voortgang

Aan de slag met MVO (uitvoer) Inventariseer wat je al doet Koop duurzaam in Voorkom verspilling en streef naar hergebruik Energiebesparing en duurzame energie Zet je medewerkers centraal Daag leveranciers en klanten uit mee te denken Communiceer wat je doet

MVO ook in tijden van recessie MVO loont Kostenbesparingen op materialen, grondstoffen, energie, transport, verpakking, ziekteverzuim, etc MVO moet Klanten, vooral B2B en overheden, vragen/eisen steeds vaker MVO; ook publieke opinie en regelgeving dwingen tot MVO MVO inspireert Medewerkers vinden MVO leuk en het maakt je aantrekkelijk als werkgever MVO innoveert Nieuwe producten/diensten, nieuwe partners en nieuwe coalities Kortom, MVO loont en is leuk!

WIE VERDIENT ER AL GELD MET MVO?

MVO loont door innovatie Waardoor verdienen bedrijven met MVO? MVO loont door innovatie

MVO loont door oplossingen voor de toekomst

MVO loont door gesloten kringlopen

MVO begint bij jezelf en doe je altijd samen