De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Levensvragen Over geluk…..
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
ICT minor 2 Lisette de Groot juni 2010.
Sociale media op school
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Experts werkvorm + begrippentest
Academische vaardigheden - C1.5
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Presentatie Jesse*B en Stefan*F
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Huiswerk vs. Huiswerkuren
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Resultaten Leerlingenenquête 2015
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
GROEP 8.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
PECHA KUCHA – ICT IN DE LES AARDRIJKSKUNDE VINCENT DECOSTER.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
DE WERELD VAN DE CHAUFFEUR
Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Examens met ICT komen er aan
Activernde didactiek & passende werkvormen
Examens met ICT komen er aan
Technasium op het GRC.
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen

Inleiding Onderwijs digitaliseert

Onderzoeksvraag Draagt het digitaal aanbieden en laten verwerken van lesstof t.o.v. de conventionele manier in het middelbaar bètaonderwijs bij aan het leereffect van leerlingen? – Worden leerlingen meer gemotiveerd? – Halen leerlingen betere leerresultaten?

Ons onderzoek DianneDavidKim Murmellius Alkmaar 4 VWO scheikunde Jan Arentsz Alkmaar 4 HAVO biologie Jan Arentsz Alkmaar 4 VWO scheikunde DigitaalAnaloogDigitaalAnaloogDigitaalAnaloog (analoog) Conventioneel vs Digitaal

Onderzoeksinstrumenten Na afloop van de lessenseries: Enquête leerlingen algemeen digitaal gebruik Enquête leerlingen over de lessenserie Behaalde cijfers Enquête docenten over ICT-gebruik en onderwijs

Algemeen

Digitaal aanbieden lesstof

Digitaal verwerken lesstof

Cijfers

Cijfers voor de lessen

Docenten gebruiken veel ICT, vaak door eigen motivatie of schoolverplichting ong 2/3 wenst meer ICT: meer activeboards, beemers en computers, rest is tevreden, enkeling negatief Meesten denken dat leerlingen positief op ICT reageren meer ICT in de les? 1/2 ja, 1/2 nee, juist afwisseling is goed huiswerk op computer? heel verschillend Komt er ICT in de toekomst? JA: – opgelegd door overheid en scholen, – steeds meer nadruk op digitale methoden door uitgevers – verjonging docenten

Onderzoeksvraag Draagt het digitaal aanbieden en laten verwerken van lesstof t.o.v. de conventionele manier in het middelbaar bètaonderwijs bij aan het leereffect van leerlingen? – Worden leerlingen meer gemotiveerd? – Halen leerlingen betere leerresultaten?

Motivatie: positief! Een duidelijke meerderheid vindt digitaal onderwijs leuker – Vooral de leerlingen die er kennis mee hebben gemaakt (=positief) – Geldt voor digitaal aanbieden + digitale verwerking Eigen ingeschatte leereffect: positief voor digitale klassen! – Analoge klassen moeten blijkbaar nog overtuigd worden? Leerresultaten: digitale klassen scoren lager.. (behalve bij David) Conclusie

Cijfer verschil = Verschil tussen klassen – Conclusie: geen aantoonbare invloed digitaal onderwijs Het David-mysterie – Te verklaren met HAVO, Bio, digitale ervaring, stomme lessen? Vergeet de kinderen niet die het niet leuker vinden.. Motivatie door nieuwigheid? Liever een betere vraagstelling? – Resultaten toch duidelijk genoeg Discussie

Eindconclusie Het toenemen van ICT in Middelbaar onderwijs neemt onophoudelijk toe. Dit juichen we toe, aangezien het een positieve invloed heeft op de motivatie van leerlingen in de les. Voor die reden moet het ook worden ingezet. Een verhoging van leerresultaten is namelijk niet aantoonbaar.

Digitaal onderwijs: Uw kans om te vragen is daar!