Co-creative Intersectorale Leerplatformen | Sociale Innovatie | Leren en innoveren in netwerken | Innovatieve technologie Werkconferentie digitale.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Bibliotheek.nl Mobiele App Bibliotheek.nl Jan-Pieter Laauwen 23 maart 2010.
Een laagdrempelige inloop in de wijk
De financiering van eHealth Geld is het probleem niet… Mednet congres 2013 De digitale dokter 10 oktober 2013.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Project Wot nieuwland.
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Bedrijfsleven en onderwijs: “een paar apart”. Agenda Wat is ICT~Office Wat is het CIO Platform Waarom zijn we niet één Waar wel samen voor B.V. Nederland.
Benodigde competenties in de bibliotheek van de toekomst
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
ICT in een dynamische context
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
PleegoudersOnline Jarabee Naam spreker: Patrick Olde Daalhuis&
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Samen werken aan een gezonde regio!
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Welzijn Nieuwe Stijl De Leeuwarder aanpak
Experimentele Proeftuin Sint-Oedenrode Jo Gloudemans.
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Informatiebijeenkomst
moderniseren van het curriculum.
SAmenwerken aan VEiligheid
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
De nieuwe Professional Social Work De WMO werkplaats Implementatie
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Kennis delen in ketens en netwerken 26 februari 2008 Slotconferentie ASHG Zeeland Anja van der Aa
Passende zorg zo dichtbij en snel als mogelijk
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Startbijeenkomst Harmonisatie arbeidsvoorwaarden Werken voor de Twentse Overheid
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
6 jaar web 2.0 zorg | welzijn bert mulder | lector informatie, technologie en samenleving | haagse hogeschool.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Nieuwe gemeentelijke taken Sociaal Domein Wat is nieuw? Wat biedt en vraagt de gemeente?
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
K LIK OP DE KNOP VOOR MEER INFORMATIE. NSE: In samenwerking met de FSR onderzoekt de JB, naar aanleiding van de Nationale Studenten Enquete, hoe de werkplekvoorzieningen.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Werkgroep e-health PsyDirect
Kennisagenda Buurtplein
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
MEE maakt meedoen mogelijk
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
Dimpact 17 november 2016 Informatie gestuurd beleid
Ketenzorg dementie Verkenning rol gemeenten en Zorg en Zekerheid
Cliëntenraad Sociaal Domein
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Programma Digitale Leeromgeving
Introductie en ontwikkelingen
Transcript van de presentatie:

Co-creative Intersectorale Leerplatformen | Sociale Innovatie | Leren en innoveren in netwerken | Innovatieve technologie Werkconferentie digitale leerplatformen Werkgevers Zorg Oost, Apeldoorn Ben Kokkeler 6 maart 2014

Programma ‘Co-creatieve, intersectorale, leerplatformen’ drie niveaus van co-creatie praktijkvoorbeelden om er in te komen twee hoofdstromen in technologie   architectuur van een loosely coupled leeromgeving vervolg?

Drie niveaus van co-creatie Karakter Doel Kansen en valkkuilen ICT middelen 3 Inter-organisatorische samenwerking Gesloten Risico’s en kosten delen, complementariteit (K) Risico vermindering (K) Specialisaties van organisaties benutten (V) Verkokering wordt niet doorbroken (V) Top down aansturing Een (1) gezamenlijk systeem Onderscheiden systemen met content standaarden Surfconnect Yammer   2 Intersectorale leerplatformen rond samengestelde teams Dynamisch Versneld leren rond thema’s en problemen (K) volgt onmiddellijke vragen en taken SWTs (K) bespaart overlegtijd en gemiste kansen op ervaringsdeling (K) cliënten kunnen deelnemen (V) professionals moeten zelf de gang er in houden (V) kennisborging in de eigen (thuis)organisatie kan tussen wal en schip vallen Tmwrk platform pleegouders Digitale collectie tool, bijv TripiO (TripleP) 1 Co-creatie tussen cliënten en hulpverleners in zorg en welzijn Semi--dynamisch Kleine, maar fundamentele, innovaties (K) clientregie, cliënt en hulpverlener eigenaar van het leerproces (K) leren en innoveren in de praktijk (V) co-creatie vereist skills en expertise, je doet t er niet even bij (V) co-creatie moet systematisch worden, onderdeel van teamaanpakken, niet de hobby van early adopters Jouw Omgeving (Ambiq, Accare ea.) MijnVerhaal2.0 (Jarabee e.a.)

‘Goede’ praktijkvoorbeelden (om er in te komen) Zeeland Centraal (MBO-HBO-WO) MBO Cloud (nationaal kenniscentrum kleine gespecialiseerde mbo opleidingen)  Yammer en Pleio ondersteunde werk en leergemeenschappen (waaronder Amtenaar2.0 groepen) Professioneel leiderschap transformatie jeugdzorg Fryslan (NHL Leeuwarden ism jeugdzorgorganisaties) PPT Jeugdkwartier Twente (23 jeugdzorg/welzijnsorganisaties ism UT en SAXION) Proeftuinen sociaal domein, samengestelde wijkteams die aansluiting zoeken bij schoolmaatschappelijk werk, ZATs en loopbaanbegeleiding City Learning Centre en Stadslab Enschede Culturage (platform cultuureducatie Enschede) Pleegouderplatform Jarabee Jeugdzorg  Cocreatieve innovaties en teamleer-arrangementen jeugdzorg en sociale wijkteams

Twee hoofdstromen in technologie in het sociaal domein Open Professional JeugdlinQ Netwerksamenwerking E-learning Portals & apps aan de voorkant Mijn dossier Informatiebronnen Kennismanagement Professionele ontwikkeling (E-) leren Trends Clientregie Social Media X/Mcare Yammer Twitter QiY Facebook DVN Web Sphere MijnVerhaal2.0 Intern Extern LVS2000 GBA Careweb Regas Verantwoording Documentbeheer Workflowmanagement Registratie en transactie Ketensamenwerking Hulpverlengsmethodiek en tools Marketing EPD/EKD E-mental health Care4 IJZA Topicus De C3group Clientportals ziekenhuis User Bergop 3.0 MULTIsignaal Unit4 Clickview Koppelingen achterlangs Bedrijfsvoering Keten samenwerking Zorg voor Jeugd VIS2 kidos DVIC AZR Gesloten

Architectuur van een loosely coupled leeromgeving Niveau Doel Karakter Activiteiten ICT middelen 3 Oriëntatie, snuffelen, raten & ranken Open Zoeken op internet Attenderen via Yammer Externe nieuwslijsten volgen Internet Intranet Yammer   2 Kennisdelen en samen leren Dynamisch Yammergroepen, thematisch of per team Jeugdkwartier PPT Jeugd Blended learning aanbod SAXION Kennis sessies EJT Platform Pleegouders Bestaande “interne” cursusaanbod Blended leer aanbod diverse aanbieders Technisch platform Jeugdkwartier Technisch platform pleegouders Digitale collectie tool 1 Registratie en borging Statisch Cursusadministratie Jarabee Akademie Bijhouden personeelsdossiers Bijhouden individuele portfolio’s Beroepsregistratie Elektronisch personeelsdossier ePortfolio WVG Oost

Vervolg? Paar vuistregels Investeer niet meer in ‘gesloten organisatie systemen’ Investeer in ‘tijdelijke netwerk systemen’ Maak zoveel mogelijk gebruik van grote, open source, platformen Maak afspraken tussen opleiders en praktijkopleiders over een aantal kerngegevens, over uitwisselbaarheid Investeer in zelforganiserende, en leren (tijdelijke) teams Schep technische voorwaarden voor teams die flexibel zijn, die praktijkleren bevorderen, die ‘meegroeien’ met een team Zorg voor praktijkscholing op gebied van interdisciplinaire teams op gebied van co-creatie van werkmethoden, content creatie Geef, waar dat mogelijk is, de ‘cliënt’ de lead in deze leeromgevingen Sluit aan bij ‘goede praktijken’, leer daarvan en draag bij Diverse eHealth platformen in Oost-Nederland SAXION Hogeschool: het Expertisecentrum Jeugd en het Kenniscentrum Leefomgeving PPT Jeugd Twente: 23 jeugdwelzijns- en zorgorganisaties

Gesprekspartners in de regio Ben Kokkeler benkokkeler@bmc.nl b.j.m.kokkeler@utwente.nl Heleen Hindriks heleenhindriks@bmc.nl Kirsten Jongman en Ilse Boswinkel kjongman@jarabee.nl iboswinkel@jarabee.nl Tamara Loohuis t.b.loohuis@saxion.nl Patrick Olde Daalhuis en Bertil Brandse oldedaalhuis@thorax.nl en brandse@thorax.nl