Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Het aanbod aan draagvlakversterking voor ontwikkelingssamenwerking in België Tom de Bruyn (HIVA KULeuven)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EYV 2011 in Vlaanderen voorbereiding. Stand van zaken •Europese Commissie –Voorbereiding •Eigen voorbereiding •Uitbesteding –Alliantie EYV2011 •Vlaanderen.
Advertisements

Vrijwilligers vóór ouderen, tegen sociaal onrecht
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Centrale werkwinkel D:
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
Iedereen gelijke kansen op school
Antwerpse Commissie Rechtvaardigheid &Vrede TPC – 17 maart 2010.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Gemeenten ondersteunen Noord-Zuidinitiatieven Jacques MEVIS 4de pijlersteunpunt –
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Kwaliteit van leven in Limburg
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Hoe dynamisch is ons kusttoerisme in tijden van klimaatverandering? Socio-economische veranderingen Workshop 14 oktober 2010 Beach Palace Hotel, Blankenberge.
OVSG, de gemeente maakt school
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Impact van de financiële en economische crisis op het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking PULSE lanceringsdag 27 november 2009, Brussel Tom De Bruyn.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
EYV 2011 in Vlaanderen. Korte historiek  CEV Manifest  Lobbywerk  IP Group on Volunteering EP  Written Declaration EP  Alliantie 22 ngo’s (EYV2011.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Doel middag Programma Actie A Actie J1 Actie J2 Nieuwe werkwijze Juni 2010 Actie A & J Voorlichting Nieuwe tijdvakken ESF Actie A & J.
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Rookstopcursus voor jongeren
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
Kunsteducatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Stand van zaken en behoeftedetectie Onderzoek VUB – Agogische wetenschappen o.l.v. Prof.dr.Willem Elias.
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Leren ondernemen en ondernemend leren
Kwaliteit van leven in Limburg Voordracht ten behoeve van politiek debat en maatschappelijke organisaties in Limburg Dr. Nol Reverda, lector Hogeschool.
De vierde pijler van de Vlaamse ontwikkelingssamenwerking Hoofdstuk 3: Naar een typologie van de vierde pijler Synthese Hoofdstuk 3: Naar een typologie.
V IERDE PIJLER VAN DE V LAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING Hoofdstuk 8: Ondersteuning van gemeenten en provincies.
De vierde pijler van de ontwikkelingssamenwerking Daphné Holvoet 1BASWc Academiejaar
Ariane Decramer Joke Hofmans Vlaams-Europees verbindingsagentschap Brussel, 11 februari 2011.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Speelveld: aantal mensen met een handicap Indicatie verdeling & verblijf in intramurale instelling Mensen met een handicap Lichamelijk* (matig/ernstig)
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers, projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren, lid.
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers, projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren, lid.
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
NOORD-ZUIDWERKING IN EEN LOKALE OVERHEID Het is zo slecht verdeeld op de wereld, zo ongelooflijk slecht, dat we weten dat dit zo niet kan blijven duren.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
Voorstelling kansarmoedeatlas
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Vol van verwachting? Studie naar de (mis)match tussen de verwachtingen ten aanzien van de etnisch-culturele federaties en hun mogelijkheden om daar aan.
Transcript van de presentatie:

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Het aanbod aan draagvlakversterking voor ontwikkelingssamenwerking in België Tom de Bruyn (HIVA KULeuven) DGD, Brussel, 14 februari 2012

Doel van de namiddag Verspreiding Nederlandse studie => Franse vertaling weldra beschikbaar op Voorstelling resultaten studie (slides in Fr en NL) => vragen Inzichten Coprogram en DGD Debat Aftoetsen volgende stappen: ‘niet-geïdentificeerde doelgroepen’

Aanleiding en doel van studie België bij hoogste investeerders in “Development education” (DE watch 2010), na UK, D, S en NL. Vraag: Wie doet wat voor wie m.b.t. draagvlakversterking? Mapping van actoren, activiteiten en doelgroepen Niet-geïdentificeerde/’verwaarloosde’ doelgroepen  Overzicht voor beleid en betrokken actoren  Bereiken van niet-geïdentificeerde doelgroepen

Methodologie – stap 1 1. Bevraging van actoren + analyse overzichtstudies MAAR: Terminologie: ‘draagvlak’ Groot aantal spelers/sectoren Overzichten per sector => geen globaal overzicht Studies zijn momentopnames

Methodologie – stap 2 Systematisch overzicht: follow the € van overheden 2.Bevraging subsidieverleners Federale overheid Regionale en gewestelijke Provincies Steden en gemeenten  Overzicht van gros van initiatieven

Resultaat: Terminologie Moeilijke vergelijkbaarheid gegevens (cascade subsidiestromen) Beperkte beschikbaarheid gegevens bij sommige actoren Onvoldoende gedetailleerde info Methodologie – stap 2

Gegevensverzameling: Subsidieverleners: OK Budgetten: ~OK Eigen activiteiten: OK Begunstigden: ~OK Gesubsidieerde activiteiten: niet OK Doelgroepen: niet OK

Analyse belangrijkste begunstigden  Bevraging: te tijdsintensief  Programma’s voor 2011: onvoldoende info 3.Analyse NGO-Noordwerkingsprogramma’s Budgetten Activiteiten/ actiedoelstellingen Onderwerp Doelgroepen Methodologie – stap 3

Caveats: Enkel door DGD gesubsidieerde activiteiten Geen eenduidige terminologie Interpretatie onderzoekers Geen gedetailleerde analyse van gehele programma Methodologie – stap 3

Inhoud presentatie Aanleiding en doelstelling Methodologie: 3 stappen Terminologie Subsidieverleners en budgetten Actoren Activiteiten Doelgroepen Aanbevelingen + verdere onderzoeksstappen

Terminologie Draagvlak (pulse): “de al dan niet door kennis gedragen houding en actie ten aanzien van een bepaald onderwerp”  Nederlandstalige term => Frans?  doel? Ontwikkelingseducatie: consensus NGO’s en federale overheid Noordwerking

Terminologie: actiedoelstellingen Educatief continuüm: Informatievoorziening (=> kennis) Sensibilisering en bewustmaking (=> houding) Educatie (=> houding) Mobilisering (=> gedrag) Lobby & advocacy (=> houding en gedrag) Ondersteuning: Onderzoek Netwerking Capaciteitsversterking afstemming Ontwikkelingseducatie: consensus NGO’s en federale overheid Noordwerking

Subsidieverleners: conclusies Totaal: om en bij 29 miljoen euro 2009 Stijging laatste jaren bij zowat alle subsidieverleners

Subsidieverleners in miljoen euro Bron: DGD

Subsidieverleners: conclusies Totaal: om en bij 29 miljoen euro Stijging laatste jaren bij zowat alle subsidieverleners DGD: veruit belangrijkste financierder (D3.1, D5, en D3.2):

Subsidieverleners: DGD in miljoen euro Bron: DGD

Subsidieverleners: conclusies Totaal: om en bij 29 miljoen euro Stijging laatste jaren bij zowat alle subsidieverleners DGD: veruit belangrijkste financierder (D3.1, D5, en D3.2): –Eigen activiteiten –Belgische gemeenten –NGO’s en maatschappelijke middenveld –Media en audiovisuele sector –Onderwijs en jeugdwerking: KLB/ALC –Geïnteresseerden vrijwilligers: BTC Infocyclus

Subsidieverleners: DGD (D5) in 1000 euro Bron: DGD

Subsidieverleners: conclusies Regionaal: Vlaanderen >> Wallonië VAIS: –Gemeentelijk OS –Media –Handel –OSeducatie (subsidies) –Vierde pijler

Subsidieverleners: VAIS in 1000 euro Bron: DGD

Subsidieverleners: conclusies Regionaal: Vlaanderen >> Wallonië VAIS: –Gemeentelijk OS –Media –Handel –OSeducatie (subsidies) –Vierde pijler WBI: –Budgetlijn éducation au développement –CASIW: advies en steun –Week van de internationale solidariteit

Subsidieverleners: WBI in 1000 euro Bron: DGD

Subsidieverleners: conclusies Provinciaal: –Vooral Vlaanderen –Budgetten en activiteiten zeer gevarieerd: tot één miljoen euro Inleefateliers, ALC/KLB Vierde pijler ondersteuning (ook financieel) Subsidies aan derden Eigen activiteiten Fair trade

Subsidieverleners: conclusies Gemeentelijk: –Vooral Vlaanderen en Brussel –Rol is belangrijker geworden (ook via Vlaams convenant) –Budgetten: zeer moeilijk vast te stellen: enkele 1000 tot meer dan (beperkte invloed grootte van gemeenten) –Cfr. Provincies (excl. KLB/ALC): Vierde pijler ondersteuning (ook financieel) Subsidies aan derden (minstens 21% van Vlaamse gemeenten – VVSG) Eigen activiteiten Fair trade

Draagvlakversterkende actoren NGO’s veruit belangrijkste: minstens 56% van budget. Overheden zelf Particuliere vierde pijler Universiteiten en wetenschappelijke instellingen Jeugd, Scholen en onderwijzend personeel Werknemersorganisaties Cultuur en media

Draagvlakversterkende actoren in 1000 euro Bron: DGD

Aantal organisaties: –Vooral: informatievoorziening en sensibilisering, minder mobilisering –Vooral netwerking en capaciteitsversterking Draagvlakversterkende activiteiten

Actiedoelstelling% Informatievoorziening86 Sensibilisering63 Educatie39 Mobilisering29 Lobby & advocacy41 Onderzoek45 Netwerking78 Capaciteitsversterking61 % NGO’s dat zich richt op actiedoelstelling

Aantal organisaties: –Vooral: informatievoorziening en sensibilisering, minder mobilisering –Vooral netwerking en capaciteitsversterking –Meeste combineren verschillende actiedoelstellingen Draagvlakversterkende activiteiten

Aantal organisaties: –Vooral: informatievoorziening en sensibilisering, minder mobilisering –Vooral netwerking en capaciteitsversterking –Meeste combineren verschillende actiedoelstellingen Budget en aantal activiteiten: –Educatie en sensibilisering Draagvlakversterkende activiteiten

Activiteiten (zie rapport voor detail per actiedoelstelling): –Algemene omschrijvingen –Vooral vormingen en begeleiding –Pedagogische instrumenten –Publicaties –Nieuwe media? –ontmoetingsmomenten Draagvlakversterkende activiteiten

Activiteiten (zie rapport voor detail per actiedoelstelling): –Algemene omschrijvingen –Vooral vormingen en begeleiding –Pedagogische instrumenten –Publicaties –Nieuwe media? –Ontmoetingsmomenten Onderwerpen: –Veel verschillende –Algemeen – niet gespecifieerd –Handel, economie, landbouw, rechten Draagvlakversterkende activiteiten

Organisaties en activiteiten: –Geen enkele doelgroep bediend door alle organisaties => 60% op onderwijs –Ten hoogste 26% van activiteiten voor doelgroep –Vaak combinatie van doelgroepen Doelgroepen

Organisaties en activiteiten: –Geen enkele doelgroep bediend door alle organisaties => 60% op onderwijs –Ten hoogste 26% van activiteiten voor doelgroep –Vaak combinatie van doelgroepen –Gelijklopende conclusies voor budgetanalyse Doelgroepen

Onderwijs en jongeren: –Tesamen 33% van budget –Educatie en sensibilisering Doelgroepen

Onderwijs en jongeren: –Tesamen 33% van budget –Educatie en sensibilisering –Vooral basisonderwijs –Minder mate hoger onderwijs en secundair onderwijs –Weinig technisch en beroepsonderwijs Doelgroepen

Onderwijs en jongeren: –Tesamen 33% van budget –Educatie en sensibilisering –Vooral basisonderwijs –Minder mate hoger onderwijs en secundair onderwijs –Weinig technisch en beroepsonderwijs –Leeftijd: weinig info (vnl j) Doelgroepen

Onderwijs (26%) en jongeren (7% budget) Beleidsverantwoordelijken (9%) en overheden (4%): –Algemeen + federaal + Europese beleidsmakers  Lobby & advocacy Doelgroepen

Onderwijs (26%) en jongeren (7% budget) Beleidsverantwoordelijken (9%) en overheden (4%): –Algemeen + federaal + Europese beleidsmakers  Lobby & advocacy –Lokale overheden  Lobby & advocacy en informatievoorziening Doelgroepen

Onderwijs (26%) en jongeren (7% budget) Beleidsverantwoordelijken (9%) en overheden (4%) OntwikkelingsNGO’s (7%), middenveld (3%), vierde pijler, vakbonden  Verschil. actiedoelstellingen; versterking en andere ondersteuning Doelgroepen

Onderwijs (26%) en jongeren (7% budget) Beleidsverantwoordelijken (9%) en overheden (4%) OntwikkelingsNGO’s (7%), middenveld (3%), vierde pijler, vakbonden Vrijwilligers (3%) en medewerkers  Vorming Doelgroepen

Onderwijs (26%) en jongeren (7% budget) Beleidsverantwoordelijken (9%) en overheden (4%) OntwikkelingsNGO’s (7%), middenveld (3%), vierde pijler, vakbonden Vrijwilligers (3%) en medewerkers Groot publiek (7%) en achterban (9%)  sensibilisering Doelgroepen

Onderwijs (26%) en jongeren (7% budget) Beleidsverantwoordelijken (9%) en overheden (4%) OntwikkelingsNGO’s (7%), middenveld (3%), vierde pijler, vakbonden Vrijwilligers (3%) en medewerkers Groot publiek (7%) en achterban (9%) Media (4%) en opiniemakers  Informatie en lobby & advocacy Doelgroepen

Niet-geïdentificeerde/’verwaarloosde’ doelgroepen: –Bedrijven –Technisch en beroepsonderwijs –Ouderen? => achterban –Ethnisch-culturele minderheden Doelgroepen

Aanbeveling Meer afstemming tussen subsidieverleners Eenduidige terminologie Effectiviteit meten ‘verwaarloosde’ doelgroepen?

Volgende onderzoeksstap: ‘verwaarloosde’ doelgroepen Dynamiek op gang brengen om deze doelgroepen te bereiken door workshop tussen : –Potentiële of geïnteresseerde aanbieders van activiteiten –Subsidieverleners –Vertegenwoordigers (organisaties) van doelgroepen Opties: –Technisch en beroepsonderwijs –Bedrijven –Ouderen? –Ethnisch-culturele minderheden