Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen is er sprake van opbrengstgericht werken” Door te streven naar een MAXIMALE LEERPRESTATIE wordt het onderwijs steeds individualistischer Hoe weet je of een leerprestatie nóg beter kan? Hoe meet je de leerprestatie als alle kinderen uniek zijn? Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor het maximaliseren van de leerprestaties?
Stelselherzieningen gaan over schaal, budgetten en bestuurlijke verantwoordelijkheid Groot deel van de zorgvragen hebben ook boven-individuele oorzaken Schaarse sociale netwerken rond opvoeding Kind als individueel project falende communicatie ouders – school en vice versa Tekorten in ouderbetrokkenheid Afbrokkelende pedagogische civil society
Initiatief 1: Gesprek nieuwe ouders na 6 weken door leerkracht, na 12 weken door directeur, bestaande ouders door steekproef. Initiatief 2: Het boekje: Nieuw op de Blinkert- school Initiatief 3: Heropening van de school Initiatief 4: Communicatietraining voor team, or en mr Initiatief 5: Nieuwsbrief 100 % verspreiden ( , papier, website)
Initiatief 6:Organiseren informatieavonden in de groep Initiatief 7: Website gebruiken om te communiceren per groep (naast briefjes bij de deur) Initiatief 8: Feestelijk openen van het schooljaar
Signalerende functie Lage drempel voor communicatie – oplossing kan zijn dat leerkrachten met kinderen mee naar buiten lopen en ouders ontmoeten Ouder als ‘hulpje’ van de leerkracht (bij clusterkluts, zwemles, sint) - oplossing hiervoor kan een info-avond met een intekenlijst zijn, concrete vragen van leerkrachten aan ouders Betrokkenheid van ouders onderling Interesse in de (leer)prestaties – oplossing hiervoor kan een inloopmoment zijn (ochtend of avond) Ouderbetrokkenheid kan zorgen voor de extraatjes op school (en anders gaan er dingen niet door) Aanwezigheid bij ouderavonden
1.De gouden regels van de Blinkert formuleren initiatiefhouder: Rob 2.Per klas maakt de leerkracht een plan voor ouderbetrokkenheid initiatiefhouders: Gerda en Jannie 3.Gebruik maken van de social media (en dit ook volhouden) initiatiefhouder: Jan-Willem 4.Bestaand evenement aanvullen met eten (eten verbindt) Initiatiefhouders: Monique en Romana 5.Database met wat ouders kunnen betekenen voor de school initiatiefhouders: Nico en Tanja