FUTURA-bijeenkomst ‘Doorkiezen in Wijksamenwerking’ 11 juni 2009 Jeroen Hoenderkamp
Cultuur en wetenschapsstudies – Maastricht 1999 – 2006 Radar, Amsterdam 2003 – 2008 Promotie-onderzoek De sociale Pijler – Paul Schnabel 2006 – heden PCkwadraat, bureau voor Wonen, Welzijn en Zorg
Oudkomersbeleid in Gouda Sociale pijler GSB in Emmen Inburgering in Amsterdam
Niet effectief De ambities worden niet waargemaakt, de doelstellingen niet gehaald Niet efficiënt Tegenstrijdigheden in beleid en uitvoering, overlappende taken en bevoegdheden, geen eenduidige koers maar alle kanten op (volgtijdelijk én gelijktijdig) Niet rationeel Geen duidelijke inhoudelijke en kwantitatieve relatie tussen ambitie, doelen, interventies, middelen, verwachte activiteiten, verwachte resultaten en verwachte maatschappelijke effecten
De mogelijke effectiviteit van sociaal beleid wordt sterk ingeperkt door…(in samenhang) ▪ De aard van de problemen (wicked problems) ▪ De irrationaliteit van besluitvormingsprocessen (garbage can) ▪ De irrationaliteit van de praktijk Dilemma: ▪ Burgers: het moet veel beter ▪ Politiek: het moet veel beter ▪ Uzelf: het moet veel beter ▪ maar het kan niet zoveel beter !
Ambigu en ambivalent Wat is integratie? Wat is welzijn? Wat is cohesie? Wat is burgerschap? Wat is participatie? Hoe moeten gebrek aan integratie etc. worden verklaard en gewaardeerd? Gebrek aan kennis/technologie Hoe krijgen we jeugdigen met weinig aangeboren talent en een ongunstige thuisomgeving op startkwalificatieniveau? Hoe creëren we integratie of cohesie? Leidt samen tot: Veranderingsresistente doelgroepen
Vage en tegenstrijdige doelstellingen Complexe en onvoorspelbare processen Wisselende participanten, onduidelijke en veranderlijke stakeholders (met onvoorspelbare ‘politiek’ op het eind) ‘Garbage can’ >> toevallig aanwezige problemen, oplossingen en beslissers worden gekoppeld Problemen aangereikt door Rijk, Raad, maatschappij of ambtenarij; oplossingen (latent) aanwezig bij uitvoerende instellingen; besluitvormingspartijen en –momenten op voorhand bepaald in P&C-cyclus, politiek proces of ad hoc gevolg van (personele) ontwikkelingen
Gebrek aan kennis/technologie Veel technologie in sociale domein niet toegestaan Vrijwel nooit voldaan aan ceteris paribus voorwaarde Zeer situationistisch: wat in het ene geval werkt, werkt in het andere niet Sterke instituties AWB: zorgvuldig/integer, rechtmatig, democratisch, effectief; grondrechten burgers beschermen tegen overheid Veel acties ‘voorgeschreven’ door regels, niet afgeleid uit te bereiken doel (logic of apropriateness, isomorfie) Bureaupolitiek en organisatiebelangen Instituties verouderen, maar blijven van kracht
Complexe structuur beleidspraktijken Meerdere overheidslagen Meerdere overheidskokers Publieke en (semi-)private uitvoerders Complicerend: Retoriek en praktijk >> bv de gemeentelijke beleidsvrijheid Interorganisationele velden Allemaal terecht!
Verwerpelijke chaos? Rationaliseren besluitvorming Rationaliseren uitvoering Verhogen efficiëntie Verhogen effectiviteit …of gegevenheden van uw werk? Niet alleen empirisch veel reëler… …maar ook theoretisch veel waarschijnlijker … …en zelfs ethisch te prefereren
Het gaat veel beter dan iedereen denkt. Nederland kent een heel hoge kwaliteit van leven Dat is op zich prettig, maar leidt ertoe dat u in uw werk de confrontatie moet zoeken met de irreële verwachtingen van anderen én (niet in de laatste plaats) uzelf! Conclusies
Beheers je in de gemeentelijke regie-ambitie. Niet elk maatschappelijk wenselijk effect moet door de gemeente worden nagestreefd Voorzie aansprekende ambities van haalbare doelstellingen Accepteer het voorkomen van tegenstrijdige doelstellingen… …en dat er dan geen sprake moet zijn van optimaliseren maar van balanceren Verdedig dat pappen en nathouden soms een eervolle ambitie is Accepteer dat meerdere aanpakken naast en door elkaar de effectiviteit van beleid verhogen
Onderzoek bij evidence based werken de doelstellingen net zo grondig als de instrumenten Neem de organisatorische complexiteit van de sociale pijler als gegeven; organisatorische uitlijningsprocessen zijn verspilde energie Draai uw omgaan met interactiviteit om: Bij beleid is het de extra inefficiëntie bijna nooit waard voor het inrichten van de uitvoering is interactiviteit juist noodzakelijk
Complexe samenwerkingsstructuren zullen er altijd zijn. Verticale (meerdere lagen) en horizontale (meerdere kokers) differentiatie zijn namelijk onvermijdelijk én wenselijk Niet bestrijden! Niet kapot evalueren Investeren in inefficiëntie
Veel uitlijning van organisatie en processen Veel uitlijning van beleid en interventies (‘evidence based’) Veel energie De investering kan alleen renderen als er nog (veel) ruimte voor verbetering is En die is er niet (echt)
Stelling 1
Stelling 2
Stelling 3
Stelling 4