Reflectievaardigheden en instrumenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Reflectievaardigheden en instrumenten
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Evalueren is een verzamelnaam van:
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Reflectie.
Resultaten BPV-evaluatie
Wat heb ik geleerd? Omgang met leerlingen met autisme Mijn vakvisie (deels)formuleren Bevestiging van eigen kunnen Eigen stijl van lesgeven Ongewenst.
Een theoretische verkenning
uw kind begeleiden bij huiswerk
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Help Selina’s eerste les
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Onderzoeksvaardigheden 3
Lezen: doe het goed voor
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L

Starr methode.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Toekomstgericht onderwijs
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Evaluatie Cursus.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Gesprekstechnieken Les 4.
Koppeling visie en praktijk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
BOM-model PV 25/03/2014.
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

Reflectievaardigheden en instrumenten Regionale bijeenkomst 5 april 2007 Mariëlle Rutten

Reflecteren door docenten Waarom reflecteren? Wat is reflecteren? Hoe werkt reflecteren? Ontwikkeling van reflectievaardigheden Reflectie tools

WAT IS REFLECTIE? Wat is nou precies reflectie en wat doet reflectie Met reflectie kun je soms dingen tegenkomen waarvan je niet wist dat je het in je had.

Reflecteren – verbreden en verdiepen van competent gedrag https://intra.ehva.nl/algemeen/competenties/competenties+niveaus.pdf Competenties en niveaus

Reflecteren – verbreden en verdiepen van competent gedrag https://intra.ehva.nl/algemeen/competenties/competenties+niveaus.pdf Competenties en niveaus

Reflecteren – verbreden en verdiepen van competent gedrag https://intra.ehva.nl/algemeen/competenties/competenties+niveaus.pdf Competenties en niveaus Reflecteren: Herinterpreteren en structureren van ervaringen om te komen tot een hoger niveau van beroepsuitoefening

Reflectiecyclus van Korthagen Spiraalmodel

Begeleiding: aansluiten bij de spiraal

REFLECTEREN IS GEEN EVALUEREN Het gaat er niet om of je het werk goed of juist niet goed hebt gedaan. Het is juist belangrijk het beoordelen (evalueren) van je eigen handelen uit te stellen. Dit geeft ruimte voor zelfonderzoek, waardoor je meer leert over je eigen handelen. 

Reflectie gesprek stap 2 en 3: STARR model Situatie Wat was de situatie? Wat was de aanleiding? Wie waren er bij betrokken? Waar? Wanneer?  Taak Wat was in deze situatie jouw taak/doel? Wat werd er van je verwacht? Wat verwachte je zelf van deze situatie? Wat wilde je bereiken? Wat vond je dat moest gebeuren? Actie Wat heb je concreet gezegd of gedaan? Wat heb je gedaan? Wat dacht je? Wat voelde je? Wat deden de leerlingen? Wat denk je dat de leerlingen wilden, dachten of voelden? En toen? (herhalen totdat alle acties in deze situatie zijn doorlopen) Resultaat Wat was het resultaat? Hoe is het afgelopen? Hoe reageerden de andere betrokkenen? Reflectie Wat leer je uit deze situatie? Wat is de essentie? Hoe staat dat wat je zelf deed, dacht en voelde in verhouding tot wat de leerling deed?

Ontwikkelen reflectie: integratie persoon, theorie en praktijk Fase 1: Leren van ervaringen Eerste kennismaking met leren van ervaringen Reflectie op eigen leren Vergelijken me hoe anderen leren theorie reflectie persoon praktijk

Ontwikkelen reflectie: integratie persoon, theorie en praktijk Fase 2: Leren reflecteren Systematiek aanbrengen in het leren van ervaringen theorie reflectie persoon praktijk

Ontwikkelen reflectie: integratie persoon, theorie en praktijk Fase 3: Reflecteren Reflecties koppelen aan theoretische noties Relatie leggen met leren van leerlingen Expliciteren van het leggen van de verbinding tussen praktijk en theorie theorie reflectie persoon praktijk

Ontwikkelen reflectie: integratie persoon, theorie en praktijk Fase 4: Collegiaal ondersteunend leren Integratie persoon, praktijk en theorie in reflecteren Overdragen van begeleidingsvaardigheden Functioneren in collegiale groepjes persoon praktijk theorie reflectie

Doorgroeibekwaamheid door te reflecteren op ervaringen na een langere periode: • Wat wilde ik leren? • Hoe heb ik dat geprobeerd? • Welke leermomenten waren er? • Hoe heb ik toen geleerd? • Hoe voelde ik me daarbij? • Wat hielp/ belemmerde mij bij het leren? • Welke rol spelen anderen bij het leren? • Welke zwakke/ sterke punten heeft mijn manier van leren? • Welke alternatieve zie ik voor mijn leren? • Tot welke voornemens leidt dat voor de volgende periode?

Reflectie Tools Gedrag: Overtuigingen: Memoparade De onderwijsautobiografie ‘t Muurtje Waarden spel Reflectie gesprek en collegiale consultatie Persoonlijkheid: Psychologische tests Vragenlijsten Kernkwadranten Gedrag: School Video Interactie Begeleiding Rollenspellen 360-graden feedback Reflectiegesprek en collegiale consultatie Intelligentie: Opleidingsniveau IQ-tests Tempo en complexiteit

Reflectie in de school Welke rol heeft reflectie nu binnen ons personeelsbeleid? Op welke manier wordt reflecteren in de school nu gestimuleerd en gefaciliteerd? Wat werkt goed? Wat zijn knelpunten? Welke oplossingen zie ik? Delen van belangrijkste conclusies