Studienamiddag “Learning Outcomes”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Realisatie kindcentrum
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Mag ik u voorstellen ....
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Situering K-point binnen de KHK. Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leerkrediet
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Een lange weg naar erkende kwalificaties
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Personeel & Organisatie
Beleidsplan Ruimte Vlaanderen
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Presentatie VSC,De toekomst van de technische arbeidsmarkt IV, Dossier Duyvis, 19 maart 2013 p. 01/12 Dossier Duyvis Best practice.
Competentiecatalogus Mechatronica
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Infosessie Brussel 7 en 12 december 2013 In samenwerking met ONE.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Studienamiddag “Learning Outcomes” De gezamenlijke domeinspecifieke leerresultaten: planning 2011 VLIR - VLHORA STUURGROEP Ludo Melis.
Studienamiddag “Learning Outcomes” VLIR - VLHORA STUURGROEP Johan Cloet.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Kwaliteitszorg en Verantwoorden met Kwaliteitscholen
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
ontdek wat jij kunt bereiken
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Schakelstudenten begeleiden nog voor de start Lynn Van den Broeck - Doctoraatsstudent Should I stay or should I go - 26 maart 2015.
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Interne kwaliteitszorg NVAO
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Opleiding verpleegkunde Vlaamse gemeenschap
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
Transcript van de presentatie:

Studienamiddag “Learning Outcomes” VLIR - VLHORA STUURGROEP 04.03.2011 Conny Devolder

Programma Welkom : Marc Vandewalle (secretaris-generaal VLHORA) Pïlootproject 2010: Procesbegeleider & Panel pilootproject Conny Devolder (VLIR – VLHORA) Katty Elias (VUB, Communicatiewetenschappen) Bruno Neuville (Lessius Mechelen, Communicatiemanagement) Patrick Ampe (Hogeschool Gent, Ing. Bouwkunde) Ronny Verhoeven (UGent, Ir. Bouwkunde) Vraag en antwoord Vervolgproject 2011: Ludo Melis en Johan Cloet (VLIR-VLHORA Stuurgroep)

“Intended LO” presentatie & debat De meerwaarde van domeinspecifieke leerresultatenkaders (DLR) inschatten. De door het pilootproject gevolgde werkwijze evalueren en feedforward geven. De bedoeling en aanpak van het vervolgproject communiceren naar de instellingen toe. 4 april 2017

Definitie LO (Learning Outcome) Learning Outcome: Beschrijving van wat een student verwacht wordt te kennen, te begrijpen, te doen bij het afronden van het leertraject en de wijze waarop het geleerde kan worden getoond. (Memorie van Toelichting bij het decreet op de Vlaamse Kwalificatiestructuur van 30.04.2009) 4 april 2017

Wat is nieuw? Koppelen competenties aan niveaus Vlaamse Kwalificatiestructuur Definiëren Learning Outcomes conform de indicatoren beschreven in de VKS http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?docid=14111 Niveaudescriptorelementen VKS: Kennis, Vaardigheden Context Autonomie Verantwoordelijkheid MEERWAARDE: -> Profilering t.o.v. verwante opleidingen (verticaal+horizontaal) -> Transparantie, Vergelijkbaarheid, Erkenning, Mobiliteit 4 april 2017 VLIR

Wat is nieuw? Consensus Vlaanderen-breed: * kern van de opleiding (prototype) * minimumeisen (“threshold” & het min. waarover de opln het eens zijn) MEERWAARDE: -> Accreditatie (“accountability”/”achievement intended LO”) DLR vervangt DSR (eigenaarschap opleiding) -> Verbeteren Leren & Instructie (“aligned teaching”) betere afstemming werkvormen – evaluatievormen – LO -> Strategische planning interne KZ & auto-regulering van het veld -> Informatie (kandidaat-)student coherentie en doelen van een kwalificatie -> Informatie werkveld congruentie LO – behoeften arbeidsmarkt 4 april 2017

Wie ? Alle hogeronderwijsopleidingen tegen eind AJ 2017-18 Gevalideerd DLR tegen indienen ZER (Onderwijsdecreet XX van 9 juli 2010) Academiserende opleidingen tegen AJ 2013-14 (BVR 16 juli 2010) Onder coördinatie van VLIR & VLHORA

Pilootprojecten 29.01.2010: infovergadering Domein “Bouw”: PBA Bouw PBA Vastgoed AO Industriële Wetenschappen: Bouwkunde AO Industriële Wetenschappen: Landmeten (MA) AO Ingenieurswetenschappen: Bouwkunde Domein “Communicatie”: PBA Communicatiemanagement BANABA Intercultureel Management (unieke opleiding) AO Communicatiewetenschappen 4 april 2017 VLIR

Fasen uitschrijven DLR (domeinspecifiek leerresultatenkader) 1. Overleg op clusterniveau (29.03.2010) Kennismaking Positionering van de eigen opleiding in het bredere domein 2. Opmaak DLR door opleiding (eind april – begin juli) 3. Afstemming DLRs verwante opleidingen (augustus) 4. Aftoetsing DLR bij stakeholders (oktober – december) 5. Vaststelling DLR door VLIR-VLHORA Stuurgroep (10.01.2011) 6. Validering DLR door NVAO -> Ingeschaalde onderwijskwalificatie 4 april 2017 VLIR

Output : DLR van de opleiding Kenmerken DLR Specifiek Samenhangend Globaal Generiek Prototypisch Toetsbaar Distinctief Evolutief en duurzaam Gerelateerd aan de Vlaamse Kwalificatiestructuur Een basis voor internationale vergelijking Zie voorbeeldcatalogus 4 april 2017

Opmaak DLR door opleiding Procesbegeleider: voorstel-DLR Taakgroep : één afgevaardigde per instelling Gezamenlijk opgesteld DLR -> GEDRAGEN DLR Academische opleiding: 2 DLRs (BA & MA)

Afstemming DLRs verwante opleidingen Overleggroep = afgevaardigden van de taakgroepen -> DISTINCTIEF DLR Is het onderscheid tussen de verschillende opleidingen duidelijk geformuleerd? Zijn de leerresultaten van de BA en MA van een duidelijk verschillend niveau? 4 april 2017

Consensus binnen taakgroep en overleggroep Reflectie panel

Aftoetsing DLR bij stakeholders - Domeindeskundigen uit de discipline - Werkveld of beroepsorganisaties - (oud) Studenten ! Omvat een internationale benchmarking Schriftelijke bevraging of focusgroep -> DLR BEANTWOORDT AAN VERWACHTINGEN & NORMEN Zijn de leerresultaten duidelijk geformuleerd? Wat zijn uw verwachtingen t.a.v. de opleiding en komen de leerresultaten hieraan tegemoet? Voldoen de afgestudeerden aan de leerresultaten die vooropgesteld worden door de opleiding? Voldoen de leerresultaten aan de (internationaal) wetenschappelijke verwachtingen? 4 april 2017

Feedback stakeholders Reflectie panel

Zinvolheid van het uitgeschreven DLR Reflectie panel

Timing opstart en doorlooptijd Reflectie panel

Procesbegeleider Conny Devolder VLIR - VLHORA Ravensteingalerij 27 1000 Brussel conny.devolder@vlir.be Tel. 02/211.10.08