Bestuurlijke samenwerking en regievoering Groningen, VB Noord, 19 mei 2011 Rob Oudkerk |0.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LCGW-lunch pensant BAKKEVEEN, 27 SEPTEMBER 2012 Transformatiefabriek
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Senegal Senegal.
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Door goede gesprekken groeien
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
De hoeden van Edward de Bono
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ondernemen in de praktijk
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Ouders en Kinderen Centraal
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Maatschappelijk Aanbesteden
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Welkom op onze thema-avond
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Betere wetgevers, betere wetgeving
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Het werken met portfolio
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
PESTEN JULIANASCHOOL.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Methodiek: Plancyclus
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Project dementievriendelijk Veenendaal
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Bestuurlijke samenwerking en regievoering Groningen, VB Noord, 19 mei 2011 Rob Oudkerk |0

Observaties, eye-catchers 25 jaar huisarts binnenstad Amsterdam Ex-lid van de Tweede Kamer Ex-wethouder Jeugd Amsterdam Lector Leefstijlverandering bij Jongeren Directeur van de Jeugdfabriek |1

De Jeugdfabriek

Het Kennedy-adagium “ Sommige mensen zien de dingen zoals ze zijn,en vragen: waarom? Ik droom van dingen die niet bestaan, en vraag: waarom niet ”

|6

Quote….. |7 “De jeugdzorg kun je nog het beste vergelijken met een bord spaghetti, een warboel aan regelingen, doorverwijzingen, indicatiestellingen, voorzieningen, instellingen en bestuurslagen. Met de beste bedoelingen overigens, maar het kost de hulpverlener de grootst mogelijke moeite hulp te bieden en het kost de hulpvrager de grootst mogelijke moeite om hulp te krijgen. Het is een oerwoud. Desondanks is het een wonder dat er nog zoveel hulp wordt geboden. Hulpverleners zijn er ook terecht trots op. Maar als je doorvraagt is dat niet dankzij maar ondanks het systeem.” Rene Paas, Trouw

Quote….. |8 “De helft van de kinderen onder de twaalf die met de politie in aanraking komt heeft een stoornis. De helft van die helft, een kwart dus, heeft zelfs een persistente stoornis. Er is geen dwingend vervolg na het politiecontact, terwijl de politie deze kinderen eigenlijk letterlijk aan Jeugdzorg zou moeten overhandigen. Nu is er een enorme vrijblijvendheid, krijgen ouders bijvoorbeeld advies eens wat beter naar hun zoon te laten kijken. Feitelijk zijn we daarin nu dus verwaarlozend naar onze kinderen. “ Jeugdfabriekexpert

Quote….. |9 “Gisteren heb ik de eerste resultaten van operatie Frankenstein gepresenteerd. Een onthutsend beeld van de werkelijkheid voor Amsterdamse kinderen. Het is op een onontkoombare manier in beeld gebracht. Mij is vooral de parallel met het onderzoek naar het onderwijs door de commissie Dijsselbloem opgevallen. De beknotting van de professional, het kind wordt de dupe “ Lodewijk Asscher, locoburgemeester van Amsterdam, op zijn weblog 12 juni 2008

Quote….. |10 “Als we het ziekenhuiswezen op dezelfde manier zouden organiseren als nu het beleid rond moeilijke kinderen zouden er honderdduizend doden per jaar vallen. Dat staat in schril contrast met de enorme hoeveelheid kennis die er is“ Jeugdfabriekexpert

Quote….. |11 “Bij de aanpak van de Marokkaanse jongeren zijn maar liefst zes ministeries betrokken. Zes! Ik krijg dan ook soms een opdracht van het ene ministerie over een onderwerp dat ik net voor een ander ministerie heb afgerond. Als ik daar dan wat van zeg krijg ik te horen dat men de opdracht toch graag door laat gaan. ‘Ik moet mijn eigen minister bedienen’ is dan het argument.’“ Jeugdfabriekexpert

Quote….. |12 “ De invloed van de meest gebruikte interventies zijn vaak na 2 á 3 jaar verdwenen.“ Jeugdfabriekexpert

Er is onderzoek gedaan naar methodieken, gebruikt in jeugdbeleid in heel Nederland. Daaruit blijkt dat van 95% van de interventies we niet weten of ze werken.

Quote….. |14 “Als iets niet werkt, moeten we het lef hebben om daar mee te stoppen, hoezeer de onderbuik ook protesteert. Kampementen, survivaltochten en hard straffen zijn niet wetenschappelijk onderbouwd maar het oogt allemaal kordaat. Het lijkt flink, het is dom. We zijn dom-flink.“ Jeugdfabriek expert

De gemeente wordt opdrachtgever!!!!!!! De weg naar professioneel opdrachtgeverschap De complexe structuren De beren op de weg De schaalongelijkheid De “winnende strategie” |15

Gemeente wordt opdrachgever: de ultieme nul-meting |16

Bij het overhevelen moet op zijn minst antwoord zijn gegeven op de volgende vragen: 1.Wat is methodisch bewezen als werkzaam en wat als niet werkzaam? 2.Wat gebeurt er nu? Voor hoeveel geld? 3.Welke instituties en organisaties leveren welke producten? 4.Wie wordt waar eigenlijk beter van? 5.Wat zou er –idealiter- moeten gebeuren? 6.En hoe zou dat moeten gebeuren? |17

De 10 paradoxen van de jeugdproblematiek in Amsterdam Noord De Jeugdfabriek Mei 2010

1. De jongeren in Amsterdam- Noord hebben we allemaal in beeld…… Maar we kennen ze onvoldoende

2. In Amsterdam-Noord hebben we onder de 18 weinig uitval…… …………….maar juist dan hele grote niet (h) erkende problemen

3. Boven de 18 vallen er, voor Amsterdamse begrippen, veel jongeren uit…… ………… …. maar deze jongeren kunnen niet verplicht worden tot een zinvolle dagbesteding

In Noord zijn er ruim 600 jongeren met grote psychosociale problemen …………….maar de projecten en trajecten voor deze jongeren voorzien hier niet in

5. In Noord heeft de maatschappij problemen met inactieve jongeren ………….maar jongeren vinden dat zelf (nog) geen probleem

6. Er zijn sterke vermoedens van omvangrijke LVB problemen……. … ………….maar diagnosticeren doen we het niet

7. In Noord stikt het van de talenten …………………maar deze worden niet door het schoolaanbod ondersteund

8. In Noord is grote trans- generationele problematiek ………………..maar er heerst een taboe om dat ter discussie te stellen

9. De projecten in Noord zijn op zich goede projecten …..maar werken niet voor de specifieke groepen in dit stadsdeel

10. Het projectenaanbod in Noord is omvangrijk …………… maar krijgen onvoldoende ruimte om hun nut of onnut te bewijzen

Wat moet er gebeuren? Eerder problemen signaleren en oppakken (SCREENEN!) Aanpak die past bij specifieke doelgroep (LVB, multi- problematiek, laag zelfbeeld etc)

Hoe moet dit gebeuren Het projectenaanbod moet uitvoerig gescand worden (MIDDELS SCREENING JONGEREN EN INDICATIE) om te kijken of de verschillende projecten aansluiten bij de problematiek

Wat is daar voor nodig? Commitment van politiek, ambtelijke diensten en maatschappelijk middenveld Een intensieve en gemeenschappelijke aanpak (echt speerpunt van maken) Doe het goed, of doe het niet!

CHANGE…… Het gaat niet om “Een probleempje”

buikje

etentje

cognacje

patatje

kroketje

slippertje

buik

Het gaat om een Probleem |44

Het professionele opdrachtgeverschap Wat zijn de vier essentiele uitgangspunten om te komen tot samenwerking en adequate regievoering? |47

4 pijlers om iets van a naar b te krijgen 1. Publiekprivate samenwerking (ggd, school, gemeentebestuur, bedrijven, sport, verkeersinstituties, ouders etc) 2. Wetenschappelijke onderbouwing van wat je doet 3. Politiek commitment ( gemeentebestuur, maar ook….. 4. Social marketing (spreek(t) jongeren aan, letterlijk en figuurlijk) 5. Duurzame financiering (geen projectencaroussel )

“onderbouwing” Er is een merkwaardig gebrek aan verbinding tussen wat we weten –welke interventies werken- en wat we in de praktijk doen. Er zit een te grote kloof tussen wetenschap, politiek en praktijk. Instellingen vinden veelal hun eigen methodieken uit, die niet of nauwelijks werden en worden getoetst. Dat moet op zijn minst worden gedecimeerd. |50

Het zijn complexe vraagstukken Meervoudige problemen van gewone mensen die over het algemeen groter worden dankzij de carrousel van hulpinstanties

Het professionele opdrachtgeverschap en de instituties Teveel bemoeienis, te weinig resultaat Verkeerde veronderstellingen Macht en belangen prevaleren Geinstitutionaliseerd wantrouwen

bemoeienis Elke overgang van de ene naar de andere instelling vormt een bedreiging voor de voortgang van de hulp. Teveel bemoeienis is vaak evenredig met te weinig resultaat: dat levert meestal gelijk een nieuw probleem op. De kosten van afstemming en coördinatie tussen instanties en personen zijn hoog, er zijn verschillende visies op probleem en oplossing en niemand heeft de alleenmacht om knopen door te hakken. |55

En naast die instituties: waarom gaat ‘ t zo tragelijk? -Krommunicatie (buikje) -Allesomvattende onwetendheid -Verbeelding is aan de macht, maar we denken en doen nog teveel “ old school ” -MAAR VOORAL: “ NIET MET ELKAAR ”, maar losse elementen in een spaghetti-omgeving

allesomvattende professionele onwetendheid Er is onderzoek gedaan naar de kennis die instituties/professionals hebben over elkaars interventies of werkwijzen Daaruit blijkt dat 85 % van de geinterviewden weinig idee heeft wat “ de ander ” precies doet.

DE VERBEELDING IS AAN DE MACHT

PAUW EN WITTEMAN

Samenwerken: Wie geloof/vertrouw je?

Professioneel opdrachtgeverschap HERKEN DE DOZEN GEBAKKEN LUCHT IN FEESTVERPAKKING EN VRAAG ALTIJD: WIE WORDT WAAR BETER VAN EN WAAROM?

 BURGERS VERLIEZEN VERTROUWEN IN DE OVERHEID EN DE MET HAAR SAMENWERKENDE INSTITUTIES: ZE CONTROLEREN ZELF  PERSOONLIJKE EN FINANCIËLE MOTIEVEN WORDEN STEEDS DOMINANTER  MEER VRIJBLIJVENDHEID. BINDING EN VERZUILING ZIJN SPAARZAMER MAATSCHAPPELIJKE TRENDS

 MEER BEHOEFTE AAN RICHTINGGEVEND EN MOREEL LEIDERSCHAP  VEEL WORDT GEZIEN ALS KOSTENPOST, NIET ALS BATENPOST  NOODZAAK TOT MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDING VAN DE PROFIT EN NON-PROFITSEKTOR  IEDEREEN KAN EN/OF WIL ALLES AANBIEDEN: DE MARKT IS VRIJ

MAATSCHAPPELIJKE HYPES - VASTGEBONDEN JONGEN -COMAZUIPENDE PUBERS -”DIT IS GOUDA” -………….

JULLIE CONTEXT JULLIE CONTEXT  ALLESOMVATTENDE ONWETENDHEID  KROMMUNICATIE EN VERDOMMUNICATIE  VERBEELDING AAN DE MACHT, NIET DE RATIO  GEKADERD IN TRENDS  GEKETEND IN HYPES

Breed - breder - breedst “Jeugdbeleid is van iedereen en voor iedereen belangrijk” “ Wat levert het op als ik hierin investeer?”

Wat levert het op? onderwijs: minder schooluitval, meer diploma’s; financieel: gezonde burgers, minder uitkeringen; hogere waarde vastgoed; milieu: meer lopen en fietsen, minder CO2-uitstoot; imago: een gezonde, beweegvriendelijke stad als voorbeeld voor Nederland; econ omis ch: aant rekk elijk er vesti ging skli maat ; draa gvla k: werk en aan gezo ndh eid als aanj aagf unct ie van bijvo orbe eld hers truct ureri ng; best uurli jk: mee r waar deri ng voor het best uur.

Wat levert het op (2)? economisch: aantrekkelijker vestigingsklimaat; draagvlak: werken aan gezondheid als aanjaagfunctie van bijvoorbeeld herstructurering; bestuurlijk: meer waardering voor het bestuur |76

Een te beperkte omschrijving van het begrip “professioneel opdrachtgeverschap” is bijna een garantie dat institutionele belangen niet veel anders zullen gaan liggen dan historisch gegroeid, noch dat organisaties opeens op een wijze gaan samenwerken die meer gewenst is, noch dat politieke besluitvorming verandert noch dat partieel clientelisme en opportunisme verdwijnt. “Gedrag volgt financieringsstroom” is hier te eenvoudig gedacht, leert de ervaring. 77

De praktijk Betrek vanaf het begin de gehele keten van contractpartners, maar waak voor polderen. Houdt scherpe controle op de brug tussen voorgenomen beleid & de uitvoering Ga op zoek naar structurele en duurzame oplossingen; durf keuzes te maken die anderen onwelgevallig zijn: toon sterk leiderschap. |78

De praktijk 2 Werk niet beschuldigend; Creer een veilige omgeving, ‘onder de radar’. Laat de Gemeente zelf ( in samenspraak met partners) een eigen methodiek ontwikkelen om de aanpak rondom zorg voor jeugd sluitend te maken (dus geen interim- management methode). |79

JEUGDBELEID EN JEUGDZORG: TIJD VOOR EEN PARADIGMASHIFT