Freire en Montessori Educatie en Emancipatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

< Filmfragment Alan Watts >
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Realisatie kindcentrum
Concept visie MFA oost Studiemiddag 9 maart 2010 Ilse van Hal.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Samen met ouders aan het werk!
Presentatie KOLL project
K RIMP & K INDVOORZIENING 23 januari Kinderen in krimpregio’s.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling Als je kind groot wordt,
Actief Burgerschap Plan Nederland.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
LOT OP REIS.
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.

inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Jij hebt ook wat te vertellen!
Wat ik wil…..
Stellingen en Panel Testpanel (n=122) Vraag 1 Mijn organisatie leert voldoende van ervaringen van andere organisaties in binnen en buitenland 1 maart 2012.
De decaan als schoolleider?
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
“Help mij het zelf te doen”
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Basisschool Op De Horst
Welkom in groep 6D.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Onderzoeksvaardigheden 3
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
De docent als veranderaar in de context van de school
Dorcas: In actie voor de allerarmsten
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Zwart wit denken in de klas
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Waarom leerlingenparticipatie?
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Transcript van de presentatie:

Freire en Montessori Educatie en Emancipatie

Bibliografie Freire: geboren in Recife in 1921 Studie: filosofie, rechten, pedagogiek Alfabetisering Wereldraad der Kerken Montessori geboren in Chiaravalle in 1870 Studie: antropologie medicijnen Eerste school in 1906 in Rome

Bibliografie Freire: Pedagogiek van de onderdrukten Pedagogiek van de hoop Montessori Aan de basis van het leven Door het kind naar een nieuwe wereld

Onderwijs als emancipatie Freire Bewustwording Contextualisering Dialoog Kritiek Verandering Onderdrukte bevrijdt zich van de onderdrukker Montessori Vrijheid in ontwikkeling Voorbereide omgeving Ondersteunend, uitnodigend materiaal Zelfstandig werken Het kind bevrijdt zich van de onderdrukkende volwassene

Visie op de wereld Freire: Marxistisch Ideologie: onderdrukkend, in het belang van de heersende klasse Cultuur: contingent, kan steeds veranderd worden Montessori Humanistisch Kosmisch onderwijs Vrijheid leidt tot vrede

Relevantie Freire Latijns Amerika Alfabetisering Bevrijdingstheologie

Discussie Bijdragen Wat zou Freire met de jongeren uit Slotervaart gedaan hebben? Dialoog, contextualiseren, bewustwording, Waar heb je invloed op, wat zou je willen veranderen? Wat willen ze? Welke identiteit hebben ze? Welke beelden hebben ze? Via beelden.

In de school interne afhankelijkheid van de leiding Buiten school: marokkaanse jongeren maken de dienst uit Pikorde blijkt mythe te zijn: er is sprake van wisselende coalities. Waarden worden wel bevestigd: hard zijn, schijt hebben aan. Tegenwaarden: watje, homo, etc.

Wanneer ga je met mensen in dialoog? Blinde vlekken in onze eigen situatie Digital storytelling Kinderen schrijven pas laat: na vier jaar Tekenen is kinderachtig Dogma: effectieve scholen: empirisch analytisch paradigma. Evidence based: gebaseerd op onderzoeksresultaten.

Sturend onderwijs werkt. Pedagogische revolutie is geromantiseerd. Wat leert een kind in sturend onderwijs? Zelf keuzes maken? Probleemoplossen? Ja: dat leer je van sturend onderwijs. Activerende directe instructie. Cooperatief en initiatiefrijk. Ideeën over effectiviteit kunnen verschillen.

Digital Storytelling Effectiviteit Identiteit: drama en dans Kijken naar eigen identiteit Identificatie