Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen Ververs Foundation seminar 29 januari 2009 Door: Ellen van den Berg, Peter Blijleven & Leanne Jansen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Advertisements

De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Van Methode Naar Methodiek
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
No nonsense methode ICT vaardigheden
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Integreren van onderzoek in onderwijs
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Michel Visser Founder EesySoft
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers.
Moderne secundaire school 21ste eeuw
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
SQL & datamodelleren.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Demo: Personal Competence Manager (PCM) Ruud Lemmers (LogicaCMG - Nederland)
Onderzoeksvaardigheden
Wat weten we over computersimulaties in het onderwijs?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
moderniseren van het curriculum.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Alfons ten Brummelhuis
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Inleiding Adaptieve Systemen, Opleiding CKI, Utrecht. Auteur: Gerard Vreeswijk Inleiding adaptieve systemen Lerende classificatie systemen.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek
Bert Mulder | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool Stepping Stones for Safety and Security: innovatie, verbinden en samenwerken.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Presentatie EduCheck SOML
Curriculum gespreksvaardigheid
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Sieberdam/ROCS & KODOS
Kluwer The end of Publishing
Examens met ICT komen er aan
Educational support & innovation
Examens met ICT komen er aan
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen Ververs Foundation seminar 29 januari 2009 Door: Ellen van den Berg, Peter Blijleven & Leanne Jansen

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Inleiding Project ‘Leermiddelen van de toekomst’ –Eerste project Ververs Foundation (2000) Ontwikkelen classificatiesysteem voor digitale leer- en hulpmiddelen. Update classificatiesysteem (2009) –Vanwege tienjarig bestaan Ververs Foundation. –Omvang ICT-ontwikkelingen sinds Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Naar een classificatie Bestaande classificaties in 2000, veelal te grofmazig –O.a. Taylor 1998: ‘Computer tutor, tool of tutee’ Verkennen literatuur –Hoofdconclusie: meerdere typeringen mogelijk. Ontwikkeling classificatiesysteem o.b.v. vierdeling: –Algemene typering –Inhoudelijke typering –Typering op leeractiviteit –Toepassingsgerichte typering Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Algemene typering Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Algemene typering Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Algemene typering Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Algemene typering Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Inhoudelijke typering 1.Modelling en simulatie systemen –Bieden leerlingen kans (delen van de) realiteit of complexe processen te modelleren/na te bootsen. Naam: De treinmachinist Auteur/Uitgever/Bron: Freudental instituut 2.Onderwijskundige spel / Serious Game –Onderwijskundige spelen met situaties die didactisch ontworpen problemen bevatten, die door doelbewuste acties van de gebruiker kunnen worden veranderd Naam: Behrloo, digitale stad voor het politieonderwijs Auteur/Uitgever/Bron: Politieacademie Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Inhoudelijke typering 3.Oefen- en Trainingsprogramma’s –Repeteren, herhalen en uitbreiden van reeds bestaande kennis. 4.Tutorials –Stapsgewijs opdoen van kennis en/of vaardigheden. 5.Multimediale leeromgevingen –Omgevingen waarbinnen de lerende op actieve wijze via diverse media en diverse inzichten kennis verwerft. Naam: MUST-casus ‘Kleur & Licht’ Auteur/Uitgever/Bron: MUST / Ellen van den Berg (Universiteit Twente) Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Inhoudelijke typering 6. Tools –Middelen bedoeld ter ondersteuning van het onderwijs (geen leerdoel) 6 b Databases en Naslagwerken (o.a. beeldbanken) Opvraagbare informatie uit onderwerp gerelateerde collecties. 6 b Communicatie en Coöperatieve omgevingen Omgevingen waardoor leerlingen plaats- en tijdonafhankelijk kunnen leren (o.a. Learning Management Systemen / ELO’s). 6 c Algemene tools Ondersteunende programma’s, niet gerelateerd aan onderwerp/probleem (o.a. tekenprogramma’s). 6 d Schoolmanagement tools Omgevingen voor het verwerken van leerling-gegevens (o.a. leerlingvolgsysteem. Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Toepassingsgerichte typering Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Toepassingsgerichte typering Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Toepassingsgerichte typering Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Toepassingsgerichte typering Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Toepassingsgerichte typering Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Typering op leeractiviteit 1. Leren van feiten & regels –Alle applicaties, waarvan het hoofddoel is het aanbieden en overdragen van informatie. 2. Regels & procedures toepassen –Applicaties, die onder deze categorie vallen kunnen worden gekarakteriseerd als oefen- en toetsprogramma's. 3. Probleemoplossen –Centraal staan (complexere) problemen, waarbij de leerling voor de oplossing zijn/haar eigen stappen en procedures kiest. Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Typering op leeractiviteit 4. Patronen herkennen en ontdekken –Onderscheiden en begrijpen van holistische processen met hun oorzaken en effecten en –Ontdekken van gangbare kenmerken en patronen (o.a. simulaties). Naam: Techopolis, hefbomen katrollen en tandwielen Auteur/Uitgever/Bron: Technopolis 5. Complexe situaties hanteren –Alle applicaties die het dagelijks werk van experts ondersteunen Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Bronnen Alessi, S.M. & Trollip, S.R. (2001). Multimedia for learning: Methods and development. Needham Heights (MA): Allyn & Bacon. Baumgartner, P. & Payr, S. (1998). Learning with the internet: a typology of applications. Proceedings of the ED-MEDIA, Germany, 98, June Berg, E. van den (1999). Onderwijsleermiddelen: van schoolbook tot hypermedia. In: H.P.M. Creemers (red.). Onderwijskundig lexicon (pp ). Alphen aan de Rijn: Samson. Itzkan, S.J. (1994). Assessing the Future of Telecomputing Environments: Implications for Instruction and Administration. The Computing Teacher, 22, 4, Taylor, R. (1980). The computer in the school: tutor, tool, tutee. New York: Teacher College Press. Weber, W. (1999). Classification of New Media for Learning. In Quality Assurance Working Papers. Publicaties n.a.v. het ontwikkelde classificatiesysteem: Berg, E. van den, Blijleven, P.J., Jansen, L.M. (2000). Een classificatie van digitale hulp-en leermiddelen [CD-ROM]. Enschede: Universiteit Twente. Berg, E. van den, Blijleven, P.J., Jansen, L.M. (2001). Digitale leermiddelen: naar een classificatie. Paper voor de Onderwijs Research Dagen 2001, Amsterdam. Berg, E. van den, Blijleven, P.J., Jansen, L.M. (2003). Digital learning materials: classification and implications for the curriculum. In: Van den Akker, J., Kuiper, W. & Hamayer, U. (Eds.) Curriculum landscapes and trends. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation Over de classificatie Versie 1 Classificatiesysteem: –Uitgebracht op 31 augustus 2000: “Het eerste Ververs project” –Doel: Ververs Foundation te ondersteunen bij het maken van beleidskeuzes de stichting wilde maken voor de komende jaren. Versie 2 update classificatiesysteem: –Uitgebracht op 29 januari 2009 ter ere van het tienjarig bestaan van de Ververs Foundation. Dit product is ontwikkeld door: –Ellen van den Berg Hogeschool Edith Stein / Universiteit Twente / –Peter Blijleven Saxion / Ververs Foundation –Leanne Jansen CPS, onderwijsontwikkeling & advies Zie: Inleiding Naar een classificatie Algemene typering Inhoudelijke typering Toepassingsgericht Leeractiviteit Bronnen Over de classificatie

Classificatie digitale leer- en hulpmiddelen © , Universiteit Twente / Ververs Foundation 10 jaar Ellen van den Berg Peter Blijleven Leanne Jansen