Levensecht leren is dialogisch leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Psychosomatiek SPSO 2007 (voor de 21e eeuw)
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
presentatie NPV 10 oktober 2012
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
De jeugd van tegenwoordig
NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Lotgenotencontact.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
BWI praktijkopdrachten
Zingeving in de Praktijk ZiP Dit is mijn geheim, het is heel eenvoudig: Alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.
Woord van Leven April 2014.
Harderwijk, 30 maart Denkwerk voor draagvlak Dialoog en Misverstand Technologische ontwikkeling Persoonlijke ontwikkeling De toekomst is een horizon.
hoe autismevriendelijk ben ik
Ho 3: Leerstijlen.
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Stage op CBS De Rank Een overzicht in april 2006.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Leren, loopbaan en burgerschap
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Professionalisering LOB
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Welkom! 11* Instructeur Tiel & Oss De eerste dag De aftrap Doelstellingen Wij / Zij & de anderen Zelfsturing / Hoe wij leren Eisen aan een instructeur.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Hoe een loopbaandialoog te voeren
Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Verandermanagement Project- en Verandermanagement
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Honoursonderwijs in HBO
Visie & Strategie.
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Welke toekomst dromen we voor onszelf, voor onze kinderen?
De docent als persoon: over identiteit, eigenheid en mindfulness
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Leren doe je samen Het generen van leerdynamiek. 1.De professionele leergemeenschap, de weg naar duurzaam onderwijs; 2.Verbeteren van leerdynamiek; 3.De.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Frans Meijers 31 maart 2004 Het verantwoordelijkheidsdilemma in het beroepsonderwijs.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Werkplaats “OMDENKEN” ‘Samen maken wij…’ VERANDERSOMDENKEN.
K amers met K ansen Doel Behalen van een startkwalificatie voor jeugdigen tussen de 17 en 23 in (MBO) opleiding.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
MA Uitdagend onderwijs op de MA Leerarrangement Koen Luijs Rob van den Dool Suzanne Niemeijer.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
Hand-Out.
Master Practitioner Coach
Vluchtelingen en asielzoekers
Regeling 3 VMBO - BB.
Ervaringsordening van Timmers-Huigens
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Levensecht leren is dialogisch leren Inspiratielezing voor de Friese Zorgacademie   Frans Meijers Heerenveen 31 mei 2013

Opkomst diensteneconomie Vroeger: geven van zorg centraal (stukwerk) Nu: gezondheid/welzijn centraal (maatwerk) Nodig is ontwikkeling van hand, hoofd én hart

Wanneer je een schip wilt gaan bouwen breng dan geen mensen bijeen om timmerhout te sjouwen of te tekenen alleen voorkom dat ze taken ontvangen deel evenmin plannen mee maar leer eerst de mensen verlangen naar de eindeloze zee Uit: Citadelle van Antoine de Saint Exupéry

Hoe leer je verlangen? (1) De ‘condition humaine’: zin én betekenis Hoe ben ik op unieke manier lid van een groep?

Hoe leer je verlangen? (2) grens- ervaring intuïtieve zingeving discursieve betekenisgeving identiteit emoties (onbegrepen/fysiek)   concept levensverhaal concept   emoties wederzijds begrip/ gedeelde waarden

Wat is een krachtige ‘hoofd-, hand- & hart’-omgeving? Praktijksturing (mét theorie ‘just in time’ en ‘just enough’ Dialoog Keuzemogelijkheden

Dialoog ontbreekt in vmbo en mbo 65% tegen 21 % over 9% met

Waarom is dialoog zo moeilijk voor docenten en praktijkopleiders? Geen ervaring (leren = ik zal je leren) dus ontbrekende vaardigheden Cultuur van onderwijs én zorg: een eeuw monoloog * selectie via kennisoverdracht * ruil van kennis tegen orde * professionaliteit gericht op toetsing en beheer van kennis (Quinn, R.E. (1991) Beyond rational management. San Francisco: Jossey Bass)

Identiteitsleren maakt onzeker Een identiteit is je verhaal hoe je op een unieke manier lid bent van een groep Een verandering van identiteit brengt (veel) onzekerheid met zich mee over eigenwaarde groepslidmaatschap

De hersenen Signalen via de zintuigen gaan - via de thalamus – tegelijkertijd naar neocortex (denkcentrum) amygdala (emotioneel centrum) De amygdala verwerkt signalen veel sneller dan de neocortex (Sitskoorn, M. (2008). Het maakbare brein.Amsterdam: Bert Bakker) De verwerking in de amygdala leidt tot emotionele reacties Emoties zijn dus sneller dan gedachten

Reactie op onzekerheid Vluchten - je terugtrekken Vechten - complexiteit reduceren via simpele waarheden Bevriezen - ziek worden Dialoog - onzekerheid delen (Hermans, H.J.M. & Hermans-Konopka, A. (2010). Dialogical Self Theory. Positioning and Counter-Positioning in a Globalizing Society. Cambridge, UK: Cambridge University Press)

Levensecht leren is dialogisch leren Geef aandacht aan beroepsdilemma’s Schenk veel aandacht aan emoties Spreek eerst over onzekerheid voordat er oplossingen worden gepresenteerd

Voor nuancering en detaillering www.frans-meijers.nl