WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional? 23 september 2004 WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional? Marion Borghuis directeur CHN en Stichting ZEGEN Handout presentatie Uzorg
Het project: ZEGEN Aanleiding: onderzoek IGZ Doel: verbetering van de Zorg aan de patiënt 3 onderdelen: ℮-waarneemdossier huisartsen (WDH) ℮-medicatie dossier (EMD) ℮-acute zorg Complex project, veel spelers, evenveel belangen
23 september 2004 Organisatie ZEGEN is ondergebracht in een stichting en is een projectorganisatie Stuurgroep met 4 partijen Projectgroep per onderdeel Coördinerende rol CHN Consultancy en ondersteuning door inview Handout presentatie Uzorg
Voorwaarden voor succes Onderkennen van belangen van professionals, leveranciers, patiënten, overheid Betrokken en enthousiaste professionals
Belangen Leveranciers Apothekers Huisartsen Huisartsenpost Ziekenhuis Patiënten Overheid
De spelers WDH EMD Patiënten Leveranciers De belangen
Betrokkenheid zorgverleners 23 september 2004 Betrokkenheid zorgverleners 90% van succes wordt bepaald door professionals: Creëren draagvlak Enthousiasmeren van professionals en besturen Toegevoegde waarde ‘zien’ Uitbouwen “zwaan kleef aan principe” Handout presentatie Uzorg
Voorwaarden voor slagen project ZEGEN (1) Daadkracht van overheid Financiële middelen van overheid Landelijk schakelpunt UZI pas Burgerlijk Service Nummer (BSN) Overeenkomsten met leveranciers Voldoende deelname van zorgverleners
Voorwaarden voor slagen project ZEGEN (2) Pragmatische resultaatgerichte aanpak Enthousiasme vanuit beroepsgroep Draagvlak bij professionals Ondersteuning NICTIZ en VWS Aansluiten bij bewezen technische oplossingen en landelijke standaarden (NICTIZ)
Lessons learned koplopertraject Rol leveranciers onderschat? Er zijn (nog) geen afspraken met grote leveranciers over WDH en EMD functies (reden: planning en specificaties en mogelijk kosten?) Onduidelijkheid over enkele eisen: wel of geen tijdelijke tussenoplossing (gateway / OZIS): het migratievraagstuk, UZI-techniek Er wordt onvoldoende rekening gehouden met de mogelijkheden en beperkingen van leveranciers
Knelpunten regio Onduidelijk wanneer uitgangspunten bekend zijn. Bijvoorbeeld concrete GBZ eisen. Onduidelijkheid wanneer (grote) leveranciers WDH en EMD functionaliteit opleveren. Onduidelijkheid over kosten voor eindgebruiker. Tijdrovend traject voor GBZ te gaan: nu nog zonder helderheid over financiële dekking voor zorgaanbieders
Voortgang en resultaten Landelijke werkgroepen (GBZ in de praktijk en Proces & Informatie) Werkgroep Patiënten Positie Vasthouden aan goede beveiliging: de landelijke richtlijnen Drempels overwonnen Landelijk Schakelpunt is beschikbaar Vertrouwen in de toekomst Herbevestiging van het doel: verbeteren van de zorg aan de patiënt met behoud van maximale veiligheid
Aanbevelingen Leer van successen uit het verleden: (griep cervix COV) beperkte betaling aan leveranciers (voor functionaliteit en halen tijdslimiet) beperking investeringen in de eerste lijn betaling van de professionals voor (een deel van) kosten en inspanningen. Professional: redelijke vergoeding voor gemaakte kosten en het werk. stimulans en meer nog een gevoel van erkenning.
Een veilige en betrouwbare communicatie Een weg met vele hobbels Het landelijke EPD Een veilige en betrouwbare communicatie Een weg met vele hobbels De weg voor de toekomst!
Vragen?