Nieuwe Spreekrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verstaanbaarheid in de praktijk
Advertisements

Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
Grammatica in balans.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
2de graad.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
CBE: Centra voor Basiseducatie
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
1 van 10 POWERPOINT Nieuw in de Wegwijsserie: Wegwijs in PowerPoint 2007 Presentatie Ambassadeursdagen Seniorweb Door: Louise Prompers.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Welkom Online begeleiden en opvolgen van cursisten, de sleutel tot succesvol e-leren!
TrabiTour für die Unterstufe
Informatie- avond groep 6
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
Welkom! Nederlands A1-A2.
lees- en schrijfvaardigheid oefenen in de dagelijkse praktijk
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Leerlijnen in de lerarenopleiding
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Competentiegericht leren vmbo
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL BACHELORPROEF DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
voor familie en vrienden van
Workshop evalueren Dcp
Kinderen en...hun sociale talenten
NT2 intensief. Inleiding ● CBE Zuid-Oost-Vlaanderen ● Nieuw inburgeringsdecreet 2013 ● praktische organisatie intensief NT2-traject in CBE ZOVL.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Filmpje maken over je onderzoek/expertise Dienst Informatica – Cel ICTO.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
HARTELIJK WELKOM INSPIRATIEDAG GPS Taal en Rekenen 2014.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Differentiëren & klassenmanagement
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Overzicht van de mogelijkheden, tussenkomsten en voorwaarden Taalondersteuning voor werkgevers door VDAB.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Maatwerk in geïntegreerd project: Alfa naar Werk VDAB.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Wat is het Europees raamwerk?
Vwo 6 – literatuur Week
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Ex-okanner Euh, ne wadde?!.
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Spreekrecht

Inhoudstafel Doelgroep Beschrijving van het materiaal Gehanteerde methodes en didactische principes Opbouw van het materiaal Plus- en minpunten Eigen indrukken Ervaringen van docenten en cursisten

Doelgroep Voor : - laaggeschoolde, anderstalige volwassenen - in de basiseducatie, richtgraad 1

Beschrijving materiaal Samengesteld door CBE Brusseleer 2 beschikbare uitgaven : - Nieuwe Spreekrecht 1, richtgraad 1.1 - Nieuwe Spreekrecht 2, richtgraad 1.2 Totaalpakket bestaat uit : handleiding lesgevers leerwerkschrift cursisten online-gedeelte lesgevers en cursisten via www.knooppunt.net cd’s met luisterfragmenten (lesgevers en cursisten) Daarnaast : extra downloadbare documenten via www.vanin.be

Gehanteerde methodes en didactische principes Taakgericht werken taken/situaties uit dagelijks leven (bijv. bij de VDAB) taalelementen cyclische opbouw contexten

Gehanteerde methodes en didactische principes Werken met basiscompetenties   duidelijke beschrijving gedrag versus inhoud handelingswerkwoorden kennis, inzicht vaardigheid of attitude cyclische opbouw groepering op basis van 4 vaardigheidsdomeinen : spreken, schrijven, luisteren en lezen per competentie => 6 deelaspecten of bouwstenen taaltaak, tekst, publiek, verwerkingswijze, tekstkenmerken, context

Gehanteerde methodes en didactische principes Ondersteunende elementen   kennis-, leer-en communicatiestrategieën taalbeschouwing attitudes

Gehanteerde methodes en didactische principes Sleutelcompetenties   basisvaardigheden tot succesvol handelen in leer- of werksituaties in dagelijks leven

Opbouw van het materiaal Handleiding lesgevers   inleidende lessen : zonder scenario, voor absolute beginners scenario : soapserie over lotgevallen van bewoners flat Floris in Oostende realistische luisterfragmenten verwerving beoogde vaardigheden via functionele taaltaken doelenkaders voor elk hoofdstuk cyclische opbouw

Opbouw van het materiaal   d) pictogrammen weergave verwachtingen bij bepaalde opdracht in LWS en handleiding leerkrachten e) buitenschoolse opdrachten doel : stimuleren buiten lesuren f) bouwstenen aanreiking tips m.b.t. woordenschat en grammatica g) Kan jij dit ? uitgevoerde taken => vooropgestelde lesdoelen bereikt ? h) leerstrategie doel : hulp in taalcursus en dagelijks leven

Opbouw van het materiaal Leerwerkschrift (LWS) opdrachten schriftelijke neerslag lesinhouden in klas En jij ? toepassing op eigen situatie leestekst einde elk hoofdstuk : leestekst over hoofdpersonage opzoekboekje bestaat uit : - eenvoudig overzicht taalkenniselementen uit LWS - fletchers (= tekeningen waarin cursist veelheid aan voorwerpen situaties en acties kan herkennen uit LWS)

Opbouw van het materiaal online gedeelte www.knooppunt.net kopieerbladen keuze : bewerkbaar (.doc) en vaste vorm (.pfd) b) permanent materiaal c) verbetersleutels van de fletchers d) overzicht taalsystematiek grammaticafiches

Opbouw van het materiaal zelfstudie-oefeningen scenariofoto’s verstaanbaar spreken en uitspraak tips in klasverband oefeningen rond lange, korte klanken + moeilijke medeklinkers twee audio cd’s voor leerkracht en cursisten

Plus- en minpunten Pluspunten totaalpakket bevat noodzakelijk materiaal voor lesgevers weinig voorbereidingswerk veel ondersteunend materiaal verschillende niveaus taakgerichte aanpak cyclische aanpak materiaal is visueel sterk, aantrekkelijk en realistisch

Plus- en minpunten Minpunten valkuil : vooropgestelde voorbereiding => verlies kritische ingesteldheid leerkracht vrij realistische luisterfragmenten => snel gesproken => behoorlijk moeilijk vrij duur geheel door o.a. kleurendruk

Eigen indrukken handleiding doorploeteren vraagt tijd iets te beknopt versus ganse methodiek erachter wel handig hulpmiddel

Ervaringen van docenten en cursisten OKAN-klassen in PM Gent en Leerpunt Gent : veelvuldig gebruik en grote tevredenheid Sint-Rafaël Gent : niet mee vertrouwd => voorkeur voor Zo gezegd