Presentatie Vereniging VOS/ABB

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.
Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Realisatie kindcentrum
Christendom in Nederland
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Informatieavond.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
SBL conferentie lerarenregister
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Samenwerken in burgerschap
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Voorstelling 6de leerjaar
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
HOE ZIT HET MET ONZE ‘K’?. TELEVOTING TEST 7 vragen 10 seconden Resultaat op scherm.
Welkom Programma: Ouderavond 11 maart 2015
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Culturele diversiteit
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Pluriforme samenleving paragraaf 2
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Hindoescholen nader beschouwd
Bestuur Vlietlandcollege
Bestuur Vlietlandcollege
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

Presentatie Vereniging VOS/ABB “De visie van VOS/ABB op levensbeschouwelijk onderwijs” Lizzy Wijnen Ma Beleidsadviseur Vereniging VOS/ABB lwijnen@vosabb.nl M: 0622939688 T: 0348405200 www.vosabb.nl

Vereniging VOS/ABB Belangenbehartiger voor het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs Besturen zijn lid van ons. Beleidsterreinen: Belangenbehartigen in de politiek, media en maatschappelijk debat. Sterk maken van het openbaar onderwijs (stichten) Identiteit van het openbaar onderwijs versterken

Kernwaarden Openbaar Onderwijs

Levensbeschouwing in het openbaar onderwijs 4

Bijzonder Onderwijs Bijzonder onderwijs & openbaar onderwijs WPO art. 8 lid 3 “Het onderwijs: Gaat er mede van uit leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving. Is mede gericht op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie, en Is er mede op gericht dat leerlingen kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten.

Theorie Openbaar Onderwijs Art 50 en 51 WPO Godsdienstig vormingsonderwijs Hindoe / Rooms Katholiek / protestants christelijk / islamitisch humanistische vormingsonderwijs Art. 46 WPO Volgens de huidige wetgeving moet het openbaar onderwijs aandacht schenken aan de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving, en aan onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid van die waarden.

Ontwikkelingen in de praktijk Burgerschaps- vorming G/HVO Sociaal Emotioneel Geestelijke stromingen Normen en waarden

Visie VOS/ABB Levensbeschouwelijke educatie in het openbaar onderwijs Teaching into religion GVO/HVO Teaching about religion Groepsleerkracht Teaching from religion Groepsleerkracht Bron: Grimmitt Integrale vorm van professionele levensbeschouwelijke educatie

Matrix Levensbeschouwing week B o u w September Oktober Kanjermaand (Waarden en Normen) November 1 O N D E R Wie ben ik? Dierendag Kanjertraining 2 Dag van het Respect 2 Kanjertraining 1 Sint Maarten Culturele Tradities 3 Prinsjesdag xxxxxxxxxxxxxxxxx Sinterklaas 4 Thema: Dromen Maaltijden en betekenis Wereldreligies M I Nederland & grenzen Zorg voor Milieu Dag van het respect Voorzieningen Nederland & Staat Rituelen rond dood Tip: begraafplaats Geschiedenis sinterklaas Culturele tradities Nederlanderschap Maaltijden en Betekenis (ramadan) Heilige Boeken

Levensbeschouwing Wat verstaan we hieronder? Filosofie Feitenkennis van de wereldgodsdiensten en levensbeschouwingen Levensbeschouwelijk vocabulair ontwikkelen Levensbeschouwelijke thema’s behandelen

Doel VOS/ABB Taboesfeer rondom levensbeschouwing opheffen Wederzijds begrip en respect ontwikkelen Meer diepgang geven aan de ontwikkeling van het kind Verdieping aanbrengen in het openbaar onderwijs Ziel geven aan de huidige maatschappij

Levensbeschouwelijk onderwijs als kans voor het openbaar onderwijs Uitgangspunt VOS/ABB Levensbeschouwelijk onderwijs als kans voor het openbaar onderwijs

Unique Selling Point LEVENSBESCHOUWING IN HET NU GERICHT OP DE TOEKOMST

Projecten Openbaar Onderwijs OOK Kampen Spilbasisscholen Dronten Samenwerkingsbestuur Voila, ‘ School: ‘t Palet Zeeland Obase Nobego Escalda Archipel BOOR

Competenties Wat is hiervoor nodig? Curriculum Levensbeschouwing Leiderschap Betrokken leraren Een verweven curriculum Competenties Hoge verwachtingen Curriculum Levensbeschouwing Respect voor elkaar Aanmoediging van verandering Betrokken ouders en leerlingen Positief gedrag

Diploma Openbaar Onderwijs Competentieontwikkeling voor een openbare leerkracht (SBL) 16