Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO 2011-2015: basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Studeren in het MBO Tilburg, Opbouw beroepsbevolking Opleiding op vmbo niveau Opleiding op havo/vwo/mbo niveau Opleiding op HBO/WO niveau.
Docenten, praktijkopleiders en kwalificatiedossiers
Het veranderend landschap in het MBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
VTB Technasium Vakcollege
Opbrengstgericht werken
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Vragen over de invoering Entree Opleidingen
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Ex Examenprofiel als maatvoering
Lid projectgroep Examenprofiel
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Netwerkbijeenkomsten
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
opleiding : Onderwijs Assistent
Op naar…
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
VMBO Economie Docentendag
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Dag van de beroepskolom
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Onderwijs in Nederland
1 Ontwikkelingen in het mbo nader belicht Tim Blom Mondriaan Loopbaancentrum 29 maart 2012.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Kwaliteitsafspraken mbo
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Workshop experimenten in het mbo
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Entreeschool: samen naar een goede basis
Competentie gericht onderwijs
Persoonlijke begeleiding
Transcript van de presentatie:

Actieplan MBO – concept concept

Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog aantal punten kunnen afzwakken/verwijderen Voorstellen zijn op 20 april in de Kamer besproken!

Verhogen kwaliteit van het gehele onderwijs door: Meer en beter toetsen Investeren in meer en betere leraren Vereenvoudiging onderwijs-stelsel Tegengaan versnippering financiële middelen Onderliggend ook: bezuinigingsdoelstelling

Koppelen tevredenheid bedrijfsleven aan financiering school door OCW (via budget bijzondere projecten): dus meer invloed bedrijfsleven (op dit moment loopt een onderzoek over hoe dat kan worden georganiseerd) Kwaliteitszorg wordt vast onderdeel van proportioneel toezicht Inspectie van Onderwijs Goede scholen minder toezicht Minder goed presterende scholen meer toezicht

Beëindiging drempelloze instroom mbo-2 MBO-1: begeleiding op maat Diploma MBO-1 is een entreediploma, geen arbeidsmarktdiploma MBO-2: instroom alleen met VMBO- of MBO-1- diploma of toelatingsonderzoek (nu: vrije instroom) Winst: betere positionering mbo-2, niet meer iedereen toelaten maar toelatingseisen!

 Meer onderwijstijd en loopbaanbegeleiding/ verkorten opleidingsduur Onderwijstijd is begeleide onderwijstijd (geen praktijktijd) Eerste leerjaar van 850 uur naar 1000 uur waarvan 750 uur begeleide onderwijstijd Overige leerjaren 850 uur waarvan 650 begeleide onderwijstijd en minimaal 250 praktijkonderwijs Nominale studieduur niveau 4 van 4 naar 3 jaar Winst: intensiever onderwijs, meer begeleiding school Risico: Korter onderwijs, kan ten koste gaan van vrije ruimte (specialismes) Minder bpv

Verbeteren examinering Landelijke afspraken tussen onderwijs en bedrijfsleven over uniformering inhoud examens, examenprocedures en betrokkenheid bedrijfsleven: examenprofielen Kwaliteitskeurmerk voor examinering van beroepsgerichte vakken Landelijke examens taal en rekenen (niveau 4 vanaf studiejaar 2013/2014, niveaus 2 en 3 vanaf 2014/2015  Winst: meer landelijke regie en aansluiting op ons eigen examencentrum met sectorale profielen  Risico’s: Toetsen voor taal en rekenen worden niet in de context van de horeca aangeboden, dus lastiger voor “doeners” Accent op taal en rekenen dreigt ten koste van beroepsgerichte vakken te gaan

Inschrijving in domeinen zonder duurbegrenzing: we moeten dus op schoolniveau bevorderen dat leerlingen horecaspecifiek i.p.v. binnen een domein waar ook horeca in zit, worden opgeleid Diplomeren op het niveau van kwalificatiedossier waarbij ook specialisatie en niveau worden vastgelegd (afname complexiteit) Winst voor school: minder administratief gedoe Risico: Veralgemenisering

Versnippering opleidingsaanbod tegengaan, wel ruimte houden voor competitie gericht op kwaliteitsverbetering Bevorderen samenwerking VMBO-MBO-HBO Stimuleren vakcolleges Verlenging VM-2 regeling (doorlopende leerlijn vmbo-mbo2) Experimenten voor afschaffen onderscheid bol/bbl (wij zijn tegen) Op termijn verplichte samenwerking VMBO-MBO

Leeftijdsgrens voor publieke bekostiging voor leerlingen van 30+ van de baan Wel iets hoger schoolgeld voor 30+: Niveau 1 en 2 van € 213 naar € 1261 Niveau 3 en 4 van € 517 naar € 1261 Tevens één jaar korter studeren (moet kunnen) Hier staat een extra faciliteit (E 625 in de Wet Vermindering Afdracht tegenover als werkgever min. E 1000 schoolgeld bijdraagt In de horeca: 1400 bbl-ers 30+

Veel winstpunten voor het bedrijfsleven: Meer formele invloed op het beroepsonderwijs Meer toezicht op kwaliteit onderwijs en examinering Meer schooluren Invloed via kenniscentra op onze eigen diploma-eisen blijft Geen drempelloze instroom meer in het mbo-2  Ook risico’s Trend naar veralgemenisering: –Diploma’s op kwalificatieniveau –Opleiden in domeinen –Opleidingen niveau 4 waarschijnlijk naar 3 jaar kan druk geven op de beroepspraktijkvorming en dus op aansluiting arbeidsmarkt –Te eenzijdige inzet minister op output in m.n. algemene vakken kan eigen kwaliteitsinitiatieven scholen ook de kop indrukken