Nieuwe Spreekrecht
Inhoudstafel Doelgroep Beschrijving van het materiaal Gehanteerde methodes en didactische principes Opbouw van het materiaal Plus- en minpunten Eigen indrukken Ervaringen van docenten en cursisten
Doelgroep Voor : - laaggeschoolde, anderstalige volwassenen - in de basiseducatie, richtgraad 1
Beschrijving materiaal Samengesteld door CBE Brusseleer 2 beschikbare uitgaven : - Nieuwe Spreekrecht 1, richtgraad 1.1 - Nieuwe Spreekrecht 2, richtgraad 1.2 Totaalpakket bestaat uit : handleiding lesgevers leerwerkschrift cursisten online-gedeelte lesgevers en cursisten via www.knooppunt.net cd’s met luisterfragmenten (lesgevers en cursisten) Daarnaast : extra downloadbare documenten via www.vanin.be
Gehanteerde methodes en didactische principes Taakgericht werken taken/situaties uit dagelijks leven (bijv. bij de VDAB) taalelementen cyclische opbouw contexten
Gehanteerde methodes en didactische principes Werken met basiscompetenties duidelijke beschrijving gedrag versus inhoud handelingswerkwoorden kennis, inzicht vaardigheid of attitude cyclische opbouw groepering op basis van 4 vaardigheidsdomeinen : spreken, schrijven, luisteren en lezen per competentie => 6 deelaspecten of bouwstenen taaltaak, tekst, publiek, verwerkingswijze, tekstkenmerken, context
Gehanteerde methodes en didactische principes Ondersteunende elementen kennis-, leer-en communicatiestrategieën taalbeschouwing attitudes
Gehanteerde methodes en didactische principes Sleutelcompetenties basisvaardigheden tot succesvol handelen in leer- of werksituaties in dagelijks leven
Opbouw van het materiaal Handleiding lesgevers inleidende lessen : zonder scenario, voor absolute beginners scenario : soapserie over lotgevallen van bewoners flat Floris in Oostende realistische luisterfragmenten verwerving beoogde vaardigheden via functionele taaltaken doelenkaders voor elk hoofdstuk cyclische opbouw
Opbouw van het materiaal d) pictogrammen weergave verwachtingen bij bepaalde opdracht in LWS en handleiding leerkrachten e) buitenschoolse opdrachten doel : stimuleren buiten lesuren f) bouwstenen aanreiking tips m.b.t. woordenschat en grammatica g) Kan jij dit ? uitgevoerde taken => vooropgestelde lesdoelen bereikt ? h) leerstrategie doel : hulp in taalcursus en dagelijks leven
Opbouw van het materiaal Leerwerkschrift (LWS) opdrachten schriftelijke neerslag lesinhouden in klas En jij ? toepassing op eigen situatie leestekst einde elk hoofdstuk : leestekst over hoofdpersonage opzoekboekje bestaat uit : - eenvoudig overzicht taalkenniselementen uit LWS - fletchers (= tekeningen waarin cursist veelheid aan voorwerpen situaties en acties kan herkennen uit LWS)
Opbouw van het materiaal online gedeelte www.knooppunt.net kopieerbladen keuze : bewerkbaar (.doc) en vaste vorm (.pfd) b) permanent materiaal c) verbetersleutels van de fletchers d) overzicht taalsystematiek grammaticafiches
Opbouw van het materiaal zelfstudie-oefeningen scenariofoto’s verstaanbaar spreken en uitspraak tips in klasverband oefeningen rond lange, korte klanken + moeilijke medeklinkers twee audio cd’s voor leerkracht en cursisten
Plus- en minpunten Pluspunten totaalpakket bevat noodzakelijk materiaal voor lesgevers weinig voorbereidingswerk veel ondersteunend materiaal verschillende niveaus taakgerichte aanpak cyclische aanpak materiaal is visueel sterk, aantrekkelijk en realistisch
Plus- en minpunten Minpunten valkuil : vooropgestelde voorbereiding => verlies kritische ingesteldheid leerkracht vrij realistische luisterfragmenten => snel gesproken => behoorlijk moeilijk vrij duur geheel door o.a. kleurendruk
Eigen indrukken handleiding doorploeteren vraagt tijd iets te beknopt versus ganse methodiek erachter wel handig hulpmiddel
Ervaringen van docenten en cursisten OKAN-klassen in PM Gent en Leerpunt Gent : veelvuldig gebruik en grote tevredenheid Sint-Rafaël Gent : niet mee vertrouwd => voorkeur voor Zo gezegd