Leren op het werk: achtergronden en vormen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

BattleBots The school battle.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Werkveldtraining 26 september 2013
BPV in Entree Springplank naar werk?.
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Inleiding Regionale Stuurgroep
Workshop ‘Competenties’
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Inleiding Landelijk platform
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Vernieuwend vakmanschap
Op naar…
Competentiegericht leren vmbo
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Meer innovatieve professionals
Leerstijlen KOLB SJM.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Met Minder Meer en Beter
Begeleiding bij Werkplekleren
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
De juiste route naar het juiste doel
Competentie gericht onderwijs
Van receptuur naar referentie
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Leren op het werk: achtergronden en vormen Dr. Jan Streumer Kenniskring Versterking Beroepsonderwijs/Raadgevend Onderwijskundig Bureau Edutec Eindhoven 28 mei 2010 Conferentie Trends en Ontwikkelingen in Actief Leren: Leren voor en door het Werk

Opbouw presentatie Werkplekleren als containerbegrip Kort overzicht van de geschiedenis van werkplekleren, de herontdekking in de jaren tachtig en negentig en recente ontwikkelingen Helderheid verschaffen in de grote variëteit van vormen van leren en opleiden op de werkplek (dimensies van werkplekleren) Kritiek op werkplekleren Onderzoek naar werkplekleren Conclusies

Werkplekleren als containerbegrip Hoger onderwijs Duale opleidingsvormen Praktijkleren Coop-leren (Virtuele) leerbedrijven MBO Beroepspraktijkvorming Praktijkleren (leerbedrijven, leerafdelingen) Integratie schools leren en leren in de werksituatie (BOL / BBL) (Onderwijs)leerbedrijven VMBO Vakkenintegratie: Opheffen scheiding theorie- en praktijkvakken, avo-vakken en beroepsgerichte vakken Praktijksimulaties Leerwerkplekken

Geschiedenis werkplekleren Gilden Streven naar totale liberalisering arbeidsmarkt betekent einde gilden 20 eeuw: groei schoolse opleidingen Jaren 80: beroepsonderwijs onderwerp maatschappelijk debat Einde jaren 80: verbetering kwaliteit van opleiden op werkplek in vorm van onderwijskundige vernieuwing van praktijkcomponent (in leerlingwezen en stage) Einde jaren 80/begin jaren 90: herontdekking werkplek als leersituatie

Werkplekleren in de jaren 90 Grote ontvankelijkheid voor leren in de werksituatie in totale beroepskolom en in bedrijfsopleidingen Opkomst duale opleidingsvormen in hoger onderwijs Animo bij universiteiten beduidend minder dan bij hogescholen Commissie Dualisering: beroepspraktijkvorming MBO Werkplekleren in het VMBO

Veranderingen in het beroepsonderwijs (1) De ontwikkeling van competentiegericht beroepsonderwijs vereist (nog nadrukkelijker dan het bestaande beroepsonderwijs) dat onderwijsinstellingen en bedrijven elkaar kennen én samenwerken. WPL staat daarom volop in de belangstelling Werken aan de nog onvoldoende externe gerichtheid van het beroepsonderwijs de vraagarticulatie, dat wil zeggen flexibele, onderwijstrajecten en -programma’s die beantwoorden aan de behoeften van leerlingen/studenten en het bedrijfsleven dualisering als middel om de aansluiting beroepsonderwijs en beroepspraktijk te verbeteren kwaliteitszorg, tot uitdrukking komend in onder andere een adequaat plaatsings- en begeleidingssysteem voor leerlingen/studenten en een systeem voor de bewaking van de kwaliteit en het rendement van het onderwijs

Veranderingen in het beroepsonderwijs (2) landelijke kwalificatiestructuur (in mbo) startkwalificaties Competentiegericht opleiden (per 1 augustus 2010 mbo breed ingevoerd) Zwaardere eisen voor rekenen en taal (invoering centrale examinering in niveau 4) Toenemende diversiteit deelnemerspopulatie (20 % nieuwe Nederlanders) Zoeken naar oplossing voor de door bedrijven gesignaleerde tè grote tijdsinvestering t.a.v. begeleiding van studenten

Competentieleren en werkplekleren Competentieontwikkeling is een doorlopend (beroepskolom) en (zelf)constructief proces, waarbij het gaat om: Leerprocessen gericht op het ontwikkelen van leervermogen en het integreren van kennis, vaardigheden en houdingen, waaraan adequate persoonlijke leer- en actietheorieën ten grondslag liggen, waardoor iemand in bepaalde situaties en bepaalde sociaal-culturele contexten bekwaam kan oordelen (informatie kan interpreteren, analyseren en classificeren), kan anticiperen op bepaalde gebeurtenissen of ontwikkelingen en effectief kan handelen en leren En: Waar leer je dat het beste?

Kenmerken van arbeidsleerprocessen

Dimensies van werkplekleren Intentionaliteit van het leerproces Formalisering van het leerproces Context van het leren Vormen van leren Sturing van leren

Factoren die integratie van leren en werken beïnvloeden Het leerpotentieel van de werkplek (bepaalde competenties kunnen goed via werkplekleren worden verworven, maar andere juist beter in een schoolse context (Onstenk; Nijhof & Nieuwenhuis) Mogelijkheden voor feedback, evaluatie en reflectie op het resultaat van werk (van der Klink & Streumer) De mate waarin werkprocessen zijn geformaliseerd (Marsick) De mate waarin medewerkers betrokken zijn bij, verantwoordelijk zijn voor het ontwerpen van werkprocessen en het oplossen van problemen daarbij (Harteis) Het aanwezig zijn van leerbronnen (learning resources)

Aspecten van werkplekleren WPL heeft betrekking op processen die in een organisatiecontext plaats vinden en gericht zijn op het verwerven en assimileren van een geintegreerde verzameling van kennis, vaardigheden en houdingen WPL omvat zowel individueel, groeps- als organisatieleren Verschillende typen WPL kunnen worden onderscheiden wat betreft de mate waarin ze stuurbaar en controleerbaar zijn (locus of control) In de discussie over WPL wordt m.n. het complexe en contextspecifieke karakter van leren benadrukt In de definities van het begrip (werkplek) leren’ wordt tegenwoordig erg veel nadruk gelegd op betekenisvol leren

Voordelen WPL voor lerenden Lerenden hebben mogelijkheid om hun veronderstellingen en gedrag “real time” te wijzigen als de omstandigheden daar aanleiding toe geven Praktijk en theorie aan elkaar te koppelen Afstand tussen abstracte kennis en de toepassing daarvan in de praktijk te overbruggen

Schets ideale leeromgeving (Collins, Brown & Newman) Inhoud moet centraal staan Didactische maatregelen moeten in samenhang worden toegepast (modelleren, coaching, exploratie, articulatie, scaffolding (geleidelijk steun afbouwen), reflectie Sequentie (eerst het geheel dan de delen, toenemende complexiteit, toenemende diversiteit) Context (gesitueerd leren, leren van en met deskundigen, ervaringsleren)

Rollen trainers, coaches, praktijk- opleiders, werkbegeleiders enz.) Lerenden modellen verschaffen Lerenden denk- en leeractiviteiten laten articuleren Coaching: lerenden begeleiden, onder andere via het verstrekken van gerichte opdrachten en het geven van feedback Scaffolding: lerenden geleidelijk aan meer verantwoordelijkheid geven voor hun leerproces Reflecteren: lerenden laten nadenken over de wijze waarop ze te werk zijn gegaan Exploreren: lerenden in verschillende contexten ervaring op laten doen. Hierdoor ontstaat progressieve recontextualisatie, goed voor ontwikkeling van adequate werktheorieën en transfervermogen

Kritiek op werkplekleren Bronneman: Veel beschouwingen zijn gewijd aan de wenselijkheid van praktijkleren, pleidooien zijn niet gebaseerd op empirisch wetenschappelijk onderzoek Pleidooi van Onderwijsraad: meer “evidence based” werken in het onderwijs Minder hypes, meer voorzichtigheid en terughoudendheid bij invoering van vernieuwingen (is het wel effectief?)

Landelijk onderzoek naar WPL (1) Naast het pleidooi om de werelden van onderwijs en bedrijven meer op elkaar te betrekken, klinkt ook regelmatig de oproep om onderwijs en onderwijsonderzoek meer met elkaar te verbinden Ook hier geldt dat het belang van een verbinding breed wordt onderschreven, maar dat de vormgeving ervan nog in ontwikkeling is en dat rekening moet worden gehouden met de verschillend kerntaken van onderzoekers en onderwijsprofessionals Onderzoek naar wat werkt behoort tot de kerntaken van het wetenschappelijke circuit, maar het onderwijs heeft zelf ook een documenterende en onderzoekende taak die direct verbonden is met de onderwijsontwikkeling waaraan onderwijsprofessionals werken De hoofdvraag is: Hoe komen we tot goede kennisbenutting, zowel aan de kant van het onderzoek als aan de kant van de onderwijspraktijk?

Landelijk onderzoek naar WPL (2) Beide sporen komen samen in het Doorbraakproject Werkplekleren dat onder leiding van Nieuwenhuis (IVA) en binnen de kaders van Het Platform voor Beroepsonderwijs (HPBO) op dit moment wordt uitgevoerd. In totaal 7 regionale combinaties van mbo en hbo doen aan het project mee In project Rijnmond (De Jong, Van den Berg, Streumer): co-makership tussen scholen, bedrijven en onderzoekers en de verschillende concrete vraagstukken die daarbij aan de orde zijn, staan centraal. De hoofdvraag in dat project: Hoe kunnen we het leren op de werkplek optimaliseren, gebruik makend van zowel wetenschappelijke kennis als praktijkkennis? [

Vragen die centraal staan bij onderzoek naar WPL Hoe wordt er geleerd op de werkplek? Welke factoren beinvloeden de mate en richting van werkplekleren? Wat wordt er geleerd tijdens het werk?

Conclusies (1) WPL is containerbegrip Einde jaren 80/begin jaren 90: herontdekking van de werkplek als leersituatie Dualisering (BPV, praktijkleren) als middel om de aansluiting beroepsonderwijs en beroepspraktijk te verbeteren De ontwikkeling van competentiegericht beroepsonderwijs vereist (nog nadrukkelijker dan het bestaande beroepsonderwijs) dat onderwijsinstellingen en bedrijven elkaar kennen én samenwerken. WPL is daarbij het “middel” WPL heeft betrekking op processen die in een organisatiecontext plaats vinden en gericht zijn op het verwerven en assimileren van een geintegreerde verzameling van KVH

Conclusies (2) Het belang van het leerpotentieel van de werkplek kan niet worden overschat Bepaalde competenties kunnen goed via werkplekleren worden verworven, maar andere juist beter in een schoolse context (verschil in rationaliteiten: serieel, parallel, vitaliserend, zelfgestuurd ) Schets van de ideale leeromgeving (onderwijskundig ontwerp) Rollen van coaches, praktijkopleiders, werkbegeleiders enz. bij WPL Onderzoek naar WPL is essentieel