Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Welkom.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Associate degree als onderwijsinnovatie
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Studietrajectbegeleiding FPPW Universiteit Gent Wat Wat Situering Situering Taken Taken Contactgegevens studietrajectbegeleider Contactgegevens studietrajectbegeleider.
1 Wijzigingen aan de Databank Hoger Onderwijs – zomerrelease 2010 Hoger Beroepsonderwijs Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het.
Nieuw decreet volwassenenonderwijs
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Ontwikkelingen in het hoger onderwijs
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Enkele vragen vooraf Wie van u werkt in het MBO ?
Stand van zaken Associate degree 12 mei Beleidsreactie ► Tussenevaluatie: november 2008 ► Naar de TK: januari 2009 ► Verzoek om reactie: uiterlijk.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Rookstopcursus voor jongeren
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
CAMBRIDGE ENGELS.
Diverse maatregelen infosessie 25 augustus Welke? Actualisering opleidingsaanbod Vrijstellingen Instroom Lagere Graad Dans en Woordkunst Duur toelatingsperiode.
Merkenbeleid HBO5.
Eindexamen gehaald en dan?
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Verder studeren Na 6e of 7e BSO
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
BaVPK-BRUG-VIA-banaba of vier opleidingstrajecten voor verpleegkunde H. Schouppe Groepsdirecteur Gezondheid & Welzijn.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Sen-S-e en HBO5: nieuwe mogelijkheden om verder te studeren
Open Badges en microcredentialing
Eindexamen gehaald en dan?
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
AGENDA 17/11/2016 Omar Ba (bestuurslid KifKif, Afrikaans Platform)
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Het Hoger Onderwijs … Graduaatsopleidingen / HBO5-opleidingen behoren tot het hoger onderwijs (VKS5) Hechte samenwerking tussen hogescholen en CVO’s creëren.
Nieuwe Graduaatsopleidingen in Limburg
Leerkrediet
Studentenvoorzieningen – dienst Studieadvies
Transcript van de presentatie:

Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO

aanzet tot discussie vanuit drie invalshoeken 1Positioneren in internationaal perspectief 2Ondersteunen van diversiteitbeleid en van gelijkekansen beleid 3Kiezen voor leernetwerken

1 Positioneren in internationaal perspectief Bologna-Bergenconferentie steun voor invoering TSC (Tertiary Short Cycle) in Hoger Onderwijs op level 5 van EQF (European Qualification Framework) short cycle within or linked to the first cycle: -gesitueerd binnen of gelinkt met de bama- structuur (dus ook met doorstromingsmogelijkheden) -level 4 is belangrijk, maar geen hoger onderwijs

1 Positioneren in internationaal perspectief vervolg: -term “hbo” is niet nodig en in internationaal perspectief verwarrend (TSC – kort HO volstaat) -best inpassen in bestaand kwaliteitszorgsysteem voor hoger onderwijs -certificering die ook rekening houdt met internationale erkenning bijv. associate degree (Ad) zoals in Nederland zeker niet “graduaat” (verwarring met internationale “graduate”)

2 Ondersteunen van diversiteitbeleid en gelijkekansenbeleid -aangepaste leertrajecten en leerladders voorzien voor diverse doelgroepen: *rechtstreekse instromers vanuit SO *alternatieven voor wie niet direct slaagt in professionele bachelor *leertrajecten voor late- en herinstromers *leertrajecten voor wie op latere leeftijd bijkomend, ander diploma wil halen *leertrajecten in combinatie met gezin en met werken - niet enkel uitgaan van arbeidsmarktgerichtheid, maar evenzeer van talenten van potentiële en zeer diverse instroom

2 Ondersteunen van diversiteitsbeleid en gelijkekansenbeleid vervolg: - lage drempels: *studiefinanciering *studentenvoorzieningen *voldoende leerkrediet *educatief verlof *opleidingscheques -studietrajectbegeleiding -EVK’s, EVC’s, aanvullingtrajecten, voortrajecten, gemengde trajecten, creditaccumulatie

3 Kiezen voor leernetwerken Koppeling aan Bama-structuur Met samenwerking tussen verschillende onderwijsaanbieders: secundair onderwijs, CVO’s, hogescholen en mogelijke samenwerkingsverbanden met VDAB, SYNTRA, … Netwerkstructuren (associaties? federaties?) i.p.v. van strikt afgrenzen van territoria

3 Kiezen voor leernetwerken - vervolg Samenwerking en netwerkvorming stimuleren, belonen en ondersteunen: -Extra middelen voor het opzetten van gemeenschappelijke studietrajectbegeleiding -Extra middelen voor het uitbouwen van gemeenschappelijke of gemengde studietrajecten (bij heroriëntering, bij voortrajecten) -Extra middelen bij uitbouwfase van TSC -Snelle heroriëntering in financiering niet bestraffen, maar belonen -Ondersteuning en coaching, platform voor ervaringsuitwisseling (zoals in EVK-project VLOR)

Tot slot Nieuwe ontwikkelingen doorstaan de internationale toets Maximale kansen bieden aan diverse doelgroepen is het hoofddoel Evolueren naar leernetwerken tussen verschillende aanbieders, waarbij de overheid de samenwerking stimuleert