Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Advertisements

Infoavond groepen 3 en 4 WELKOM.
Informatieavond 22 april 2013
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Koffieochtend instroomgroep 1c. KBS ‘t Eimink
Agenda vanavond Welkom Presentatie OB (20 minuten) Koffie (15 minuten)
Werken naar onderwijsbehoeften
Samen met ouders aan het werk!
Algemene ouderavond Leerjaar 3 Leren & Werken 9 september 2013
de ouderbetrokkenheid vergroten
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Informatie avond 4e klas
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Communicatie met ouders
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Elk kind, elke ouder telt
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie avond 2 september 2015 Welkom. Agenda Welkom Wat voor school zijn wij? Wat doen we?
Schooljaar 2015/2016.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
OuderRaad Informatieavond kleuters September 2015 OuderRaad
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Inleiding Masterclass Opbrengstgericht Werken Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december 2015.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
INFORMATIEAVOND SCHOOLKEUZE VOORTGEZET ONDERWIJS
Tevredenheidonderzoeken 7 maart – 3 april 2016 Gebruikersinstructie.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Informatieavond ‘t Heibosch
Unitonderwijs en continurooster
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Welkom bij Veilig Verkeer Nederland
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Klas: Mentor:.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Arline Spierenburg november 2018
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
Transcript van de presentatie:

Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen is er sprake van opbrengstgericht werken” Door te streven naar een MAXIMALE LEERPRESTATIE wordt het onderwijs steeds individualistischer Hoe weet je of een leerprestatie nóg beter kan? Hoe meet je de leerprestatie als alle kinderen uniek zijn? Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor het maximaliseren van de leerprestaties?

Stelselherzieningen gaan over schaal, budgetten en bestuurlijke verantwoordelijkheid Groot deel van de zorgvragen hebben ook boven-individuele oorzaken Schaarse sociale netwerken rond opvoeding Kind als individueel project falende communicatie ouders – school en vice versa Tekorten in ouderbetrokkenheid Afbrokkelende pedagogische civil society

Initiatief 1: Gesprek nieuwe ouders na 6 weken door leerkracht, na 12 weken door directeur, bestaande ouders door steekproef. Initiatief 2: Het boekje: Nieuw op de Blinkert- school Initiatief 3: Heropening van de school Initiatief 4: Communicatietraining voor team, or en mr Initiatief 5: Nieuwsbrief 100 % verspreiden ( , papier, website)

Initiatief 6:Organiseren informatieavonden in de groep Initiatief 7: Website gebruiken om te communiceren per groep (naast briefjes bij de deur) Initiatief 8: Feestelijk openen van het schooljaar

Signalerende functie Lage drempel voor communicatie – oplossing kan zijn dat leerkrachten met kinderen mee naar buiten lopen en ouders ontmoeten Ouder als ‘hulpje’ van de leerkracht (bij clusterkluts, zwemles, sint) - oplossing hiervoor kan een info-avond met een intekenlijst zijn, concrete vragen van leerkrachten aan ouders Betrokkenheid van ouders onderling Interesse in de (leer)prestaties – oplossing hiervoor kan een inloopmoment zijn (ochtend of avond) Ouderbetrokkenheid kan zorgen voor de extraatjes op school (en anders gaan er dingen niet door) Aanwezigheid bij ouderavonden

1.De gouden regels van de Blinkert formuleren initiatiefhouder: Rob 2.Per klas maakt de leerkracht een plan voor ouderbetrokkenheid initiatiefhouders: Gerda en Jannie 3.Gebruik maken van de social media (en dit ook volhouden) initiatiefhouder: Jan-Willem 4.Bestaand evenement aanvullen met eten (eten verbindt) Initiatiefhouders: Monique en Romana 5.Database met wat ouders kunnen betekenen voor de school initiatiefhouders: Nico en Tanja