Inspi-leren: de praktijk als bron van inspirerend leren Werkconferentie: Een dag lang leren van en met groen Wageningen, 21 april 2009 Prof. dr. Martin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
De bevlogen leerkracht
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Risicomanagement en Sociale Technologie
Reflectievaardigheden en instrumenten
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Hogescholen in Dialoog
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Human Dynamics.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Reflectie.
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Het opleidingsprofiel:
Ik heb iets van autisme of zo
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Leerstijlen KOLB SJM.
Beter Onderwijs Nederland
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe pedagogisch handelen?
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
De kracht van het pedagogische verhaal Theodoor van Baars en Marja Liefaard 15 oktober 2015.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Collectieve transitie en veerkracht
Identiteit en Zelfregie
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gelijke kansen op school: het kan!
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Basics over communicatie
Doelgroepen Adolescentie
Transcript van de presentatie:

Inspi-leren: de praktijk als bron van inspirerend leren Werkconferentie: Een dag lang leren van en met groen Wageningen, 21 april 2009 Prof. dr. Martin Mulder Educatie- en competentiestudies Wageningen Universiteit, Tel: , Mobiel: Internet:

Het belang van praktijkleren is lang onderschat.

Lange tijd was er één leer-paradigma dominant; vooral in het beroeps-onderwijs: eerst theorie dan praktijk.

De werkplek wordt nu opgevat als bron van authentiek leren.

Leren als proces van communicatie en coöperatie.

Een kunst: de werkplek op slimme wijze inrichten als leeromgeving met ruimte voor het delen van ervaring en reflectie.

Praktijkleren van hoog opgeleiden is professionele ontwikkeling van bijv. Medisch-specialisten Verkeersvliegers Accountants Specialisten : 5 dagen scholing per jaar

Reflectie Ervaring verwerken; introspectie Betekenisverlening delen Betekenis scherper krijgen Begeleiders: vragen stellen Dialoog: diepere verwerking Vorming van persoonlijke theorieën Ervaring duiden Gedrags- en reactiepatronen herkennen Concrete doelen - oefenen Socrates, 470BC to 399BC, stimuleerde jongeren duidelijk te denken en vraag- tekens te plaatsen bij hun huidige denkbeelden

Het praktijkleren van laag- en middelbaar opgeleiden. In diverse CAO’s: 1 dag scholing per jaar

Mensen met een lager opleidingsniveau hebben ook behoefte aan erkenning. EVC biedt perspectief.

Praktijkleren is een voorwaarde voor succesvolle innovatie.

Competenties voor open innovatie Interpersoonlijk management Betrekken Beïnvloeding Conflicthantering Scheppen leerklimaat Project-management Oppakken Prioritering Monitoring Zorvuldig beslissen Content-management Helder communiceren Analyseren Exploreren Combineren Concurreren Naar: E. du Chatenier, 2009, in press

De praktijk als inspiratiebron voor krachtig leren; te beginnen bij conflict. (cognitieve dissonantie)

Leren als uitwisseling van informatie uitdrukking geven aan zienswijzen gemeenschappelijk probleemoplossen onderhandelen over aanpakken gemeenschappelijke besluitvorming verdedigen van belangen bij conflicterende issues leidend tot een dieper begrip van de realiteit die op sociale wijze is geconstrueerd geaccepteerd door de leden van bepaalde gemeenschappen

Lave en Wenger Lave leren in context van de lerende gesitueerde praktijk handelen in sociale context interactie tussen persoon en context. Wenger leren als sociaal proces  praktijk: leren als doen  community: leren als ergens toe behoren  identiteit: leren als worden  betekenis: leren als ervaring

Elkjaer Pragmatisme Dewey Socrates ervaring is als kernconcept interactie en transactie tussen mens en praktijk leren bevat cognitief, emotioneel en estetisch aspect inquiry als basis van nieuw inzicht begint met emotionele staat, conflict kennis als deel van ervaring

Inspi-leren: naar vormen van inspirerend leren Bron:

Inspiratie Handeling of kracht om het intellect of emoties in beweging te brengen.

Metaforen Dinertafel Werkplaats Bar Boksring Etc.

Het leren van ondernemers: ondernemerschap als rijke inspiratiebron voor authentiek en krachtig leren.

Wat maakt leren inspirerend? Noteer een inspirerende leerervaring die u zelf hebt meegemaakt. Geef aan waarom u deze leerervaring inspirerend vond. Is dit te verheffen tot een didactisch principe?

Wat maakt leren inspirerend? bewondering identificatie stimulerend belangrijke waarde oplossing(smethode) voor een knellend probleem buitengewone uitstraling sterke aansluiting bij belangstelling waardevol inzicht verrassend verband een voorbeeld om na te volgen plezierige emotie: van motiverend tot overweldigend laat vonk overspringen smaakt naar meer

Samenvattend Transferparadigma van theorie naar praktijk is veranderd Praktijkleren is een authentieke bron van leren Leren is een proces van communicatie en interactie De werkomgeving inrichten als leeromgeving Erkenning van het belang van praktijkleren bij hoog- en middelbaar én laag-opgeleiden Verbinden van theorie en praktijk Inspiratie: in beweging komen van emotie en intellect Reflectie: duiding van ervaring Naar principes van inspirerend leren