Hfdst 1 blz.12-48 + Opdracht Wat is leren?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
GAMES in het onderwijs.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Filosofie Op HAVO en VWO.
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
BattleBots The school battle.
De “ leraar” als rolmodel
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
De maakbaarheid van de mens en samenleving
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Edukans Going Global Ghana
Medmec 1 Herfst Les 4.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Professionaliteitsontwikkeling
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
ruimte object beleving
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Rekenproblemen en Dyscalculie
Wat begon als een paradijselijk sprookje, eindigde in een flop
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Focus op motivatie en communicatie
Competentiegericht leren vmbo
Interactieve attracties maken musea spannend.. Leren Ontdekken, nieuwsgierigheid bevredigen, … Waarom bezoekt men een museum? Recreatie Beleven, ontspannen,
Media en creativiteit Herfst les 3.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Kijk op leerlingen en leren
Inzicht in Leerprocessen
Leidinggeven H6 Werkoverleg Logistiek teamleider.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Leerstijlen KOLB SJM.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Fenna van Kesteren Communication and Multimedia Design Afstudeerprofiel Informatie en Interactie Voorstellen.
Groepsdynamica.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Groepsdynamica.

Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Toekomstgericht onderwijs
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Beginnen met lesplannning
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
De juiste route naar het juiste doel
Praktijk Opleiders Cursus
Constructivisme Piaget en Vygotsky
PROEVERIJ.
SCOUTING OP JE CV Masterclass Scouting op je CV.
Transcript van de presentatie:

Hfdst 1 blz.12-48 + Opdracht Wat is leren?

Waarom leren we? Wanneer leren we?

http://www.youtube.com/watch?v=pIAoJsS9Ix8 http://www.youtube.com/watch?v=HBQwf5_QXxI

Formeel en intentioneel Informeel en “ incidenteel” Waar leer je

expliciet impliciet Wanneer leer je ?

Opvattingen over leren “ ik heb het geleerd als ik het weet” “ik heb het geleerd als ik het kan” “ Ik heb het geleerd als ik het doe” Leerconcepties: De (eigen) opvatting over wat leren is. Opvattingen over leren

Leren heeft inhoud WAT heb je geleerd?

ordening

curriculumontwikkeling

begrippen ( moet je kennen) cognitie, cognitieve vaardigheden psychomotorisch affectief ( reactief, interactief) begrippen ( moet je kennen)

alles wat we weten? geheugen, intuitie, cognitie= kennis

psychomotorisch

sociaal affectief

rijping en leren

leren is duurzame gedragsverandering

waarom leer je? “disjuction” nieuwsgierigheid angst drift beloning rolmodel waarom leer je?

hoe leer je constructivisme

constructivisme in leertheorie het construeren van nieuwe kennis, vaardigheid of gedrag door voor te bouwen op bestaande kennis en ervaring referentiekader is belangrijk ( vygotski) constructivisme in leertheorie

David A. Kolb Learning is best conceived as a process, not in terms of outcomes. Learning is a continuous process grounded in experience. Learning requires the resolution of conflicts between dialectically opposed modes of adaptation to the world (learning is by its very nature full of tension). Learning is a holistic process of adaptation to the world. Learning involves transactions between the person and the environment. Learning is the process of creating knowledge that is the result of the transaction between social knowledge and personal knowledge

experiental leren (leren vanuit ervaring)

misvatting over Kolb “De volgende vier aspecten spelen een rol: 1. Een goed uitgewerkt leerproces - één waarbinnen alle vier de fasen van de leercyclus worden doorlopen - levert een beter leerresultaat op. 2. Het verschil tussen deelnemers wordt naast hun referentiekader, opvoeding, achtergrond en eerdere ervaringen voor een groot deel bepaald door het verschil in leerstijl. 3. Als studenten vanuit hun eigen leerstijl kunnen werken, zal de motivatie verbeteren. Wat is er leuker dan te beginnen met iets waar je goed in bent? 4. Met behulp van de leerstijlenindeling kan samenwerking gestructureerd worden. Iedere leerstijl heeft zijn specifieke kwaliteiten en dus ook zijn valkuilen. Onderlinge afstemming kan het leereffect positief beïnvloeden.

differentiëren omdat jou leerstrategie niet die overeen hoeft te komen met die van jouw leerlingen. leren is een proces gebaseerd op ervaring leren is een proces waarbij alle vermogens en aspecten van de mens betrokken zijn ( hersenen, lichaam, zintuigen) “wat is wel het belang?”

John Dewey

Wat is leren: leren is gekoppeld aan ontwikkelen

opdracht 1 werk in duo’s ( samenwerken) ontwikkel pp twee artikelen leren en creativiteit “vrij” over leren in het algemeen vul het aan met illustraties, interviews etc. geef het gezamenlijk vorm als één publicatie opdracht 1

onderdeel reflectie van 1 op een apart blad maak je een reflectieverslag vanuit de competenties max 1 A4 alle documenten moeten digitaal en analoog worden aangeleverd voorzien van Naam, titel, studentnummer volgens code studentnummer_naam_opdracht 1_2013 onderdeel reflectie van 1