ZorgTV Innovatie & Strategie
Zorg TV Project ter ondersteuning van diabetici in opdracht van MLOZ Onafhankelijke Ziekenfondsen Via het gebruik van zeer gebruiksvriendelijke en innovatieve technologie o Infoverstekking via interactief Belgacom TV platform o Persoonlijk kontact via videotelefoon Duurtijd piloot: oktober 2009 – juni 2010 Slide 2
Slide 3 Digitale TV biedt eenvoudige toegang voor alle gebruikers toegang tot internet: boven 65 jaar: minder dan 25 % - 56 – 65 jaar : 62 % - < 55 jaar: 73 % Digitale TV penetratie neemt sterk toe: 2010: 53 % : 74 % Via de Blauwe knop: eenvoudige toegang tot de “ZorgTV” portal Zorg TV: Info via Belgacom TV platform
Slide 4 Kwalitatieve beeldverbinding (veel beter dan video via Internet) Zeer gebruiksvriendelijk en eenvoudige installatie Via Belgacom breedband infrastructuur Zorg TV: Interactie via videotelefonie
MLOZ Brussel Partena Gent ZorgTV: Piloot project Set-top-box (STB) Belgacom Breedband Netwerk 9 diabetici 3 diabetici coaches Slide 5
Wat betekent ZorgTV voor Belgacom ? Eerste integratie van een interactieve applicatie op Belgacom TV platform Konfirmatie van de inspanningen die Belgacom doet ivm Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en de steun aan de gezondheidssektor o Specifieke gezondheidsinfo ter beschikking stellen aan doelgroepen die nog over geen Internet / PC beschikken via een gebruiksvriendelijke TV interface o Interactieve visuele communicatie tussen chronisch zieken en zorgverstrekkers Dit project heeft duidelijk bewezen dat het Belgacom Digitaal TV platform een uniek medium is om de digitale kloof met de burger te verminderen ZorgTV is ook een eerste stap in de benadering van coaching van chronische zieken en Telegeneeskunde Slide 6
Slide 7 De markt van coaching van chronische zieken & telegeneeskunde is enorm….. De toename van het aantal chronische zieken is verontrustend, en dit vooral door de vergrijzing van de bevolking Chronisch zieke personen ° : diabetici: geregistreerd, maar zeker evenveel niet geregistreerd COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease): Astma kinderpatientjes: 10 % kinderen tot 18 jaar = Hartfalen: (° Info: Dr Jan Van Emelen : Directeur Strategische Studies & Communicatie MLOZ) Bron: Statbel
ZorgTV voldoet aan de 4 Belgacom top prioriteiten Klantgerichtheid: o Levenskwaliteit en autonomie van de diabetici patient verhogen o Efficiente van de zorgverstrekker bevorderen Duurzame groei: o konform MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) Via Innovatie: o wordt Belgacom omgevormd van telecom bedrijf tot dienstenorganisatie o willen we onze marktpositie verstevigen (78 % actuele inkomsten is afkomstig van producten die 15 jaar geleden nog niet bestonden) Operationele uitmuntendheid o Belgacom staat in voor de volledige installatie bij de klant Slide 8
Partnership Belgacom – Zorgverzekeraar - Zorgverstrekker Partnership Belgacom – MLOZ – Solidariteit voor het Gezin : ideale manier o om de noden te kennen van zorgverstrekkers en diabetici o Specifieke oplossingen aan te bieden ZorgTV portal op Belgacom TV platform Videotelefonie Aangepaste processen ivm installatie Uiteraard kijken we ook met veel belangstelling uit naar de toekomstige gemeenschappelijke ontwikkelingen ivm coaching en telegeneeskunde Het huidige partnership met MLOZ / Partena geeft NU reeds aanleiding gegeven tot het ontwikkelen van “Leef Gezond” portal voor alle Nederlandstalige Belgacom TV kijkers (toegang via blauwe knop) Slide 9
Partena TV Portal « Leef Gezond » Slide 10
Wat hebben wij geleerd van ZorgTV ? ZorgTV is een ideaal platform voor o De bevrediging van de noden van de diabetici patient: informatie en coaching o Het bieden van een grotere efficientie aan de zorgverstrekkers (meer patienten /dag) Dus ook kostenbesparend en milieuvriendelijk Videotelefonie zeer geapprecieerd wordt door de diabetici en zorgverstrekkers. Er moet een oplossing moet gezocht worden voor: o Het op de markt zetten van een minimum aantal videotelefoons o Het aanbieden van een totale service aan aanvaardbare prijzen voor de patient ….dwz dat subsidiering noodzakelijk zal zijn Het concept van ZorgTV (info + coaching) zal dus moeten vervat worden in de aanbieding van de zorgverzekeraars ….en erkenning door RIZIV zal dus noodzakelijk zijn. Slide 11