Thomasdag 14 december / 25 Ingrid van Kaam-van der Linden,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Doublet deel 1 – de basis.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Fair Play Eerlijk spelen
Speel een spel uit de top 20 van gamer.nl. Verwachtingen vooraf? Veel gescheld, aangezien alle jongens die het doen altijd schelden…. Veel geweld in het.
<Naam spreker en school/ gemeente
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Markant Nederlands 2 Thema 1: Woordenbankoefening blz. 50.
Aan de slag met Evernote Documenteer je leven, overal en altijd 1.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Persoonlijk worden.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Workshop contentstrategie
Projectweek.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Mijn sport: Majorette ‘ D.S.V Actief’ te Deventer
Naam:Patrick Mijn sport: FC Twello Klik op “Naam”.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Denk aan de sociale competentie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap

Enquête.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
De gezonde school en genotmiddelen
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Harry Potter Studios.
Verlangen naar licht.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
2 juni 2013 Rotterdam 1. Galaten 4 21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de wet? 2.
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Transcript van de presentatie:

Thomasdag 14 december 2007 1 / 25 Ingrid van Kaam-van der Linden, José van Dinter-Sanderink, Bernard Verhoeven Kasper Boon

2 / 25

Peellandcollege en vernieuwing 3 / 25 Peellandcollege en vernieuwing Destijds de keuken waar veel projecten van Conditieleer 1 & 2 zijn ontstaan Nu was het tijd voor een nieuwe benadering Een denktank (Herman Rotting, Rinus Pecht, Mario Elbers, Kasper Boon) ging aan de slag: ontstaan van site en Paspoort En waar vindt nu de uitwerking plaats… op ons Peellandcollege! In deze workshop geven we onze eerste ervaringen De grote opdracht. Inmiddels een opdracht die overal in Nederland bekend is: meten van de hartslag!

4 / 25 Uitgangspunten Geen boek meer; alle inhoud voor opdrachten enz. op het internet (www.vaklokaal.nl) Vrij toegankelijk voor iedereen Alle opdrachten zijn ingedeeld volgens de ideeën van het Basisdocument Bewegings-onderwijs Paspoort is in eerste instantie een afteken-document. Er is gekozen voor een papieren document dat de leerlingen later nog eens kunnen inzien als persoonlijk document. Paspoort is een dun klein boekje. Het boekje bevat persoonlijke gegevens en invulvakken. De leerlingen krijgen instructie over wat ze moeten doen.

Enkele basisgedachten 5 / 25 Enkele basisgedachten Paspoort is dus geen inhoudelijke vernieuwing, maar wel een vernieuwing m.b.t. onderwijs. Uitgangspunt is tevens dat de lessen niet veranderd hoeven te worden: Paspoort is voor opdrachten of kan gebruikt worden indien lessen niet mogelijk zijn. Bij het Basisdocument Bewegingsonderwijs spelen de 4 gezichtspunten een belangrijke rol. Zowel de site www.vaklokaal.nl als het Paspoort zijn daar volledig op afgestemd.

6 / 25

Van basisschool naar basisvorming 7 / 25 Van basisschool naar basisvorming Paspoort richt zich alleen op de basisvorming Paspoort wordt aan het begin van leerjaar 1 uitgereikt en maakt de leerling direct duidelijk dat het bij de basisvorming anders zal gaan. Eerste ervaringen: in de praktijk vormt het werken met Paspoort en de site, voor de leerling geen enkel probleem Er is een instructie voor leerlingen gemaakt voor zowel jaar 1 als jaar 2 (komt nog aan de orde) Omslag van het Basisdocument. Paspoort en site sluiten volledig bij dit document aan.

Het belang van het duidelijk maken van zo’n overgang 8 / 25 Het belang van het duidelijk maken van zo’n overgang Want: veel leerlingen denken impliciet aan een voortzetting van het bestaande onderwijs LO (van basisschool naar basisvorming) Maar: het moet de leerling van meet af aan duidelijk worden gemaakt dat ze bij LO in de onderbouw ook moeten “leren” Het verschil is natuurlijk wel dat leren ook betrekking kan hebben op het leren van bewegingsvormen!

9 / 25

Wat verwachten leerlingen van het vak LO? 10 / 25 Wat verwachten leerlingen van het vak LO? Omdat doelstellingen niet expliciet duidelijk zijn, is het verwachtingspatroon van leerlingen voor het grootste deel gebaseerd op vooroordelen! Bij vakken als Engels is er geen enkel probleem: je leert Engels spreken en je leert om Engelse testen te vertalen. Maar hoe zit dat nu bij ons vak? Bij het vak Engels leer je Engels. Niemand heeft daar problemen mee. Maar als het over LO gaat komen direct allerlei vooroordelen naar voren!

Wat verwachten leerlingen van het vak? 11 / 25 Wat verwachten leerlingen van het vak? Het is de plicht van iedere docent om echt duidelijk te maken wat een leerling mag verwachten Aan de hand van Paspoort komt een bewustwordingsproces op gang wat je mag verwachten (leerlingen kijken direct naar de kopjes van de invulvakjes in het Paspoort). Omdat Paspoort dwingt tot het opschrijven van bevindingen, is het voor de docent extra interessant om te zien wat leerlingen van onderdelen van de lessen denken. Nog zo’n bekend misverstand: ons vak zou alleen zijn voor diegenen die voor sport aanleg hebben. Natuurlijk is er niets op tegen als je ergens aanleg voor hebt. Maar ook mensen die geen taalgevoel hebben moeten Engels leren!

12 / 25

13 / 25 Het begin In het begin: moet de leerling hun persoonlijke gegevens invullen Plus de bekende gegevens als: gewicht, lengte, BMI

Daarna moeten ze hun “uitgangssituatie” invullen: 14 / 25 Daarna moeten ze hun “uitgangssituatie” invullen:   Tot nu toe heb ik veel/weinig/niet gesport. De belangrijkste reden waarom dat zo is, is:……. Omcirkel in de eerste zin het woord dat van toepassing is. Geef vervolgens aan wat de reden volgens jouw is dat je tot nu toe zoveel (of zo weinig) aan sport hebt gedaan: ………

15 / 25 En vervolgens:    Ik beoefen de volgende sport/sporten: Dit gedeelte vul je alleen in als je meer sporten beoefent. Vervolgens schrijf je die sport/sporten op: …………………… Dat doe ik vooral omdat: En vervolgens beschrijf je waarom je die sport/sporten zo leuk vindt: ……………..

Maar er is ook een instructie 16 / 25 Maar er is ook een instructie   Peellandcollege heeft ook een instructie voor leerlingen opgesteld waarin wordt aangegeven welke projecten van de site ze moeten doen en waar ze de resultaten in hun Paspoort moeten invullen. Er is ruimte voor de docent om af te tekenen. Ook rapportcijfers worden opgenomen

Tenslotte: voorbeelden van opmerkingen 17 / 25 Tenslotte: voorbeelden van opmerkingen blz. 2 : school: PCD: Pussy Cats Dolls. blz. 13: periode 3: Fairplaytest....Ferplaytest, Verpleegtest blz. 18: bewegen verbeteren: badminton: grotere velden aanleggen. blz. 20: een atletiekonderdeel verbeteren: hoezo een 6- minuten- loop verbeteren. Ik vind het kei-oneerlijk, want de mijsjes, met lange ij, hoeven veel minder te lopen. Soms lezen ze niet goed. Ringen en brug verbeteren onder atletiekonderdeel. blz. 21: turnonderdeel in laten vullen..... turfonderdeel blz. 36: bewegen regelen: Oh, ik help wel eens. Een leerling met een groeistoornis had ingevuld: ik beoefen nog geen sport omdat er door mijn groeistoornis geen sport is. Maar in het algemeen geldt: leerlingen vullen het vrij serieus in, omdat het meetelt voor het rapportcijfer.

18 / 25

Voorbeeld algemene instructie 19 / 25 Peellandcollege heeft uitgewerkt: Een algemene instructie voor de leerling Een studiewijzer per jaar Voorbeeld algemene instructie

Voorbeeld gedeelte studiewijzer 20 / 25 Peellandcollege heeft uitgewerkt: Een algemene instructie voor de leerling Een studiewijzer per jaar Voorbeeld gedeelte studiewijzer

21 / 25

22 / 25 Er is in het voorafgaande vooral veel aandacht besteed aan het Paspoort. Een belangrijke informatiebron is de site. In feite vormt de site “het boek”: gratis en voor iedereen toegankelijk www.vaklokaal.nl Vaklokaal.nl

23 / 25 Alle projecten zijn ingedeeld naar niveau en de 4 gezichtspunten.

24 / 25 Bijzondere aandacht verdient “sporten” Volledig geïntegreerd met Wikipedia Bij de meeste sporten is ook een volledige videocursus opgenomen!

25 / 25 Conclusies Paspoort is allereerst een vernieuwing voor de invulling van het onderwijs Paspoort laat de bestaande lessen ongemoeid Paspoort maakt de leerling duidelijk wat hij of zij van het onderwijs LO in de onderbouw mag verwachten Paspoort sluit aan bij het Basisdocument Bewegingsonderwijs Paspoort “opent deuren” die anders gesloten blijven Paspoort is een persoonlijk document dat later met plezier nog eens kan worden doorgebladerd Paspoort maakt gebruik van de site vaklokaal.nl