Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
De beroemdste persoon die er is …
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Namen van de Abers die de presentatie geven.
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
ODD en CD, wat is dat?.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Ontwikkelingstraject kinderen
Cluster 4 gerelateerde problemen
Werkconferentie 4 april 2013
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
De grote sprong! VO PO.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Welkom op onze thema-avond
Een haperend geheugen.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
ICT voor de klas Hoofdstuk 6: ICT op maat.
Ik heb iets van autisme of zo
Een onverwacht feest Les 2
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Stappenplan Samenvatten
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
Vakdidactische opdracht
Aanpak problematisch gedrag
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Prikkelverwerkingsstoornis
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Onze doelen en visie in beeld
Liefde en relaties.
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Welkom op onze ouderochtend
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Welkom! Neem plaats in de kring.
ICT in het speciaal onderwijs
Verschillende probleemgedragingen
Liefde en relaties.
Donkere dagen en depressiviteit
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering

leerdoelen De student weet het verschil tussen (leer&gedrags)problemen en stoornissen. De student weet het verschil tussen tijdelijke en permanente leer- of gedragsstoornissen De student heeft kennis van bijzonder onderwijs en weet voor welke doelgroepen deze zijn. De student kan differentieren naar gedrags- en leerproblemen.

Motivatie ≠ leerprobleem Bijzonder onderwijs Regulier onderwijs Cluster 1,2,3,4 praktijkonderwijs Faalangst Dyslexi Dyscalcu Autisme (milde vormen) Pddnos Drugs/alcohol Depressie Adhd Add IQ Fysieke handicaps Bipolaire stoornissen Hoogbegaafdheid Identiteitsvraagstukken Eetstoornissen Culturele verschillen Sociale verschillen M/V Groeistoornissen ……………

Ik kan het echt niet zien als ik niet dichterbij mag Hoe doe ik dat nu ? Ik kan het echt niet zien als ik niet dichterbij mag Tsja maar bij mij thuis is dit geen kunst Hmmm ik ben toch te dik? 16 werken verdeeld over 4 groepen? Ik snap er toch niks van Hij had toch gezegd eerst zaal 1 Wat een onzin zeker nog nooit van beaudelaire gehoord Zo effe een blowtje Oh Oh ik kan niet meer stilzitten

clusters Cluster 1 - Visueel gehandicapten en blinde kinderen Cluster 2 - Slechthorende kinderen, kinderen met ernstige taal-/spraakmoeilijkheden, auditief gehandicapte en dove kinderen Cluster 1 - Visueel gehandicapten en blinde kinderen Cluster 3 - Meervoudig gehandicapte kinderen, langdurig zieke kinderen, lichamelijk gehandicapte kinderen, verstandelijk gehandicapte kinderen. Cluster 4 - Kinderen met gedragsstoornissen, ontwikkelingsstoornissen en psychiatrische problematiek.

Leerproblemen en gedragsproblemen specialisme

Ga niet zelf klooien maar vraag snel ondersteuning of verwijs door: Stelling 1 Ga niet zelf klooien maar vraag snel ondersteuning of verwijs door: Mentor coordinator Decaan Remedial teacher

Stelling 2 Er zitten meer leerlingen in de klas, zij hebben allemaal evenveel recht op aandacht en ondersteuning

Stelling 3 Oordeel niet te snel en houd een open mind

Stelling 4 Stel duidelijke grenzen voor jezelf en de leerling

Wat kun je wel doen aan: ADHD Adhd (attention-deficit hyperativity disorder Toename van 700% in 10 jaar (1990-2000) Sterke aanwijzingen dat het genetisch is Medicatie (ritalin,adderall,cylert) https://www.youtube.com/watch?v=CpyFT7a4JbE Advies: biedt vanuit verschillende hoeken ondersteuning Maak opdrachten overzichtelijk en richt je op hun kunnen en willen(motivatie)

Dyslexi Dyslexi 2-15 % van de bevolking enige vorm Nog geen wetenschappelijke oorzaak gevonden, bevindt zich wel in taalgebied van hersenen. Advies: Gebruik veel audio-visueel materiaal, speciale letters, en tactiliteit Mindmapping Geheugentraining ICT

faalangst Iedereen heeft ( zou moeten hebben) het Positief= versterkt de prestatie negatief= blokkeert of vermindert de prestatie Herkennen: Negatief zelfbeeld, te positief zelfbeeld, veel bevestiging vragen, vooraf al opgeven, zweten, zenuwachtig, onverschillig,boos, opstandig, met opzet vernielen van werk. Advies: Korte duidelijke opdrachten, veel positieve feed-back, succesbeleving, kleine stapjes, geduld, veel contact.

motivatie Opdracht Maak groepjes van 4 Schrijf voor jezelf 5 zaken op wat je motiveert in leren Vergelijk het met de ander en kom tot 4 zaken die voor iedereen waardevol zijn.