Het Nederlandse onderwijs:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professionaliseren voor beter leren! Beter leren professionaliseren? José van Alst & Willibrord Huisman, 12 september 2011.
Advertisements

Global Consultancy, Research & Design
Integraal onderwijs met ict
Realisatie kindcentrum
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
ICT-rijk leren … ? Mediawijs?. WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? •Input •Uitwisselen •Voorbereiden 26 november •…
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Edukans Going Global Ghana
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Lesgeven en begeleiden
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Gepersonaliseerd leren
Elleke Verwaijen Oktober 2011
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leren en doceren in de 21e eeuw
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Onderzoekend leren bij Nederlands
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Kwesties rond ict verbonden
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Workshop ‘visieversneller’
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Anders kijken, anders doen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Workshop 05 oktober 2016 CVO Antwerpen
Transcript van de presentatie:

Het Nederlandse onderwijs: Ict-verbonden spo Het Nederlandse onderwijs: beter dan we denken, maar niet zo goed als we willen McKinsey ‘How the world’s most improved school systems keep getting better” Elleke verwaijen

McKinsey; wat maakt de school beter: poor to fair fair to good great to excellent good to great Journey Achieving the basics of literacy and numeracy Getting the foundations in place Shaping the professional Improving through peers and innovation Intervention cluster theme Samenwerken!: ook rapport McKinsey: “een professional dat ben je niet, dat word je door van elkaar te leren – met je deur open” (een vd belangrijkste conclusies uit rapport ‘How the world’s most improved school systems keep getting better” McKinsey bevestigt dus ook: improving through peers and innovation

Wat moet je doen?! McKinsey een professional dat ben je niet, dat word je door van elkaar te leren – neem daar tijd voor! Daarom zijn we hier!

Vandaag Korte verkenning; wat hebben we aan elkaar! korte intro van het traject Delen van kennis met elkaar Workshop basis waarop we werken Ict-verbonden; afspraken; een wijziging!

Wat hebben we aan elkaar: Technologische ontwikkelingen en onderwijs Wat kan ik gebruiken? Hoe kan ik het gebruiken/ arrangeren? Spreken we elkaars taal? Wat weet ik eigenlijk van ontwikkelingen? … En moet ik dat weten? wat heb je zoal gebruikt? Gearrangeerd? Wat weet je van de laatste ontwikkelingen?

Voorbeidende bijeenkomst overleggen Vanaf heden begeleiding op maat Of toch samen? 17 sept 29 okt 8 mrt 12 mei 26 nov Gedurende de rit  schoolbezoeken voor de zomer 17 september op een van de deelnemende scholen 29 oktober idem 26 november: Op deze bijeenkomst wordt de groep ICT-ers van alle SPO scholen uitgenodigd (15 - 17 uur samen, 17.30 - 19.30 uur de 'éigen' groep). De bijeenkomst is dan weer op het kantoor van SPO. 21 januari 2014 op een van de deelnemende scholen 18 maart 2014 idem 13 mei: slot 'mini'conferentie. Wederom op kantoor SPO. Brede bijeenkomst waarop het geleerde gedeeld gaat worden met alle geïnteresseerden. Vervolg in onderzoek met UvA?  2014/2015

Basis-onderwerp ontdekkend en ontwerpend leren: WO; Samenwerkend leren ondersteunen m.b.v. ICT Informatievaardig-/mediawijsheid; wat hebben leerlingen nodig? Diverse didactische , activerende werkvormen met en zonder Handvatten Digitaal, interactief leermateriaal Weblogs en wiki's zinvol inzetten, ontwikkelen en arrangeren, didactiek van onderzoek en ontwerp Kennisdelen Gereedschapskist

Een ict-rijke didactiek bij Onderzoekend leren en Ontwerpend leren Confrontatie fenomeen Verkennen, onderwijzen Opzetten en Uitvoeren experiment / onderzoek  Probleem constateren, verkennen in het kader van product (ontwerpen) Ontwerpvoorstel maken en uitvoeren Critique, bijstellen Concluderen Presenteren / Communiceren Verdiepen

Maak een plan en voer het uit http://ictverbonden.wikispaces.com/Introductie

Gaan we links om of gaan we rechtsom vervreemding betrokken onverschillig eigenaarschap  Onderwijs dat dicht bij de wereld van de kinderen staat  regelsysteem invloed Wat doe je als er vervreemding is, en relatie autonomie en competentie!! Volgzaamheid wordt niet meer beloond. Think different! Communicatie Kom binnen op borsthoogte dan kun je twee kanten op; naar de buik en naar het verstand. Vele communicatie gaat tweebaans langs elkaar heen. Leuke voorbeelden, ook van mezelf. Ik moet er warm voor lopen Verdere uitwerking van het eigenaarschap en de zone van naaste ontwikkeling Om vervolgens de stap te maken naar de kinderen in de klas. Als we dit nu eens op onze eigen school/ klassesituatie betrekken Zit ik met de begeleiding van kinderen links of rechts. Sluit ik aan bij hun leefwereld? Behandel ik de kinderen als een geheel of zie ik de verschillen, …. Waar staan de kinderen als het om hen ontwikkeling gaat? VOORBEELDEN VOORBEELDEN Wat weten we over ict en taalontwikkeling Wat leert onderzoek ons Werking van de hersenen en nieuw onderzoek van hersenwerking van kinderen. Eigen onderzoek met studenten tijdens mijn college … Leren ontwerpen mét de kinderen erkenning bureaucratie

Wat hebben we nodig in deze tijd/ maatschappij? Creatief zijn, dat leer je op school … af …

Daarom ict in het onderwijs Leerlingen als burger voorbereiden op functioneren in mediarijke kennissamenleving (socialiseren) Kwaliteit, productiviteit van onderwijs verbeteren (organiseren van leren en kwalificeren) Leerlingen leren zichzelf te worden vanuit hun eigen mogelijkheden (persoonsvorming) Als we vervolgens inzoomen op ict in het onderwijs, kun je deze drie pijlers benoemen. Geldt dit ook voor jouw school? Wat is jouw visie op het onderwijs en hoe past ict daarin? Past het er wel in?

Wanneer lukt het … het wat (levert het op? – ‘mogen’ (/’moeten’)) Gemotiveerd door: het wat (levert het op? – ‘mogen’ (/’moeten’)) het hoe (doe je het? - kunnen) het waartoe (het ideaal - willen)

Rosa workshop

Opdracht delen van kennis Scholen; hoeken van de ruimte schuiven; gesprek aangaan. Geef straks antwoord; wat hebben we aan elkaar?

Korte terugkoppeling Wat heb je aan elkaar? Vertel!

Vervolg ict-verbonden Nieuwe situatie: Wat ga je nu aanpakken; uitwerken, onderzoek of het werkt. Schoolbezoek plannen; Wat kunnen we oppakken? Scholingsbijeenkomst op maat Onderzoek UVA

Uitwisselen waar loop je tegenaan? Doelen leerlijnen garanderen Portfolio, registreren van het leren Proces/ werkwijze

Afspraken Elleke Verwaijen E.Verwaijen@aps.Nl 06-12949485