Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
leerdoelen De student weet het verschil tussen (leer&gedrags)problemen en stoornissen. De student weet het verschil tussen tijdelijke en permanente leer- of gedragsstoornissen De student heeft kennis van bijzonder onderwijs en weet voor welke doelgroepen deze zijn. De student kan differentieren naar gedrags- en leerproblemen.
Motivatie ≠ leerprobleem Bijzonder onderwijs Regulier onderwijs Cluster 1,2,3,4 praktijkonderwijs Faalangst Dyslexi Dyscalcu Autisme (milde vormen) Pddnos Drugs/alcohol Depressie Adhd Add IQ Fysieke handicaps Bipolaire stoornissen Hoogbegaafdheid Identiteitsvraagstukken Eetstoornissen Culturele verschillen Sociale verschillen M/V Groeistoornissen ……………
Ik kan het echt niet zien als ik niet dichterbij mag Hoe doe ik dat nu ? Ik kan het echt niet zien als ik niet dichterbij mag Tsja maar bij mij thuis is dit geen kunst Hmmm ik ben toch te dik? 16 werken verdeeld over 4 groepen? Ik snap er toch niks van Hij had toch gezegd eerst zaal 1 Wat een onzin zeker nog nooit van beaudelaire gehoord Zo effe een blowtje Oh Oh ik kan niet meer stilzitten
clusters Cluster 1 - Visueel gehandicapten en blinde kinderen Cluster 2 - Slechthorende kinderen, kinderen met ernstige taal-/spraakmoeilijkheden, auditief gehandicapte en dove kinderen Cluster 1 - Visueel gehandicapten en blinde kinderen Cluster 3 - Meervoudig gehandicapte kinderen, langdurig zieke kinderen, lichamelijk gehandicapte kinderen, verstandelijk gehandicapte kinderen. Cluster 4 - Kinderen met gedragsstoornissen, ontwikkelingsstoornissen en psychiatrische problematiek.
Leerproblemen en gedragsproblemen specialisme
Ga niet zelf klooien maar vraag snel ondersteuning of verwijs door: Stelling 1 Ga niet zelf klooien maar vraag snel ondersteuning of verwijs door: Mentor coordinator Decaan Remedial teacher
Stelling 2 Er zitten meer leerlingen in de klas, zij hebben allemaal evenveel recht op aandacht en ondersteuning
Stelling 3 Oordeel niet te snel en houd een open mind
Stelling 4 Stel duidelijke grenzen voor jezelf en de leerling
Wat kun je wel doen aan: ADHD Adhd (attention-deficit hyperativity disorder Toename van 700% in 10 jaar (1990-2000) Sterke aanwijzingen dat het genetisch is Medicatie (ritalin,adderall,cylert) https://www.youtube.com/watch?v=CpyFT7a4JbE Advies: biedt vanuit verschillende hoeken ondersteuning Maak opdrachten overzichtelijk en richt je op hun kunnen en willen(motivatie)
Dyslexi Dyslexi 2-15 % van de bevolking enige vorm Nog geen wetenschappelijke oorzaak gevonden, bevindt zich wel in taalgebied van hersenen. Advies: Gebruik veel audio-visueel materiaal, speciale letters, en tactiliteit Mindmapping Geheugentraining ICT
faalangst Iedereen heeft ( zou moeten hebben) het Positief= versterkt de prestatie negatief= blokkeert of vermindert de prestatie Herkennen: Negatief zelfbeeld, te positief zelfbeeld, veel bevestiging vragen, vooraf al opgeven, zweten, zenuwachtig, onverschillig,boos, opstandig, met opzet vernielen van werk. Advies: Korte duidelijke opdrachten, veel positieve feed-back, succesbeleving, kleine stapjes, geduld, veel contact.
motivatie Opdracht Maak groepjes van 4 Schrijf voor jezelf 5 zaken op wat je motiveert in leren Vergelijk het met de ander en kom tot 4 zaken die voor iedereen waardevol zijn.