FUTURA-bijeenkomst ‘Doorkiezen in Wijksamenwerking’ 11 juni 2009 Jeroen Hoenderkamp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Topsport in Limburg Who cares?. Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Menno Karres Lead Auditor
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
PLATFORMBIJEENKOMST Doorkiezen in wijksamenwerking 11 juni 2009.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
In het bestuursakkoord
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Maatschappelijk Aanbesteden
Besturen zonder bestuur
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Preventie effectiever maken
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Dr. Willy De Haes GGD Rotterdam
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
BLIK OP DE SAMENLEVING.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Subsidiebeleid Barendrecht
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Piet Van Schuylenbergh
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Effectief en evalueerbaar subsidiebeleid
12.2 Totstandkoming van een wet
A+O project Co-creatie in de praktijk
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Wmo beleid in de Drechtsteden
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

FUTURA-bijeenkomst ‘Doorkiezen in Wijksamenwerking’ 11 juni 2009 Jeroen Hoenderkamp

 Cultuur en wetenschapsstudies – Maastricht  1999 – 2006 Radar, Amsterdam  2003 – 2008 Promotie-onderzoek De sociale Pijler – Paul Schnabel  2006 – heden PCkwadraat, bureau voor Wonen, Welzijn en Zorg

 Oudkomersbeleid in Gouda  Sociale pijler GSB in Emmen  Inburgering in Amsterdam

 Niet effectief  De ambities worden niet waargemaakt, de doelstellingen niet gehaald  Niet efficiënt  Tegenstrijdigheden in beleid en uitvoering, overlappende taken en bevoegdheden, geen eenduidige koers maar alle kanten op (volgtijdelijk én gelijktijdig)  Niet rationeel  Geen duidelijke inhoudelijke en kwantitatieve relatie tussen ambitie, doelen, interventies, middelen, verwachte activiteiten, verwachte resultaten en verwachte maatschappelijke effecten

 De mogelijke effectiviteit van sociaal beleid wordt sterk ingeperkt door…(in samenhang) ▪ De aard van de problemen (wicked problems) ▪ De irrationaliteit van besluitvormingsprocessen (garbage can) ▪ De irrationaliteit van de praktijk  Dilemma: ▪ Burgers: het moet veel beter ▪ Politiek: het moet veel beter ▪ Uzelf: het moet veel beter ▪ maar het kan niet zoveel beter !

 Ambigu en ambivalent  Wat is integratie? Wat is welzijn? Wat is cohesie? Wat is burgerschap? Wat is participatie?  Hoe moeten gebrek aan integratie etc. worden verklaard en gewaardeerd?  Gebrek aan kennis/technologie  Hoe krijgen we jeugdigen met weinig aangeboren talent en een ongunstige thuisomgeving op startkwalificatieniveau? Hoe creëren we integratie of cohesie?  Leidt samen tot: Veranderingsresistente doelgroepen

 Vage en tegenstrijdige doelstellingen  Complexe en onvoorspelbare processen  Wisselende participanten, onduidelijke en veranderlijke stakeholders (met onvoorspelbare ‘politiek’ op het eind)  ‘Garbage can’ >> toevallig aanwezige problemen, oplossingen en beslissers worden gekoppeld  Problemen aangereikt door Rijk, Raad, maatschappij of ambtenarij;  oplossingen (latent) aanwezig bij uitvoerende instellingen;  besluitvormingspartijen en –momenten op voorhand bepaald in P&C-cyclus, politiek proces of ad hoc gevolg van (personele) ontwikkelingen

 Gebrek aan kennis/technologie  Veel technologie in sociale domein niet toegestaan  Vrijwel nooit voldaan aan ceteris paribus voorwaarde  Zeer situationistisch: wat in het ene geval werkt, werkt in het andere niet  Sterke instituties  AWB: zorgvuldig/integer, rechtmatig, democratisch, effectief; grondrechten burgers beschermen tegen overheid  Veel acties ‘voorgeschreven’ door regels, niet afgeleid uit te bereiken doel (logic of apropriateness, isomorfie)  Bureaupolitiek en organisatiebelangen  Instituties verouderen, maar blijven van kracht

 Complexe structuur beleidspraktijken  Meerdere overheidslagen  Meerdere overheidskokers  Publieke en (semi-)private uitvoerders  Complicerend: Retoriek en praktijk >> bv de gemeentelijke beleidsvrijheid  Interorganisationele velden  Allemaal terecht!

 Verwerpelijke chaos?  Rationaliseren besluitvorming  Rationaliseren uitvoering  Verhogen efficiëntie  Verhogen effectiviteit  …of gegevenheden van uw werk?  Niet alleen empirisch veel reëler…  …maar ook theoretisch veel waarschijnlijker …  …en zelfs ethisch te prefereren

 Het gaat veel beter dan iedereen denkt. Nederland kent een heel hoge kwaliteit van leven  Dat is op zich prettig, maar leidt ertoe dat u in uw werk de confrontatie moet zoeken met de irreële verwachtingen van anderen én (niet in de laatste plaats) uzelf! Conclusies

 Beheers je in de gemeentelijke regie-ambitie. Niet elk maatschappelijk wenselijk effect moet door de gemeente worden nagestreefd  Voorzie aansprekende ambities van haalbare doelstellingen  Accepteer het voorkomen van tegenstrijdige doelstellingen…  …en dat er dan geen sprake moet zijn van optimaliseren maar van balanceren  Verdedig dat pappen en nathouden soms een eervolle ambitie is  Accepteer dat meerdere aanpakken naast en door elkaar de effectiviteit van beleid verhogen

 Onderzoek bij evidence based werken de doelstellingen net zo grondig als de instrumenten  Neem de organisatorische complexiteit van de sociale pijler als gegeven; organisatorische uitlijningsprocessen zijn verspilde energie  Draai uw omgaan met interactiviteit om:  Bij beleid is het de extra inefficiëntie bijna nooit waard  voor het inrichten van de uitvoering is interactiviteit juist noodzakelijk

 Complexe samenwerkingsstructuren zullen er altijd zijn. Verticale (meerdere lagen) en horizontale (meerdere kokers) differentiatie zijn namelijk onvermijdelijk én wenselijk  Niet bestrijden!  Niet kapot evalueren  Investeren in inefficiëntie

 Veel uitlijning van organisatie en processen  Veel uitlijning van beleid en interventies (‘evidence based’)  Veel energie  De investering kan alleen renderen als er nog (veel) ruimte voor verbetering is  En die is er niet (echt)

Stelling 1

Stelling 2

Stelling 3

Stelling 4