NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Twee vragen wie heeft het nu beter dan zijn/haar ouders toen zij net zo oud waren als u nu? Wie verwacht dat zijn/haar kinderen het straks net zo goed zullen hebben als U?
Het probleem is onze footprint DPA Frugi Venta 6 maart 2012
H2O voetafdruk (watergebruik) 1 kg rundvlees 1 liter melk 1 kop koffie 1 glas bier 1 boterham 16.000 liter water 1000 liter water 140 liter water 75 liter water 40 liter water
1 miljard mensen hebben obesitas 1 miljard mensen hebben dagelijks honger
Wat heeft dit met mvo te maken? Andere titel? Wat wordt hier gezegd? Verband emo / ratio? Ander beeld zou zijn: iets waarbij dat heel goed samenkmt.. Maar kan even niks bedenken
MVO gaat over geld en gevoel +
PeoPle + PLANET = pROFIT/prosperity
Feike Sijbesma (CEO DSM) Mvo 2.0 Feike Sijbesma (CEO DSM) “Wereldvraagstukken zoals klimaat-verandering, gezondheid en biodiversiteit bepalen onze strategische agenda” Animatie: tekstblokken verschijnen 1 voor 1: na klik “Als DSM deze ‘people and planet’ problemen helpt oplossen dan maken wij winst (profit)”
HARVARD 2011 WAARDEONTWIKKELING ´MVO BEDRIJVEN´
Harvard: waardeontwikkeling $1 (1993-2010) High Sustainability Companies presteren jaarlijks 4,8% beter dan Low Sustainability Companies High Sustainability companies $ 22,6 Low Sustainability companies $ 15,4
Enkele belangrijke trends MVO als kostenpost verleden tijd Sterke stijging MVO in B2B-markt door duurzaam inkopen Consument wil duurzaam maar wordt kritischer Energiebesparing ,CO2 reductie scoort hoog Footprint reductie, circulaire economie Transparantie en communicatie worden belangrijker (keurmerken, ISO 26000) Meer focus op factor mens (leiderschap, diversiteit, sociale innovatie, HNW) Samenwerking en nieuwe coalities
Hoe ver zijn we al opweg met MVO Ondanks de toegenomen aandacht voor MVO staan we pas aan begin van veranderingscurve In 1971 voor het eerst aandacht voor rol bedrijfsleven bij oplossen maatschappelijke problemen
MVO = een integrale benadering visie & missie normen & waarden strategie communicatie- beleid investerings- en financieel beleid producten/diensten distributie- interne bedrijfsvoering personeelsbeleid inkoopbeleid MVO in de praktijk
Mvo Strategieën Kansen Omzetgroei, innovatie & merkwaarde Kostenreductie & efficiency Risicomanagement & compliance Risico’s Ambitie MVO Drechtsteden 8 maart 2012
Aan de slag met MVO (strategie) Bepaal wat MVO voor uw bedrijf betekent Formuleer een visie op MVO in uw bedrijf Stel haalbare doelen met ambitie Creëer draagvlak binnen uw bedrijf MVO in alle bedrijfsprocessen in uw bedrijf Communiceer over behaalde resultaten Evalueer de voortgang
Aan de slag met MVO (uitvoer) Inventariseer wat je al doet Koop duurzaam in Voorkom verspilling en streef naar hergebruik Energiebesparing en duurzame energie Zet je medewerkers centraal Daag leveranciers en klanten uit mee te denken Communiceer wat je doet
MVO ook in tijden van recessie MVO loont Kostenbesparingen op materialen, grondstoffen, energie, transport, verpakking, ziekteverzuim, etc MVO moet Klanten, vooral B2B en overheden, vragen/eisen steeds vaker MVO; ook publieke opinie en regelgeving dwingen tot MVO MVO inspireert Medewerkers vinden MVO leuk en het maakt je aantrekkelijk als werkgever MVO innoveert Nieuwe producten/diensten, nieuwe partners en nieuwe coalities Kortom, MVO loont en is leuk!
WIE VERDIENT ER AL GELD MET MVO?
MVO loont door innovatie Waardoor verdienen bedrijven met MVO? MVO loont door innovatie
MVO loont door oplossingen voor de toekomst
MVO loont door gesloten kringlopen
MVO begint bij jezelf en doe je altijd samen