Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
23/05/2006 Eindresultaat Business Consulting Services Voorstudie van de implementatie en organisatie van een kennisbeheersysteem voor de FOD Financiën.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
GIS-ondersteuning aan lokale besturen in Limburg
W e l k o m. De Plaatselijke Groep en de rol van de coördinator Brussel – studiedag VRN – 22 april 2008.
Identificeren van kwetsbare functies
De sensibiliseringscampagne rond slaap- en kalmeermiddelen
Dialoog en netwerkvorming i.h.k.v. het lokaal sociaal beleid
Energieboekhouding voor scholen
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
RONDE VAN VLAANDEREN ENERGIE WELKOM
Opleiding voor schoolsecretariaten
Een lange weg naar erkende kwalificaties
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
EEN ENERGIESCHOOL
Regioscreening Verkennende vergadering Brabantse Kouters 28 juni 2013 Gouverneur Lodewijk De Witte.
Communicatiecampagne Ministerie van Onderwijs en Vorming
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Klachtenbeheer binnen de FOD P&O
Hoe overtuig ik het management? historiek klachtenbehandeling klachtenrapportering KLACHTENDIENST FINANCIËN.
1. 2 Een blik terug Een blik vooruit Netwerk Organisatiebeheersing 31 maart 2009.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
1.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
1 GEMEENSCHAPPELIJKE AANKOOPCENTRALE OCMW -STAD OCMW RAAD
‘Van klachtenbehandeling naar veranderingen’
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Interventies door de Nationale ombudsman Christine Zegveld en Walter van den Berg 12 januari 2011.
EAD-CONSULENTENDAG INTERREGIONALE DIVERSITEITSPLANNEN: - AANPAK - CASE 16 september 2011.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
Gelijkekansen- en diversiteitsplannen 2007 Overzicht Commissie Emancipatiezaken 25 september 2007.
GIS-coördinator in Westerlo
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
E-facturatie bij de Vlaamse overheid Campagne Agentschap Ondernemen.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
EDULEX Tele-Administratie BLAUW EN WIT PAPIERLOOSBLAUW EN WIT PAPIERLOOS Departement Onderwijs/AID Lieve DE CLERCQ.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Transcript van de presentatie:

Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming I Decreet houdende toekenning van een klachtrecht van bestuursinstellingen Beslissing directieraad van het Departement Onderwijs  Klachtenregistratie en -behandeling  Klachtenrapportage  Rol Stafdiensten  Lessen uit het verleden 2

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming  Klachtenregistratie en –behandeling  Afdelingen ontvangen en behandelen rechtstreeks klachten  Afdelingshoofden maken interne afspraken en communiceren rond een aantal minimum vormvereisten  Afdelingen geven een specifieke invulling binnen krijtlijnen decreet en omzendbrief  Coördinatie: Stafdiensten  Per afdeling 1 klachtencoördinator  1 centrale klachtendatabank 3

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming  Klachtenrapportage  Klachtencoördinatoren maken een rapport per afdeling (cfr. Vragenlijst van de Vlaamse ombudsman)  Centrale klachtencoördinator verwerkt deelrapporten tot 1 rapport 4

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming  Rol Stafdiensten  Ter beschikking stellen centr. klachtencoörd.  Ondersteuning bij proces klachtenbehandeling  Opbouw expertise  Technisch onderhoud klachtendatabank  Nazicht ingevoerde gegevens in db  Communicatie met de Vlaamse ombudsdienst  Opvolging aanbevelingen van de ombudsman  Opmaak jaarverslag 5

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming  Lessen uit het verleden (stvz ):  Expertise is versnipperd  Bereidheid om klachten conform het klachtendecreet af te handelen niet altijd even groot  Agion en Ministerie van O&V: apart rapport 6

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming II. Werkwijze overgangsjaar 2006 (na BBB)  Nieuwe klachtencoördinatoren  Zelfde klachtendatabank 7

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming III. Werkwijze vanaf 2007  Klachtencaptatie  Klachtenregistratie  Klachtenbehandeling  Klachtenrapportage  Rol Stafdiensten 8

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming  Klachtencaptatie  Meer gecentraliseerd  Centraal meldpunt ?  Klachtenregistratie  Bestaande databank wordt aangepast aan BBB  1 databank blijft Alle informatie blijft gecentraliseerd Inzage op entiteitsniveau 9

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming  Klachtenbehandeling  Entiteiten bepalen zelf hoe zij hun klachten behandelen  Klachtenrapportage  1 jaarverslag voor het beleidsdomein: centrale klachtencoördinator  Rol Stafdiensten  Coördinerende rol / acties / MC 10

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming IV. Centraal meldpunt ( )  MC 7 maart 2008 (operationeel vanaf 1 mei)  Ontwikkeld i.s.m. AOC  Hoge gebruiksvriendelijkheid voor de klant  Maximale autonomie voor de agentschappen  Rol centrale klachtencoördinator  Meldpunt voor vragen/meldingen/klachten 

12

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming V. Huidig takenpakket centrale klachtencoördinator - Varia  Opmaken jaarverslag  Doorgeven klachten  Informeren/overleggen/onderhandelen  Briefen  Actualiseren intranetsite 13

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming  Managementrapportering  Tijdsbesteding binnen takenpakket  Selectieprocedure  Contacten met klachtencoördinatoren  Meerwaarde  Verhouding met agentschappen  Wrevels 15

Klachtenbehandeling beleidsdomein Onderwijs en Vorming Dank voor uw aandacht 16