Performance & Quality Het Toerisme en Vrijetijdscongres Scenario’s Productiviteitsbeleid Workshop 15 september 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Hoofdstuk 5: Arbeidsmarkt in de EU
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Presentatie ontwikkelingen Structuurvisie en Centrumvisie Ermelo
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Handel en marketing hoofdstuk 9
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 1: De arbeidsmarkt op
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
A&O 2010 Analyse A&O 2010 Aankomsten en overnachtingen Baptist Vlaeminck.
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
Economie Nederland, Zeeland, Goes Lezing aangeboden aan OCG door Rabobank Oosterschelde 4 september 2013 Willem van der Velden.
PDM, ERP en Lean Manufacturing: Pleisters plakken of structureel verbeteren ? Erwin van Zomeren 4 juni 2009.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
De werkgever als klant Workshop Effectief samenspel tussen gemeenten en werkgevers rondom participatie 13 maart 2013 Erwin Schut.
Business case Kanteling WMO Kantelen en bezuinigen kunnen prima samengaan Eef Botjes mei/juni 2011.
Flow als sturingsprincipe
Omzet.
HPO Sector Kinderopvang
Niveau 4 Kerntaak 1: personeelsmanagement Blz. 15
Slimmer Organiseren voorbij “Het Nieuwe Werken”. Slimmer organiseren Een flexibiliserende arbeidsmarkt en moderne communicatiestructuren levert vragen.
Veiligheidszorg Den Haag Veiligheidszorgrekeningen; een nieuw statistisch product Frits Bos.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Facebook. Martin Bos MM1B.
Duurzame & Gezonde Inzetbaarheid
Netwerk Zorglogistiek
de werkgever van de toekomst
Modellen VWO 6.
Welvaart Hoofdstuk 2.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
27 januari 2011.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
25 Extra WWS-punten = € 120 Presentatie: 25 Extra WWS-punten HV Zuideramstel, 31 maart 2011.
Beleid dementiezorg VGZ 2013
Goede tijden, slechte tijden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Sociale innovatie Theo Vervoort, Coöperatie Cehave Landbouwbelang Arnhem, 28 augustus 2008.
Doorsnede van een rivier
J. Zonjee Toegevoegde waarde. Marktwaarde en toegevoegde waarde Overheid Bruto en netto.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
Hoeveelheidsaanpassing II
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
EMVI in de digitale praktijk
Financiering en inkoop H5 Exploitatiebegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
De Wilde en Heylen Ondernemingsraad Jaarvergadering Jaarcijfers 2010.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Andries Visser Multifunctionele landbouw: een sector met toekomst.
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
1 Hoofdstuk 8 Investeringsselectie 8.1 Lange- en korte termijnbeslissingen 8.2 Investeringsselectie 8.3 Beoordelen 8.4 Methoden 8.5 Keuze uit projecten.
Hotelsector Provincie Zeeland. 11 november Programma Economie en toerisme Aanbodzijde Vraagzijde Marktpotentie Trends Concepten Conclusie.
Hartelijk welkom! #KCKT. Opening De heer S.J. Heijning Gedeputeerde Recreatie en Toerisme Provincie Zeeland.
Internationale marketing
1 Bevolkingsontwikkeling en Woningbehoefte Ir Wil Nuijen Stichting Beter Zeist 26 september 2009.
Hotelsector Provincie Zeeland. 11 november Programma Economie en toerisme Aanbodzijde Vraagzijde Marktpotentie Trends Concepten Conclusie.
Blok 3 Op vakantie naar Turkije
3.1 PRODUCTIE.
Welkom Havo 5..
GfK Supermarktkengetallen
Transcript van de presentatie:

Performance & Quality Het Toerisme en Vrijetijdscongres Scenario’s Productiviteitsbeleid Workshop 15 september 2011

Inhoud I.Productiviteit II.Trends III.Beleid IV.Cases V.Discussie

I. Productiviteit De visser die een gezin krijgt…

Productiviteitsdefinitie Uitbreiding productie –Per arbeidskracht en/of –Per bedrijfsmiddel Op basis van marktsignaal –Behoefte of vraag –Hogere opbrengsten Door andere aanpak –Technologie –Organisatie

Productiviteitsmeting Generiek: Output : Input

Arbeidsproductiviteit

Meting arbeidsproductiviteit Output: Netto omzet (dus zonder inkoop en uitbesteding!) Gedeeld door Input: FTE per uur, per maand of (meestal) per jaar

Kapitaalproductiviteit

Meting kapitaalproductiviteit Methode 1 –Output: Netto omzet –Gedeeld door –Input: vloeroppervlak, aantal bedden, etc.

Bezetting/omzet per stoel…

Bezetting/omzet per m2...

Bezetting/omzet per kavel...

Meting kapitaalproductiviteit Methode 2 –Output: Netto omzet –Gedeeld door –Input: Afschrijvingen

Afschrijvingen/netto omzet

II.Trends

Binnenlandse Vakantieparticipatie 2002: 80.8% 2010: 81.5%

Binnenlandse Vakantieduur 2002: 12 dagen 2010: 11.8 dagen

Uitgaven Binnenlandse Vakanties (index) 2002: : 105

Binnenlandse voorkeur regio’s Kust/Wadden: +/- Watersport:- Bos en Heide:-- Steden:+

Binnenlandse voorkeur logies Hotels: ++ Bungalows:+ Kamperen:-- Boot:-- Camper:++

Buitenlandse voorkeur logies Hotels: ++ Bungalows:+/- Kamperen:--

Buitenlandse vakanties in NL 2002: 9.6 mln. 2010: 10.9 mln. (+13%)

Voorkeur Buitenlanders regio’s Kust/Wadden: + Watersport:+/- Bos en Heide:+/- Steden:+

Uitgaven Buitenlanders (index) 2002: : 127

Conclusie op hoofdlijnen Herkomst: –Binnenlandse vraag verzadigd –Buitenlandse vraag groeit nog Logiesvoorkeur: –Hotels in de lift –Bungalows stabiel –Kamperen: duidelijke daling

Conclusie op hoofdlijnen Voorkeur Regio: –Steden groeien –Kustregio’s blijven stabiel –Bos en Heidegebieden dalen –Watersportgebieden onder druk

III.Beleid

Optimaal productiviteitsbeleid

Huidige trend..?

Effect verkeerd beleid

Kritische Succesfactoren 1.Klantbestedingen 2.Klantenaantal 3.Materiaalkosten 4.Arbeidskosten 5.Organisatie en werkwijze

Strategieën Standaardiseren –Groot aantal eenheden, beperkte service –Schaalvoordelen zoeken, veel vestigingen Flexibiliseren –Breed pakket, met modules –Hogere prijs door suggestie diensten ‘op maat’ Individualiseren –Interactieve productie, persoonlijke service! –Hoge prijzen, hoge omzetten per klant

Strategieën

IV.Cases

Groep 1: Kampeerterrein Veluwe “U heeft een camping met veel vaste plaatsen op de Veluwe”.

Groep 2: Hotel in Merengebied “U heeft een hotel met jachthaven midden in de Friese Meren”.

Groep 3: Camping bij A‘dam “U heeft een kampeerterrein met seizoenplaatsen bij Amsterdam”.

Groep 4: Bungalowpark in Brabant “U heeft een klein bungalowpark in Brabant, u mag nog uitbreiden”.

Groep 5: Bootverhuur in Zeeland “U heeft een bootverhuurbedrijf in het midden van De Delta”.

Groep 6: Hotel in A’dam “U heeft een klein hotel-garni in de binnenstad van Amsterdam”

Groep 7: Bungalowbedrijf aan kust “U heeft een klein bungalowpark aan de kust, uitbreiding is vanwege de natuur onmogelijk”

Vraagstelling In welke marktcontext verkeert uw bedrijf? Welke strategie heeft uw voorkeur? Welk instrument (succesfactor) zet u zo snel mogelijk in? Welke uitkomst of resultaten verwacht u in 2015?