Performance & Quality Het Toerisme en Vrijetijdscongres Scenario’s Productiviteitsbeleid Workshop 15 september 2011
Inhoud I.Productiviteit II.Trends III.Beleid IV.Cases V.Discussie
I. Productiviteit De visser die een gezin krijgt…
Productiviteitsdefinitie Uitbreiding productie –Per arbeidskracht en/of –Per bedrijfsmiddel Op basis van marktsignaal –Behoefte of vraag –Hogere opbrengsten Door andere aanpak –Technologie –Organisatie
Productiviteitsmeting Generiek: Output : Input
Arbeidsproductiviteit
Meting arbeidsproductiviteit Output: Netto omzet (dus zonder inkoop en uitbesteding!) Gedeeld door Input: FTE per uur, per maand of (meestal) per jaar
Kapitaalproductiviteit
Meting kapitaalproductiviteit Methode 1 –Output: Netto omzet –Gedeeld door –Input: vloeroppervlak, aantal bedden, etc.
Bezetting/omzet per stoel…
Bezetting/omzet per m2...
Bezetting/omzet per kavel...
Meting kapitaalproductiviteit Methode 2 –Output: Netto omzet –Gedeeld door –Input: Afschrijvingen
Afschrijvingen/netto omzet
II.Trends
Binnenlandse Vakantieparticipatie 2002: 80.8% 2010: 81.5%
Binnenlandse Vakantieduur 2002: 12 dagen 2010: 11.8 dagen
Uitgaven Binnenlandse Vakanties (index) 2002: : 105
Binnenlandse voorkeur regio’s Kust/Wadden: +/- Watersport:- Bos en Heide:-- Steden:+
Binnenlandse voorkeur logies Hotels: ++ Bungalows:+ Kamperen:-- Boot:-- Camper:++
Buitenlandse voorkeur logies Hotels: ++ Bungalows:+/- Kamperen:--
Buitenlandse vakanties in NL 2002: 9.6 mln. 2010: 10.9 mln. (+13%)
Voorkeur Buitenlanders regio’s Kust/Wadden: + Watersport:+/- Bos en Heide:+/- Steden:+
Uitgaven Buitenlanders (index) 2002: : 127
Conclusie op hoofdlijnen Herkomst: –Binnenlandse vraag verzadigd –Buitenlandse vraag groeit nog Logiesvoorkeur: –Hotels in de lift –Bungalows stabiel –Kamperen: duidelijke daling
Conclusie op hoofdlijnen Voorkeur Regio: –Steden groeien –Kustregio’s blijven stabiel –Bos en Heidegebieden dalen –Watersportgebieden onder druk
III.Beleid
Optimaal productiviteitsbeleid
Huidige trend..?
Effect verkeerd beleid
Kritische Succesfactoren 1.Klantbestedingen 2.Klantenaantal 3.Materiaalkosten 4.Arbeidskosten 5.Organisatie en werkwijze
Strategieën Standaardiseren –Groot aantal eenheden, beperkte service –Schaalvoordelen zoeken, veel vestigingen Flexibiliseren –Breed pakket, met modules –Hogere prijs door suggestie diensten ‘op maat’ Individualiseren –Interactieve productie, persoonlijke service! –Hoge prijzen, hoge omzetten per klant
Strategieën
IV.Cases
Groep 1: Kampeerterrein Veluwe “U heeft een camping met veel vaste plaatsen op de Veluwe”.
Groep 2: Hotel in Merengebied “U heeft een hotel met jachthaven midden in de Friese Meren”.
Groep 3: Camping bij A‘dam “U heeft een kampeerterrein met seizoenplaatsen bij Amsterdam”.
Groep 4: Bungalowpark in Brabant “U heeft een klein bungalowpark in Brabant, u mag nog uitbreiden”.
Groep 5: Bootverhuur in Zeeland “U heeft een bootverhuurbedrijf in het midden van De Delta”.
Groep 6: Hotel in A’dam “U heeft een klein hotel-garni in de binnenstad van Amsterdam”
Groep 7: Bungalowbedrijf aan kust “U heeft een klein bungalowpark aan de kust, uitbreiding is vanwege de natuur onmogelijk”
Vraagstelling In welke marktcontext verkeert uw bedrijf? Welke strategie heeft uw voorkeur? Welk instrument (succesfactor) zet u zo snel mogelijk in? Welke uitkomst of resultaten verwacht u in 2015?