Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming I Decreet houdende toekenning van een klachtrecht van bestuursinstellingen Beslissing directieraad van het Departement Onderwijs Klachtenregistratie en -behandeling Klachtenrapportage Rol Stafdiensten Lessen uit het verleden 2
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming Klachtenregistratie en –behandeling Afdelingen ontvangen en behandelen rechtstreeks klachten Afdelingshoofden maken interne afspraken en communiceren rond een aantal minimum vormvereisten Afdelingen geven een specifieke invulling binnen krijtlijnen decreet en omzendbrief Coördinatie: Stafdiensten Per afdeling 1 klachtencoördinator 1 centrale klachtendatabank 3
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming Klachtenrapportage Klachtencoördinatoren maken een rapport per afdeling (cfr. Vragenlijst van de Vlaamse ombudsman) Centrale klachtencoördinator verwerkt deelrapporten tot 1 rapport 4
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming Rol Stafdiensten Ter beschikking stellen centr. klachtencoörd. Ondersteuning bij proces klachtenbehandeling Opbouw expertise Technisch onderhoud klachtendatabank Nazicht ingevoerde gegevens in db Communicatie met de Vlaamse ombudsdienst Opvolging aanbevelingen van de ombudsman Opmaak jaarverslag 5
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming Lessen uit het verleden (stvz ): Expertise is versnipperd Bereidheid om klachten conform het klachtendecreet af te handelen niet altijd even groot Agion en Ministerie van O&V: apart rapport 6
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming II. Werkwijze overgangsjaar 2006 (na BBB) Nieuwe klachtencoördinatoren Zelfde klachtendatabank 7
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming III. Werkwijze vanaf 2007 Klachtencaptatie Klachtenregistratie Klachtenbehandeling Klachtenrapportage Rol Stafdiensten 8
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming Klachtencaptatie Meer gecentraliseerd Centraal meldpunt ? Klachtenregistratie Bestaande databank wordt aangepast aan BBB 1 databank blijft Alle informatie blijft gecentraliseerd Inzage op entiteitsniveau 9
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming Klachtenbehandeling Entiteiten bepalen zelf hoe zij hun klachten behandelen Klachtenrapportage 1 jaarverslag voor het beleidsdomein: centrale klachtencoördinator Rol Stafdiensten Coördinerende rol / acties / MC 10
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming IV. Centraal meldpunt ( ) MC 7 maart 2008 (operationeel vanaf 1 mei) Ontwikkeld i.s.m. AOC Hoge gebruiksvriendelijkheid voor de klant Maximale autonomie voor de agentschappen Rol centrale klachtencoördinator Meldpunt voor vragen/meldingen/klachten
12
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming V. Huidig takenpakket centrale klachtencoördinator - Varia Opmaken jaarverslag Doorgeven klachten Informeren/overleggen/onderhandelen Briefen Actualiseren intranetsite 13
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming Managementrapportering Tijdsbesteding binnen takenpakket Selectieprocedure Contacten met klachtencoördinatoren Meerwaarde Verhouding met agentschappen Wrevels 15
Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming Dank voor uw aandacht 16