Collectief portfolio groep 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de Julianaschool
Advertisements

Werkwoordspelling – persoonsvorm, onderwerp, t. t
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Competentie 04 Het informatieve gesprek
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Lesgeven en begeleiden
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Kansrijke combinatiegroepen
Portfolio
Effectieve instructie
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Taalbeleid.
Rekenmethodes.
Voorbereid op Stage Les 4.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Zelfstandig werken Groepen 3.
Informatie- avond groep 6
Pass’t Montessorionderwijs ?
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Begeleiden, hoe doe je dat?
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Praktijkervaring en reflectie
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Workshop Lesobservaties Inspectie van het Onderwijs Door: Marja de Boer Opleidingsadviseur.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Rob Goossens Het Werkplan.
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Wat is coöperatief leren?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Ouderinformatie avond
Instructie geven en uitvoeren
Goedemorgen.
Naar een typologie van scholen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Vergelijkingen oplossen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Collectief portfolio groep 3

Ontwikkelonderwerpen indicator 4: activerende directe instructie indicator 5: strategieën voor denken en leren indicator 6: systematisch volgen van vorderingen indicator 7: afstemmen van instructie en verwerking  

Opdracht: Aan het eind van het schooljaar (juni 2011): zijn de verschillende fasen van directe activerende instructie te onderscheiden tijdens de instructie van de leerkrachten wordt tijdens de instructies (klassikaal en in groepjes) duidelijk ingespeeld op de leerstrategieën is er een eenduidig systeem waarin de differentiatieacties op basis van methodegebonden toetsen wordt weergegeven worden de instructies dusdanig gefaseerd aangeboden zodat die recht doen aan het niveau van de leerlingen

Terugkoppeling aan collegae Bij elke indicator hebben we essentiële aandachtspunten (kapstokken) geformuleerd

Indicator 4: Activerende Directe Instructie De fasen van het ADI: Terugblik Voorkennis activeren Uitleg Begeleide inoefening Zelfstandige verwerking Evaluatie Vooruitblik

Hoe ging dat rekje ook alweer Oriëntatie Blik terug op de vorige les Onderzoek voorkennis: Wat weten we al? Waar denk je aan bij dit onderwerp? Wat verwacht je te gaan leren? Bespreek het doel van de les en maak dat zo mogelijk zichtbaar Hoe ging dat rekje ook alweer

Uitleg Uitleggen in kleine stapjes De uitleg moet kort en krachtig Voordoen is een belangrijke stap Open vragen stellen laat kinderen denken Valkuil is dat wij werken en lang aan het woord zijn en de kinderen passief luisteren

Begeleide oefening: Beginnen met kleine stapjes en maak het steeds moeilijker Wie al kan beginnen met de verwerking mag alvast door

Zelfstandige verwerking Wat zou hij denken? Maar ook hoe! Een belangrijke fase in de les Hier komen de kinderen erachter of ze het nu echt snappen Van fouten leer je….. dus fouten maken moet?! Tijd voor extra instructie (ook daar is het ADI nuttig)

Evaluatie: Voor de kinderen is dit een belangrijk leermoment Samen nakijken is een manier van evalueren Het werk aan elkaar presenteren ook In ieder geval veel interactie nodig (wat hebben ze geleerd?) Kijk vooruit naar de volgende les

Indicator 5: Strategieën voor denken en leren Stel vragen die kinderen aanzetten tot denken Stel interactieve ondersteunende vragen

Strategieën voor denken en leren Gebruik coöperatieve werkvormen en samenwerkend leren

Strategieën voor denken en leren Zorg voor leren van elkaar

Strategieën voor denken en leren Verwoord als leerkracht wat je ziet dat kinderen doen; en laat kinderen verwoorden wat ze doen “hond is een regelwoord; als je niet weet of er een –d of een –t aan het eind komt moet het woord langer maken.”

Strategieën voor denken en leren Werk met stappenplannen en schema’s

Indicator 6: Systematisch volgen van vorderingen Registreer toetsen, nakijkwerk en observaties; Stel vast waar kinderen op uitvallen.

Indicator 6: Systematisch volgen van vorderingen Stel vast waar kinderen op uitvallen.

Systematisch volgen van vorderingen Analyseer en reageer

Indicator 7: Afstemmen van instructie en verwerking Cluster het aanbod in groepjes leerlingen met gelijke onderwijsbehoeften

Afstemmen van instructie en verwerking Compacten en verrijken voor de A/B kinderen

Afstemmen van instructie en verwerking Geef extra instructie (beter een aantal keer kort dan 1 keer lang) Remedieer op basis van het laatst gemaakte werk (toets)