29 mei 2007BKD Business Class 2007 Strategisch Innoveren in MKB’s dr. Tinne Lommelen MERIT & UHasselt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Tangena & Van kan,© 2009 Plan van aanpak Dr. Ir. Ton Tangena (Europees octrooigemachtigde) Ir. Joep Van kan (Europees octrooigemachtigde) Drs. Ferdi Beuting.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Innovatie en Educatie in agrarische productie Het IAP N. V
Een startersgids voor innovatie
ICT van noodzakelijk kwaad naar strategisch bedrijfsmiddel
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Agenda Inkoopprofessionalisering
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Marketingplanning en strategie
© Stratix 2007 Overview Plan van Aanpak Vraagbundeling voor de realisatie van municipal wireless [in het nederlands]
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
© de vries business consultancy, 2008
Samen aan de slag voor het versterken van ons bibliotheeknetwerk 3 oktober 2006 Holstohus, Olst.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Plan van aanpak Dr. Ir. Ton Tangena (Europees octrooigemachtigde)
De Groei-Curve Richard Robertson, MSc.
New Landscaping 2020 © Een zoektocht naar de realiteit van overmorgen Het recht om te dromen Realiseer deze met alle energie Blijf er in geloven en werk.
Evenementencommissie RCU Zwolle
VDAB in een veranderend landschap
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Do’s en Dont’s voor uw M&T Subsidieaanvraag Paula Meijer Utrecht, 22 mei 2008.
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
EDO-Platform 12 mei 2015 Innovatielabs.
Van actie naar interactie
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Internationale marketing
Subsidie Sociale innovatie en vitale bedrijven VAPRO Subsidieadvies.
EMPACT ! Collectief Impact Platvorm Chronic care
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Business Process Management
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Ondernemende Netwerken
Business model Business case Business plan
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Internationale marketing
Big Media Group Toonaangevende multimediale uitgeversmaatschappij
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

29 mei 2007BKD Business Class 2007 Strategisch Innoveren in MKB’s dr. Tinne Lommelen MERIT & UHasselt

29 mei 2007BKD Business Class Strategisch innoveren in theorie Technologie –Product en dienst –Kerntechnologie –Ondersteunende technologie Business model –Waarde propositie –Waardeketen –Doelgroep Davilla, Epstein en Shelton (2006)

29 mei 2007BKD Business Class Strategisch innoveren in de praktijk Interreg project: Strategisch Innoveren 650 MKB’s in de Euregio Concrete innovatie-agenda’s Diverse acties maar duidelijke patronen

29 mei 2007BKD Business Class 2007

29 mei 2007BKD Business Class Strategisch innoveren in de praktijk 1.Optimalisatie interne processen Verbeteren en structureren van processen en procedures voor relatiebeheer, administratieve organisatie en personeelsbeleid 2.Optimalisatie marketing & sales Opstellen van een marketing – en communicatieplan; PR activiteiten ontwikkelen; vergroten van de verkoopcapaciteit 3.Optimalisatie externe processen Marktkennis vergaren met oog op tijdig detecteren van nieuwe markttendensen

29 mei 2007BKD Business Class Tips voor innovatie in MKB’s 1.Continue inspanningen 2.Sterk leiderschap 3.Aangepaste mentaliteit - ondernemingscultuur 4.Aangepaste ondernemingsstrategie 5.Denken in netwerken 6.Aangepast evaluatiesysteem 7.Aangepast beloningssysteem

29 mei 2007BKD Business Class 2007 Contact MERIT dr. Tinne Lommelen Oxfordlaan 70, 6220 EV Maastricht Tel: (0) Fax: (0)