Integreren van onderzoek in onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiesucces en de rolopvatting van decanen en docenten
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Edushock leerfestival
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
een didactiek voor opleiden op school
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Wat is goed onderwijsonderzoek?
De docent als regisseur Een interpersoonlijk perspectief op lesgeven
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
De “ leraar” als rolmodel
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
VTB Technasium Vakcollege
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Van leerdoel naar leeropbrengst
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Docentontwerpteams en self-efficacy
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Het opleidingsprofiel:
Communiceren met mensen met een meervoudige beperking…..een hele kunst? Het intersubjectiviteitskader als leidraad voor de communicatieve ontwikkeling.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Klinisch redeneren en evidence based practice
De lerarenopleider gepositioneerd
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Professional Development Schools - Rijnmond
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Thinking like an economist
Xxxxxxxxxxxxxxx 12/2/2018 Onderzoek in een professionele master: terug naar het leren van een beroep Workshop conferentie kwaliteit van professionele masters.
how to create an Optimal Classroom Experience
Transcript van de presentatie:

Integreren van onderzoek in onderwijs Workshop Studiedag Noordhoff 6 maart 2014 Didi Griffioen D.M.E.Griffioen@hva.nl @Didigriffioen www.didigriffioen.nl

Onderzoekende Professional? Kwaliteit als opdracht (HBO raad, 2009) : ‘In onze moderne samenleving is het cruciaal dat hbo-bachelors over een onderzoekend vermogen beschikken dat leidt tot reflectie, tot evidence based practice, en tot innovatie’. Binnen de context van het beroep… Om kunnen gaan met de grote hoeveelheid en diversiteit aan informatie die voorhanden is (Brew, 2006) De status van die bestaande kennis wordt niet (altijd) als zo zeker beschouwd, maakt de situatie ‘supercomplex’ (Barnett, 2012) Dagelijkse professionele keuzes te baseren op deze informatie (Brew, 2006) Situaties leren herkennen waarin nieuwe kennis nodig is Studenten opleiden tot professionals voor de 21e eeuwse kenniseconomie betekent ze te leren om binnen de context van hun beroep om te gaan met de grote hoeveelheid en diversiteit aan informatie die voorhanden is; ze leren om op deze informatie hun dagelijkse professionele keuzes te baseren (brew, 2003). Dat betekent dat studenten ook leren om te gaan met situaties waarin de status van die bestaande kennis helemaal niet zo zeker is, of niet (altijd) als zo zeker beschouwd wordt. Tot slot leren ze die situaties herkennen waarin ze nieuwe kennis nodig hebben om hun werkwijzen als professional te herformuleren. Professional zijn in de kenniseconomie van de 21e eeuw betekent daarmee kunnen werken in een ‘supercomplexe’ situatie (barnett, 2012) Workshop Didi Griffioen, Noordhoff 6 maart 2014

Uit: D. M. E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013) Uit: D.M.E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013). ‘De Integratie van onderzoek in onderwijs’ Uitgeverij Noordhoff.

Opvattingen:‘effectief onderwijs’ is.. Overdracht van vakinhoud Meester-gezel relatie: studenten laten groeien in normen/werkwijzen Ontwikkelingsgericht: uitgevoerd in perspectief van de student Verzorgend: langdurige inzet, presteren komt uit hart en hoofd Sociale verandering: verandert de samenleving substantieel Pratt, Collins & Jarvis Selinger, 2001; Visser-Wijnveen, 2013

Opvattingen:‘effectief onderwijs’ is.. Overdracht van vakinhoud (11%) Meester-gezel relatie: studenten laten groeien in normen/werkwijzen (29%) Ontwikkelingsgericht: uitgevoerd in perspectief van de student (16%) Verzorgend: langdurige inzet, presteren komt uit hart en hoofd (36%) Sociale verandering: verandert de samenleving substantieel (2%) Pratt, Collins & Jarvis Selinger, 2001; Visser-Wijnveen, 2013

Opvattingen over onderzoek Domino onderzoek bestaat uit heel veel losse, afzonderlijke stapjes, die gecombineerd moeten worden om tot de oplossing voor een probleem te komen. De onderzoeker is hierin slechts facilitator en uiteindelijk gaat het om het product. Handel gaat over het uitwisselen van producten. Onderzoek bestaat bij de gratie van interactie tussen wetenschappers. Het uitwisselen van ideeën en de ontmoeting van andere onderzoekers is de crux waar het in onderzoek omdraait. De producten kunnen bestaan uit publicaties, onderzoeksgelden, netwerken; en worden uitgewisseld voor geld of sociale status, wetenschappelijke erkenning. In dit beeld staan de onderzoekers in hun sociale context centraal en gaat het om meer of minder tastbare producten die worden uitgewisseld. Gelaagdheid verwijst naar meerdere lagen die door steeds dieper te graven steeds nieuwe dingen blootleggen. Vanuit het perspectief van de onderzoeker kunnen de resultaten (of ideeën, verklaringen, waarheden) er al zijn; waarbij ze alleen nog door iemand onthuld moeten worden aan de buitenwereld, of ze worden in een creatief proces door de onderzoeker gecreëerd en schijnen zo licht op iets wat tot dan toe verborgen was gebleven. In dit perspectief staat het onthullingsproces centraal en is de persoon van de onderzoeker minder relevant. Reis staat voor een holistische opvatting, waarbij het onderzoeksthema ondergeschikt is aan het grotere geheel of het onderliggende (maatschappelijke) probleem waar een oplossing voor wordt gezocht. Onderzoek wordt niet alleen geacht bij te dragen aan het beantwoorden van een theoretische vraag, maar het proces draagt ook bij aan het begrip van de onderzoeker over een bepaald onderwerp. Het verhaal wat achter het onderzoeksproces schuilgaat en de invloed die dat heeft (gehad) op de persoon van de onderzoeker staan hierin op de voorgrond. Samengevat staan dus de persoon van de onderzoeker en het onderzoeksproces centraal. Brew, 2001; Visser-Wijnveen, 2013

Uit: D. M. E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013) Uit: D.M.E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013). ‘De Integratie van onderzoek in onderwijs’ Uitgeverij Noordhoff.

Visie op functie onderzoek in beroep  Onderzoeksafhankelijke beroepen Kennis van de nieuwste ontwikkelingen is nodig voor de dagelijkse praktijk Onderzoekende beroepen Onderzoek doen behoort tot de centrale taak van de meeste professionals Reflectieve beroepen Onderzoekend kijken ligt dicht tegen het handelen van de individuele professional aan Ontwerpende beroepen Onderzoeken wordt afgewisseld met (systematisch) ontwerpen, dat vooral een creatief proces is Griffioen & Wortman, 2013 Workshop Didi Griffioen, Noordhoff 6 maart 2014

Uit: D. M. E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013) Uit: D.M.E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013). ‘De Integratie van onderzoek in onderwijs’ Uitgeverij Noordhoff.

Studenten…. Ontwikkelen een onderzoeksmatige grondhouding -Reproductief- Weten -Productief- Kunnen -Reactief- Evalueren Ontwikkelen een onderzoeksmatige grondhouding (kritisch willen zijn, willen begrijpen, bereiken, delen, vernieuwen, weten/ nieuwsgierigheid 2) Verwerven kennis van de resultaten van onderzoek 3) Baseren hun professioneel handelen op resultaten van onderzoek (en andere actuele kennis..) 4) Kennen de methodologische en/of theoretische onderbouwing van resultaten van onderzoek 5) Ontwikkelen instrumentele onderzoeksvaardigheden 6) Hanteren de ethische richtlijnen van goed onderzoek 7) Kunnen een onderzoek opzetten en uitvoeren

Uit: D. M. E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013) Uit: D.M.E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013). ‘De Integratie van onderzoek in onderwijs’ Uitgeverij Noordhoff.

vorm module / les Nog steeds relevant: student-gestuurd of docent-gestuurd..? Healey, 2005 Visser-Wijnveen, 2013

Uit: D. M. E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013) Uit: D.M.E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013). ‘De Integratie van onderzoek in onderwijs’ Uitgeverij Noordhoff.

Voor meer informatie: D.M.E.Griffioen@hva.nl Selectie van literatuur Barnett, R. (2012). Learning for an unknown future, Higher Education Research & Development, 31:1, 65-77. Bulthuis, P. (2011). Handleiding HBO-niveau. Handleiding voor het onderzoeken, realiseren en verantwoorden van het HBO-niveau. Deventer: Saxion. Brew, A. (2001). The Nature of Research. Inquiry in Academic Contexts. London: Palgrave. Griffioen, D.M.E. (2013). Research in Higher Professional Education: A Staff Perspective (PhD thesis). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (2013). ‘Integratie van Onderzoek in Onderwijs’ Groningen: Noordhoff. Griffioen, D.M.E. & Wortman. O. (2013). Onderzoek in het onderwijs van de Hogeschool van Amsterdam: op weg naar diversiteit in een uniform model. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs 31(1-2), 16-32. Reis-Jorge, J.M. (2005). Developing teachers’ knowledge and skills as researchers: a conceptual framework. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 33(3), 303-319. Rijst R.M. van der (2009). The research-teaching nexus in the sciences: Scientific research dispositions and teaching practice. Leiden: Universiteit Leiden.  Verburgh, A. (2013). Research Integration in Higher Education. Prevalence and Relationship with Critical Thinking (PhD thesis). Leuven: KULeuven. Visser-Wijnveen, G.J. (2013b). Opvattingen over onderzoek in het onderwijs, in: Griffioen, D.M.E., Visser-Wijnveen, G.J. & Willems, J. (eds) Integratie van onderzoek in het onderwijs. Effectieve inbeddling van onderzoek in curricula, 31-48. Workshop Didi Griffioen, Noordhoff 6 maart 2014