Collectief portfolio groep 3
Ontwikkelonderwerpen indicator 4: activerende directe instructie indicator 5: strategieën voor denken en leren indicator 6: systematisch volgen van vorderingen indicator 7: afstemmen van instructie en verwerking
Opdracht: Aan het eind van het schooljaar (juni 2011): zijn de verschillende fasen van directe activerende instructie te onderscheiden tijdens de instructie van de leerkrachten wordt tijdens de instructies (klassikaal en in groepjes) duidelijk ingespeeld op de leerstrategieën is er een eenduidig systeem waarin de differentiatieacties op basis van methodegebonden toetsen wordt weergegeven worden de instructies dusdanig gefaseerd aangeboden zodat die recht doen aan het niveau van de leerlingen
Terugkoppeling aan collegae Bij elke indicator hebben we essentiële aandachtspunten (kapstokken) geformuleerd
Indicator 4: Activerende Directe Instructie De fasen van het ADI: Terugblik Voorkennis activeren Uitleg Begeleide inoefening Zelfstandige verwerking Evaluatie Vooruitblik
Hoe ging dat rekje ook alweer Oriëntatie Blik terug op de vorige les Onderzoek voorkennis: Wat weten we al? Waar denk je aan bij dit onderwerp? Wat verwacht je te gaan leren? Bespreek het doel van de les en maak dat zo mogelijk zichtbaar Hoe ging dat rekje ook alweer
Uitleg Uitleggen in kleine stapjes De uitleg moet kort en krachtig Voordoen is een belangrijke stap Open vragen stellen laat kinderen denken Valkuil is dat wij werken en lang aan het woord zijn en de kinderen passief luisteren
Begeleide oefening: Beginnen met kleine stapjes en maak het steeds moeilijker Wie al kan beginnen met de verwerking mag alvast door
Zelfstandige verwerking Wat zou hij denken? Maar ook hoe! Een belangrijke fase in de les Hier komen de kinderen erachter of ze het nu echt snappen Van fouten leer je….. dus fouten maken moet?! Tijd voor extra instructie (ook daar is het ADI nuttig)
Evaluatie: Voor de kinderen is dit een belangrijk leermoment Samen nakijken is een manier van evalueren Het werk aan elkaar presenteren ook In ieder geval veel interactie nodig (wat hebben ze geleerd?) Kijk vooruit naar de volgende les
Indicator 5: Strategieën voor denken en leren Stel vragen die kinderen aanzetten tot denken Stel interactieve ondersteunende vragen
Strategieën voor denken en leren Gebruik coöperatieve werkvormen en samenwerkend leren
Strategieën voor denken en leren Zorg voor leren van elkaar
Strategieën voor denken en leren Verwoord als leerkracht wat je ziet dat kinderen doen; en laat kinderen verwoorden wat ze doen “hond is een regelwoord; als je niet weet of er een –d of een –t aan het eind komt moet het woord langer maken.”
Strategieën voor denken en leren Werk met stappenplannen en schema’s
Indicator 6: Systematisch volgen van vorderingen Registreer toetsen, nakijkwerk en observaties; Stel vast waar kinderen op uitvallen.
Indicator 6: Systematisch volgen van vorderingen Stel vast waar kinderen op uitvallen.
Systematisch volgen van vorderingen Analyseer en reageer
Indicator 7: Afstemmen van instructie en verwerking Cluster het aanbod in groepjes leerlingen met gelijke onderwijsbehoeften
Afstemmen van instructie en verwerking Compacten en verrijken voor de A/B kinderen
Afstemmen van instructie en verwerking Geef extra instructie (beter een aantal keer kort dan 1 keer lang) Remedieer op basis van het laatst gemaakte werk (toets)