Hidayet Bahadin & Guler van der Wekken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Het goede nieuws is: we gaan terug naar af
Oude wijsdom uit China Niet klikken Geluid aan.
Plaatje vrienden op een bank
JOUW RELIGIE HEEFT GEEN ENKEL BELANG
“Het is allemaal toch maar gedoe”
De beroemdste persoon die er is …
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Opkomen voor jezelf.
“Een reis naar Licht”.
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De gevolgen van de zonde
De barst in de kruik Vertaald uit het Duits. Freddy Storm – 06/2010.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Evangelie der genade Vragen :
Nahum 2:5 5 Door de straten razen de wagens, ze jagen voort over de pleinen, ze zien eruit als fakkels, als bliksemschichten schieten ze voorbij.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Levensvragen Over geluk…..
Welkom.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Even de tijd nemen... om verder te kijken dan wat te zien is...
En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Gen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
Honden..
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Bij het kolenvuur Johannes
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
LEZEN: JOH.3:16 WANT GOD HAD DE WERELD ZO LIEF.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Nieuwsbrief De tijd van je leven! Aanwezigheid meester Hans: Agenda:
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Verlangen naar licht.
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Het leven geeft te denken
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Wegwijzer naar Jezus Handelingen 8:26-40
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een juk over zijn schouders hingen. Eén van de twee kruiken vertoonde een barst. En.
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
Workshop Identiteit?.
Welkom ik maak me sterk.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Gelijke kansen op school: het kan!
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Transcript van de presentatie:

Hidayet Bahadin & Guler van der Wekken Inspiratiesessie: diversiteit, inclusief denken en compassie 28 november 2011 Hidayet Bahadin & Guler van der Wekken

Programma 15.00-15.45 Inloop 15.45-16.30 Diversiteit & Inclusief denken 16.30-16.45 Pauze 16.45-17.00 Diversiteit & Compassie 17.00-18.00 Ronde tafel gesprek 18.00-20.00 Diner

Anekdote Een waterdrager ging elke dag naar de rivier om water te halen. Aan beide kanten van zijn lichaam hing een kruik aan een houten juk. De ene kruik was nieuw, puntgaaf en zonder lek, de andere kruik was gebarsten en hij verloor water. Bij thuiskomst was de gebarsten kruik soms al bijna leeg en de kruik dacht hierover na. Op een dag kon hij het niet meer voor zich houden en zei tegen de waterdrager: ‘Ik schaam me zo’’ ‘Maar waarom dan toch?’ vroeg de waterdrager Omdat de nieuwe kruik helemaal vol is terwijl ik onderweg steeds water verlies O maar dat wist ik al lang antwoordde de waterdrager. Zijn die mooie bloemen langs de weg je dan niet opgevallen? Ze groeien alleen maar aan jouw kant. Een tijdje geleden heb ik daar zaad gestrooid, jij hebt ze elke dag begoten en nu kan ik steeds een prachtig boeket plukken. Even bleef het stil, zo had de gebarsten kruik het nog nooit bekeken. Hij heeft die bloemen wel zien groeien, maar dat de waterdrager hem daarvoor kon gebruiken, dat was nog nooit bij hem opgekomen.

Inclusief denken & compassie Culturele benadering of inclusieve benadering van diversiteit?

Leerlingenpopulatie AOC’s 1% uit allochtonen Leerlingenpopulatie ROC’s 27% uit allochtonen Wollige imago groene sector Gebrekkige urgentie bij onderwijsinstellingen

Begrippenkader Diversiteit: de aspecten waarop we van elkaar verschillen, zowel fysieke verschillen als meer bedekte verschillen Inclusiviteit: de omgeving waarin verschillen worden gewaardeerd Compassie:

(Omgang met) diversiteit is net zo belangrijk voor een menselijk bestaan als dat biodiversiteit van belang is voor een duurzaam bestaan en leven op de aarde (Bio)diversiteit een kwestie van leven of dood!

Geen (Bio)diversiteit Monoculturen: geen vruchtwisseling  uitputting bodemvruchtbaarheid  plantenziekten  pesticiden  vergiftiging = Nationalisme: minderheden worden niet als volwaardig onderdeel van de samenleving gezien diversiteit aan perspectieven, normen en waarden neemt af  ten koste van de democratie

Inclusief denken, het nieuwe denken, inclusief onderwijs Exclusief denken, het oude denken, exclusief onderwijs

Inclusief denken in het onderwijs? “Veel woorden uit de onderwijstaal verraden dat de leerling in de school niet ‘doet’ maar ‘ wordt’ gedaan. Alsof het onderwijs hem overkomt”.

Nieuwe denken niet verwarren met het nieuwe leren! Nieuwe leren gaat uit van competentiegericht leren – betere aansluiting met het werkveld - leerlingen categoriseren > verschillen gaan teniet en men verliest (kwal. en wensen) de leerling uit het oog

Kinderen die samen leren, leren ook om samen te leven! Inclusief Onderwijs Kinderen die samen leren, leren ook om samen te leven!

Inclusief Onderwijs “Onderwijs waarbij elk kind, ongeacht IQ of handicap, ras of religie, sekse of sociale klasse, in een klas zit met leeftijdsgenoten, waarbij de leerkracht elke ondersteuning krijgt die nodig is om elk kind in haar klas goed onderwijs te geven”. Definitie van Grooff, T

Huidig onderwijssysteem Een vakkundig geassembleerde kennisdrager?

Agrarische revolutie: monocultuur Industriële revolutie: massaproductie Tijd voor een nieuwe inclusieve revolutie?

Uitgangspunten van inclusie (Schaffner) alle kinderen zijn gelijkwaardig; alle kinderen horen erbij; alle kinderen hebben recht op goed onderwijs;

Hoe omgaan met verschillen zonder dat het leidt tot segregatie Hoe omgaan met verschillen zonder dat het leidt tot segregatie? Juist het voorbijgaan aan verschillen door iedere leerling hetzelfde aan te bieden leidt tot grote verschillen! Vb: Het grondrecht op een menswaardig leven

Inclusief onderwijs Samenstelling klas afspiegeling samenleving Enige gemeenschappelijke noemer is leeftijd Betrekken van ouders en leerlingen Gemeenschappelijke en individuele doelen Individuele behoeften en talenten van leerlingen centraal Leren van elkaars verschillen Leerling moet zichzelf kunnen zijn in een veilige omgeving: full value contract Flexibel curriculum

Waarom Incl. Onderwijs? Betere sociale kansen kind Integratie in de gewone wereld Ontdekken van andere pers. kwaliteiten Opbouwen van netwerk van sociale contacten Positiever zelfbeeld Uitdagen van kinderen en optimale zelfontplooiing door maatwerk Leren samen te leven met anderen Goed (wereld) burgerschap

Belemmeringen IO? Bureaucratisch systeem Tegenstrijdige beleidsontwikkelingen Spanningsveld doelen school <> behoeften leerling Visie op onderwijs bepaald door visie op de samenleving Als school een visie ontwikkelen op incl. onderwijs Individueel route en alg curriculum

Wat betekent dit voor de docent? Herkennen van exclusie en discriminatie en deze tegengaan; Aansluiting zoeken bij individuele behoeften, capaciteiten en leerstijlen; Betrekken van ouders in het onderwijs en onderhouden van deze relaties; Betrekken van leerlingen in beleidsinitiatieven en implementatie ervan; Ontwikkelen van effectieve interpersoonlijke vaardigheden; Zelfbewust zijn en kritisch reflecteren op eigen gedrag; Eigen bedoelingen, verwachtingen, normen en waarden scherp hebben en weten wat voor gevolgen dit heeft op ons handelen; Weten wat voor effecten de machtsrelatie kan hebben op een kind; Om kunnen gaan met eisen en richtlijnen vanuit de omgeving en je eigen weg kunnen vinden;

Hoe kan je als docent inclusief onderwijs toepassen binnen je school? Neem deel aan de trainingen in januari 2012!

Inclusief onderwijs is afhankelijk van ons mensbeeld en maatschappijopvatting: dat mensen gelijkwaardig zijn en niet gelijk. Dat mensen anders zijn maar niet minder.

Behandel de ander niet zoals je zelf behandelt wilt worden, maar behandel de ander zoals zij zelf wensen te worden behandeld.