Power DIV A.W. Plat 7 S-en Mc Kinsey.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Krijn van Beek Ministerie van VenJ Directeur Strategie 3 april 2014
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
Menno Karres Lead Auditor
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ondernemen in de praktijk
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Leiderschap.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
COMPETENTIEONTWIKKELING
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Praktijkvoorbeelden leidinggevenden DIV
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Organisatiestructuur en
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
VHIC Leergang Record Manager (LARM) Najaar 2005
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Heeft DIV een meerwaarde?
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Vormgeven van de HRM-functie
1. Onderzoek jezelf en je werkomgeving 2
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Collectiviteit van ambities Consensus- en conflict-bereidheid
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Power DIV A.W. Plat 7 S-en Mc Kinsey

André Plat 1975 entree ministerie/gemeenten 1995 Consultant 1997 Orga-Info lid ROA 2000 Hermes-am Redacteur OD Advies IZ/Faza/ICT/WOZ Interimmanager, project-leider, adviseur, docent

7 S-en Strategy Structure Systems Style Staff Skills Superordinate goals Strategie Structuur Systemen Stijl van leidinggeven Staf/Bemensing Vaardigheden Cultuur

Veranderen DI Alle 7 S-en in één richting Strategie Systemen Structuur Cultuur Stijl van Lg Staf / bemensing Vaardigheden

Strategie Vragen: wat moet, wat kan, wat wil je? Ondernemings doelen, dienstverlenings-concept, trends? Sturing: wettelijk minimum of meer? Klanten: bestuur, mgt, medewerkers, burgers Nadruk op archief, document of informatie? Integraal mgt: kwaliteit, accountancy.

Strategie (2) Wat wil je? Omgevingsanalyse: Actoren DI waarin: 5 machten: wetgevende, rechtsprekende, uitvoerende, ambtenarij en burger Wakkere participanten, initiatiefnemers? De middelen en de concurrenten (vriendschappen): mikken op baten

Strategie (3) Wat wil je? T A C I E K Sterktes en zwaktes (intern) Kansen en bedreigingen (extern) Praktische eisen aan de strategie: Uitvoerbaarheid Effectiviteit Flexibiliteit Acceptatie

Een missie voor DI De papieren en elektronische (documentaire) informatie Gemakkelijker, mogelijk, beter en goedkoper maken.

Structuur Wie doet wat? Structuur volgt strategie De structuur is de ‘hark’ van de organisatie en wie heeft bevoegdheden over wie met welke taken en verantwoordelijkheden. Hoe zijn de horizontale en verticale verhoudingen (binnen en buitenwereld) Zit je in de lijn of in de ondersteunende staf? En zit het daar goed?

Systemen Werkt het! Postregistratie, DMS/RMA in relatie met Primaire systemen(gegevens) en Office-suite gericht op (eind)gebruikers Het hoofdproces van DI (postzak tot vernietiging) o.k.? Kwaliteitsystemen/procedures kantoor – huisregels en vergadercircuits Maar ook: het loonhuis, fuwa/beo/pop

Stijl van leidinggeven Doe je de goede dingen? Laissez fair Aapjes schuiven/verdeel en heers Aan-en afwezigheid Management by objectives Integraal management Zelfsturende teams Situationeel leidinggeven Imiteer de Succesvolle Leidinggevenden Binnen je eigen organisatie of uit het vakgebied

Staff Wie helpt en doet mee? De totale bemensing en tvb-verdeling binnen de ‘unit’: maar ook in relatie tot medewerkers uit het primair proces en de totale administratieve-en bestuurlijke ondersteuning Vragen: is er ‘aansluiting’ bij elkaar? Is gelijkwaardigheid mogelijk?

Cultuur Is het nu O.K.? De bedrijfscultuur De bestuurscultuur A C T I De bedrijfscultuur De bestuurscultuur De Vak-cultuur De Afdelingscultuur Individuele normen en waarden, helden, symbolen en ‘taal’? Wat is en wat nemen de mensen mee?

Vaardigheden Kan ik het? Kunnen wij het? De competenties (proces / inhoud) De mate waarin mensen hun taak vervullen De veranderkwaliteit daarin? Adaptief vermogen Extroverter / accountmanager /ambassadeur Mobiliteit Batenbewust

7 ssssn voor mij? Wat wil ik? Wie doet wat? Werkt het? Doe ik de goede dingen? Wie helpt mij en wie doet mee? Is mijn gedrag o.k.? Kan ik het?

Bijvoorbeeld De zes stellingen uit het congres: Verander de DIV en begin bij je zelf DIV is een productiefactor Door DIV een slagvaardiger overheid Div doe je met je hart Zonder lef geen voorruitgang Informatie moet digitaal beschikbaar gesteld worden

Verdien ik er geld mee (voor mijn overheid/bedrijf) of ga ik er aan failliet