Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Advertisements

Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Wat komt er zoal bij kijken?
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Mag ik u voorstellen ....
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
De weg naar de competente docent
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Opleiden in school 22 juni 2004
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Een project van de Korengroep
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Workshop ‘visieversneller’
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Presentatie voor teams Oktober 2018
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005

Programma “Workshop” 40 minuten presentatie Onderzoek Tools praktijk 20 minuten vragen en discussie 15 minuten POP

Even Voorstellen Paul Veringa Projectleider deskundigheidsbevordering Ict op school Ict beleidsadviseur abzhw Leraar basisonderwijs 1.9 school in Den Haag

Wie is Ict op School? september 2001 Opgericht door besturenorganisaties en schoolleidersverenigingen (VSWO/AVS/VVO)

Missie Scholen voor PO en VO kunnen op effectieve en efficiënte wijze invulling geven aan de integratie van ICT in het onderwijs.

Hoofdtaken Kennisuitwisseling Het ontsluiten van kennis over ICT en onderwijs; Vraagarticulatie Het concretiseren en bundelen van de vraag naar ICT-producten en diensten; Kennisontwikkeling Het doen ontwikkelen van kennis over integratie van ICT in het onderwijs; Regionale samenwerking Het tot stand brengen van regionale samenwerkingsverbanden

Basismodel: Vier in balans

4inBalans+ Visie op … Deskundigheids bevordering Educatieve software Infrastructuur Onderwijskundig leiderschap Samenwerking  blz 8/9

Uit nipo enquete blijkt dat Keuzes voor morgen … Door management…

Keuzes voor morgen … Door leraren…

Etappes uit onderzoek Volman en van Eck Denken: het formuleren van een visie op ICT- gebruik Doen: het opdoen van ervaringen met ICT- gebruik Kunnen: scholing op het gebied van ICT- gebruik ( Alle drie de etappes zijn nodig om ICT-deskundigheid op te bouwen. Aan het eind van elke etappe kan de school kiezen welke etappe daarna gevolgd wordt.)

biedt routes naar deskundigheid via drie mogelijke etappes Denken, Doen en Kunnen biedt instrumenten voor teams en leerkrachten om ondersteuning te bieden bij het didactische gebruik van ICT in de klas en daarmee samenhangende competenties van leraren geeft inzicht hoe de ICT-deskundigheidsbevordering op school tot nu toe is verlopen en welke route een logisch vervolg zou zijn

Routes voor deskundigheid: de randvoorwaarden

Routes voor deskundigheid: eerste opstapplaats

Routes voor deskundigheid: tweede opstapplaats

Routes voor deskundigheid: derde opstapplaats

Routes en opstapplaatsen voor het verwerven van deskundigheid

Bij de diverse routes zij tools ontwikkeld Vier in balans Kleurenboom Assesmenttool Opstaptool Workshop van visie naar doelen Mes toolkit Praktijk voorbeelden

Vier in Balans

Vier in Balans + De bouwstenen bij de invoering van ICT. 1 Visie op onderwijs, 2 Kennis en vaardigheden, 3 Educatieve software/content 4 ICT-infrastructuur. + Leiderschap + Samenwerking

De Balans

De vier in balans test Individuele versie en teamversie Individueel test kan online De teamversie moet je downloaden en moet dan op 1 pc worden ingevoerd 23 vragen

Kleurenboom De ICT-boom is een tool waarbij aan de hand van vier verschillende leersituaties wordt gevraagd een aantal keuzes te maken die antwoord geven op twee vragen: zou ik de computer in de geboden leersituatie willen inzetten? Zo ja, met welk doel en op welke wijze zou ik de computer dan willen inzetten?ICT-boom

ICT boom Twee hoofdtakken Informatie Informatie verwerken Informatie zoeken Communicatie Asynchroon communiceren Synchroon communiceren Communicatie & Samenwerking Ict op School Nipo 4 in Balans Routes Kunnen Denken Opbrengsten

ICT boom Vier zijtakken – laag en hoog in de boom Laag in de boom Eenvoudige toepassing Hoog in de boom Complexe toepassing Ict op School Nipo 4 in Balans Routes Kunnen Denken Opbrengsten

Kleurenboom

Assesmenttool Situatiebeschrijving Onderwijsopvatting Ict-competenties Duur: 25 minuten

Assesmenttool

Ict-competenties Didactiek, organisatorisch, lesvoorbereiding, rondom het onderwijs Het primaire proces en het secundaire proces In de klas en buiten de klas

Opstaptool Doen:het opdoen van ervaringen met ICT- gebruik Denken:het formuleren van een visie op ICT- gebruik Kunnen:scholing op het gebied van ICT- gebruik Negen vragen

Let op Tools zijn geen libelle test Tools geven een aanzet tot gesprek Tools vragen om nadere actie

Workshop van visie naar doelen

Resultaat Workshop van visie naar doelen Na een middag keuze voor ict-doelen gerelateerd aan onderwijsvisie Concrete uitwerking van doelen Tijdsplanning

Hoe verder ?

ABZHW is gestopt met vaardigheidstrainingen trainingen zijn gericht op de klas Presenteren in de klas tekstverwerker in de klas internet en in de klas ICT als leermiddel in de klas video- en fotobewerking in de klas

Inhoud Tekstverwerker In de klas een sjabloon gebruiken voor de verjaardagskalender in de klas; kopij verwerken tot nieuwsbrief of klassenkrant; een tabel als honderdveld; stappenplan ontwikkelen voor tekstverwerken met leerlingen;

Het abzhw Triple trap traject ICT gebruik in de reguliere lessen

Deskundigheid ICT-coördinatoren Begeleiding bij implementatie ICT Kennisdeling door ICT- coördinatoren bijeenkomsten Scholing ict- coördinatoren Scholing Post HBO I- coach

Post hbo i-coach

Hoe zit het met de tijd?

Hoe zit het met het POPI?